Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Věčné téma lásky, života a smrti v českém filmu podle Františka Hrubína... Příběh, který básník František Hrubín vyprávěl na prázdninové cestě do Florencie dvěma svým přátelům, prožíval jako chlapec v lešanském ráji svého dětství. Příběh, v němž Láska a Smrt hrály jednu z nekonečné řady svých partií o lidské osudy. V sázce byly životy studenta Vojty a mladého děvčete od kolotoče Teriny, k němuž chlapec zahořel láskou. Náhlá smrt dědečka, o kterého se Vojta stará, zamíchá karty zcela jinak právě ten večer, kdy jsou s Terinou smluveni na společném útěku „někam“. O pointu zdánlivě prostého příběhu se však postará setkání někdejších soků v lásce. Studenta, z něhož se stal ředitel školy, a kolotočáře Viktora, který měl Terinu slíbenou od jejího otce… Přátelé Františka Hrubína byli nadšeni hloubkou a jímavostí tohoto zážitku a přesvědčovali Hrubína, aby stejně potěšil i čtenáře. Čtyři roky poté, co se "Romance pro křídlovku" stala jedním z nejúspěšnějších svazků Klubu přátel poezie 1962, oslovil příběh i statisíce filmových diváků. Nelehkého úkolu převést verše a naznačené dějové linie do filmové řeči se chopil stejně jako u předchozích filmových adaptací Františka Hrubína režisér Otakar Vávra. Hlavní role romantického příběhu o lásce, životě a smrtí mistrovsky ztvárnili Jaromír Hanzlík, Zuzana Cigánová a Štefan Kvietik. Snímek reprezentoval naši kinematografii na mnoha filmových festivalech (Bergamo, Sorrento, San Francisco, Moskva) a všude sklízel pozornost diváků i kritiky. (Česká televize)

(více)

Recenze (160)

