Kdysi známá herečka Eva (Emília Vášáryová), která se vrací z protialkoholního léčení, by udělala cokoliv, aby znovu získala přízeň člověka, kterého v životě ranila nejvíce – svého syna. (AČFK)

Recenze (132)

*CARNIFEX*

"Eva Nová" disponuje napriek "obyčajnému" príbehu zo života bežného alkoholika, rozhodne väčším dramatom, ako "Ja, Oľga Hepnerová", ktorá spáchala jeden z naj ohavnejších skutkov. Kým tu divák vďaka hereckému výkonu Vášáryovej, no najmä Ondríka prežíva každú scénu s očakávaním príchodu prvej facky, Oľga ponúkla akurát "sexuálne hrádky za piet set", či nevýrazný pohľad feministickej lezby. Pre mňa osobne je tento snímok z hľadiska zásahu do emócií skrátka lepšou drámou. ()

Triple H

Slovenský Wrestler. Konceptuálne veľmi podobné filmy - jediný výraznejší rozdiel zrejme je, že na rozdiel od Rourkea nie je Vášaryová v skutočnom živote prepitá troska čo si zničila osobný život. V rámci slovenskej kinematografie je film pre mňa pomaly zjavenie. Žiadne prižmúrenie očka, lebo je to "naše" či niečo podobné. Proste regulérne veľmi, veľmi dobrá vec. Výborní herci, pekná kamera, krásny obraz, dobrý scenár a celkovo film pôsobil celistvým a dotiahnutým dojmom. Zaujímavé bolo rozhodnutie nepoužiť žiadnu hudbu, ktoré vo výsledku vypálilo dobre. To všadeprítomné ticho len znásobovalo osamelosť a prázdnotu života hlavnej hrdinky. Človek sa až začne desiť staroby. Veľmi príjemne absentuje lacný pátos a na jeho mieste je civilnosť a na pár miestach sú roztrúsené dokonca zaujímavé myšlienky. Viac podobných vecí. ()

xxmartinxx

Šlo by to z hodně důvodů odmítnout - od doslovnosti některých scén po celkovou prvoplánovost a ošuntělost námětu, který bez ozvláštnění naplňuje svůj rámec. Ale na druhou stranu je to velmi vkusné, nejde to nutně divákovi na ruku a postava Vášáryové není zdaleka tak jednobarevná, jak bych si tipoval, že bude. Takže nadhodnotím. 3 a 1/2 ()

Psice

Téma, které si bere film do hledáčku (závislost na alkoholu), by se mohlo zdát vyčerpané. Téma zde však slouží jenom jako rámec – pro film je určující životní příběh Evy Nové. Tomuto příběhu vdechla život Emília Vášáryová, prostřednictvím které ožila postava Evy jakožto jedné konkrétní a neopakovatelné bytosti. Úspěch filmu je však riskantní v tom, že do velké míry sází na ochotu diváka chtít sdílet složitý vnitřní život této postavy. Za ocenění rozhodně stojí i zviditelnění (stále ještě) tolik přehlížené problematiky stárnutí a s tím souvisejícím životním bilancováním včetně pátrání po smyslu-plnosti již odžitého. Velmi silně a realisticky jsou zachyceny i pochybnosti nad znovunalézáním chuti žít a tázání se po tom PROČ nebo PRO KOHO? Obzvlášť složité je pak takové tázání ve chvíli, přichází-li u Evy spolu s uvědoměním, že selhala jako matka, sestra, partnerka a herečka – tedy ve všech svých životních rolích, které ji dosud určitým způsobem definovaly. Kým teď tedy je? Ze závislosti se vlastně nevymaňuje ani tak striktní abstinencí, ale tím, že konečně vědomě přebírá zodpovědnost za svůj život a zároveň zde může (nově) být nejen pro sebe, ale i pro druhé. ()

Zero_Signal

Žiaden iný film ma nepoloží na kolena tak ako Eva Nová. Určite jeden z najlepších slovenských filmov. Veľká pocta Markovi Škopovi a najmä Milke Vašáryovej. Keby to nebolo zo Slovenska ale trebárs z Británie, tak by to vyhralo oscary za najlepšiu réžiu, scenár, vedľajšieho herca a najmä za hlavnú herečku. Bez pochýb. ()

Zajímavosti (10)

• Dům, v němž bydlel syn Evy Nové (Emília Vašáryová), si štáb vybral z důvodu, že byl v té době na prodej a vyžadoval jen minimální úpravy. Pečovská Nová Ves je přitom od Bratislavy vzdálená 420 kilometrů. (klukluka)
  • Závěrečná scéna v bazénu se točila při teplotě 15°C. (klukluka)
  • Emília Vašáryová považuje alkoholismus za závažný problém celé východní Evropy. Podle svých slov se bojí opilých lidí a velmi jí údajně vadí opilé ženy. (klukluka)