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Ze zfilmování mé oblíbené básně jsem měl trochu obavy. Nejvíc jsem se bál zploštění mnohovrstevnaté struktury, která dává velký prostor čtenářské interpretaci. A obával jsem se právem. Na druhou stranu, poměrně jednoduchý příběh, který Vávra z Hrubínovy Romance vydoloval, byl ozvláštněný novými, ryze filmovými prostředky. Snad nejvíce lze ve filmu cítit lyrický erotismus Machatého filmů. Kamera je úchvatná, poetizující detaily dávají do souvislosti trojúhelník protikladů, který kupodivu zachovává myšlenku Hrubína (který tím navázal na Máchovskou tradici): Příroda x Láska x Smrt. Veliký zážitek. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Podle mínění mnohých nejlepší snímek Otakara Vávry. Což o to, Vávra je nějaký pojem a Hrubín coby autor básnické předlohy, to je přímo instituce. Jenže co naplat, i když považuju Romanci pro křídlovku za nadprůměrný kousek naší kinematografie, tolik dojmů, abych jí nadělil 4. hvězdičku, přece jen ve mně nevyvolala. Dějově řídké, příliš poetické. Vávra na mě udělal větší dojem např. Krakatitem. Špičkové řemeslo se tomu nedá upřít a solidní herecké obsazení taky ne. Tématicky je to ale hodně ohrané, je jen velmi málo námětů, které by se objevovaly tak často jako příběhy o nezralé nenaplněné lásce. Stojí za to se zamyslet, co by se stalo, kdyby v rozhodující moment u Vojty nezafungoval pocit povinnosti k vlastní rodině a došlo k útěku obou milenců - kam vlastně? Jak brzy by se rozplynula přehnaná očekávání, romantické naivní představy a jak moc by bolela přízemní realita běžného života a stereotyp partnerského vztahu? Celkový dojem: 65 %. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Poetická rozsáhlejší báseň Františka Hrubína se stala režiséru Otakaru Vávrovi podkladem pro podobně poetický film, ke hraje hlavní roli obraz (za kamerou stál Andrej Barla) a hudba (Jiří Srnka). Ostatně František Hrubín se podílel na scénáři. Po letech se u vchodu na hřbitov scházejí dva muži, kteří kdysi milovali dívku od kolotočů. Ve vzpomínkách se do té doby soupeření i jemné, romantické lásky vrací ten, jemuž to léto věnovala dívka větší náklonnost, a s níž by muž i odešel, kdyby nedošlo k tragické události. Poetika léta, koupání v potoce, probouzejícího se uvědomování si vlastní sexuality, kolotoče, příroda, to vše hraje svoji roli v tomto snímku, kde více než o rozvíjení děje jde o zachycení jednoho prchavého okamžiku lásky a dospívání. V hlavních rolích uvidíme Jaromíra Hanzlíka, Zuzanu Cigánovou, Štefana Kvietika, Miriam Kantorkovou, Janusze Strachockého (jehož namluvil Bohuš Záhorský) a další. Disk nenabízí nic obzvláštního, prostě to, nač jsme u bontonu zvyklí. Nemastný neslaný přepis obrazu, černobílého, ve formátu 1,33:1 (4:3), kde díky jisté nevyváženosti kontrastu určité scény zanikají. Český zvuk v Dolby Digital 2.0. A české a anglické titulky. A pak bonusy. Ty tvoří nijak podrobné filmografie, fotogalerie a nakonec rozhovory. Jaromír Hanzlík, Miriam Kantorková i Otakar Vávra dostali každý zhruba pět minut na vzpomínání, ale nějaké podstatnější informace, než kde se natáčelo a jak tam bylo hezky se nedozvíme, možná je ještě zajímavá vzpomínka na Zuzanu Cigánovou. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Asi skutečně nejlepší film, jaký kdy Otakar Vávra natočil. Řemeslně jde o dokonale zvládnuté dílo, natočené navíc nezvykle syrovým způsobem. Svými výrazovými prostředky se blíží české nové vlně, což je (zdánlivě) o to paradoxnější, že Vávra užil na FAMU prakticky všechny její protagonisty. Velmi výrazným kladem filmu je vynalézavá a netradiční kamera. Syrovosti filmu prospívá i jeho černobílost. Herecké výkony nejsou na první pohled nijak výrazné, ale rozhodně velmi přesvědčivé a uvěřitelné. Přesto filmu něco chybí. Možná je to tím, že celý příběh je v podstatě banální (samozřejmě jako tolik jiných příběhů o nezralé lásce), ale možná je to i proto, že nám zde režisér vyzradí pointu prakticky během prvních deseti minut. Ne, že by byl další děj vysloveně odhadnutelný, příběh se nečekaně zauzlí, ale přesto se místy poněkud vleče... A to píšu jako milovník pomalých filmů... Zajímavé komentáře: Pohrobek , sinp, wosho ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Jak asi může dopadnout filmová adaptace naprosto blbé knížky? Nabízí se napsat, že jedině blbě. Tady to však není úplně pravda, neboť tato adaptace dopadla pouze zle. Rozhodně mi dívání se na film přiadalo méně bolestivé než četba kniha, ačkoliv skoro vždy to bývá naopak. Na každý pád bych se obešel bez toho, abych znal detailní popis Hrubínova života. Z toho vyplývá, že film stojí na naprosto nezajímavém a debilním příběhu. V kolonce režie by tedy mohlo stát jméno klidně PÁN BŮH, v kolonce herci potom Ježíš a já, ale nic by to na výsledné kvalitě tohoto snímku nezměnilo. A ocenění film získal pouze proto, že naprosto nikoho tehdy nepohoršoval a ani nikdy pohoršovat nebude. (Jedná se o čistou romantiku, a ta nikdy nikoho nepohoršovala. Maximálně vás může unudit k smrti jako se to přihodilo mně.) Rozhodně ocenění nezískal proto, že by snad čirou náhodou někoho přivedl až k orgasmu. Nevidím důvod jít s davem a nalhávat si, že se mi tenhle film tak strašně líbil. Jak to mnoho uživatelů očividně činí. Za sebe čistý odpad! ()

Galerie (22)

Zajímavosti (14)

  • František Hrubín měl na Sázavě chatu a během natáčení se s Jaromírem Hanzlíkem spřátelil. (jenik71)
  • Jaromír Hanzlík chtěl původně hrát ve filmu Hotel pro cizince (1966), na kterém se pracovalo ve stejném roce. Na nátlak svého otce se však zúčastnil konkurzu na film Romance pro křídlovku. (mchnk)
  • Autor předlohy i scénáře básník František Hrubín se jezdíval na natáčení filmu dívat. Do Vysokého Újezdu, kde se natáčelo, to měl ze své rodné chalupy v Lešanech 11 kilometrů. Do natáčení tvůrcům nemluvil, byl znám svou laskavostí a tolerancí. (sator)

Související novinky

Otakar Vávra: 1911 - 2011

Otakar Vávra: 1911 - 2011

16.09.2011

Ve věku 100 let zemřel včera nejstarší žijící český režisér Otakar Vávra. Režisér před nedávnem podstoupil operaci zlomeniny krčku, kterou si přivodil krátce po jarních oslavách svého významného… (více)

Reklama

Reklama