Duben 1940. Oči světa jsou upřeny na Narvik, malé město v severním Norsku, které je zdrojem železné rudy potřebné pro Hiterovu válečnou mašinérii. Během dvou měsíců nelítostné zimní války utrpěl Hitler svou první porážku. (joss11)

Recenze (58)

MickeyStuma

Impozantně stavěný protiválečný film, který by mohl být pro ostatní filmaře vzorem. Příběh Norska, který ve válečném marastu zůstal neutrální, ale protože měl pro výrobu zbraní tolik potřebnou železnou rudu, začali se tam dít věci. Snímek vkusně ukazuje válku nejen z politické, ale hlavně i z lidské stránky. Narvik se stal fyzicky svědkem konfrontace mezi německými a anglickými jednotkami, čímž tam nezůstal kámen na kameni. Norská strana se dostala do nelehké situace, a tak je hodně těžké posuzovat, co udělali dobře a co špatně. Nejzásadnější je to u postavy Ingrid Tofte, která může diváky rozdělit na dva tábory. Má obyčejný strach o sebe a své blízké, což ji vede k neúmyslnému zapojení s válkou. Její čin v zájmu ochrany svého dítěte může být kritizován i chválen, ale jak se říká, po bitvě je každý generál. Zachovala by se jako ona každá matka? Cílem filmu bylo dát obětem duši, což se povedlo. Jak se tímto příběhem ukazuje, nacionalismus existuje, a to blíže k vlasteneckému než národnímu eposu. Avšak s mírou a citlivostí. Scénář je zpracován nadstandardně dobře. Popisuje několik příběhů, které dávají smysl, aniž by se vzájemně rušily. Po technické stránce není co vytknout. Snad jen odstřel mostu by mohl být o něco dramatičtější. Každopádně se jedná o pevný vlastenecký snímek, který zviditelňuje svůj národ a dává najevo humanizaci svých postav. Události jsou založeny na příbězích skutečných lidí, jen jsou prožívány fiktivní postavou výše zmíněnou Ingrid Tofte. Emoční atmosféra je jasně daná, ale zase se v ní tolik netlačí na pilu, jak je běžné u hollywoodské produkce. I tak se do filmu nedostalo všechno, což je svým způsobem samozřejmé. Ono by to zase dalo spíše na seriál než na film, ale aby to u diváků vytvořilo alespoň nějaký obrázek, jak to tam vypadalo, vcelku to stačí. Pro Norsko se jedná o zásadní film své historie a my se alespoň, byť z části, zase něco dozvíme. ()

kenkaku

Děj začíná v dubnu 1940 a opírá se o skutečné události v přístavu Narvik. Atmosféra je perfektní, kostýmy i provedení doslova bezchybné (dokonce i drobnosti jako nášivky Horských myslivců na uniformách Wermachtu - kteří v té době v Norsku opravdu byli nasazení). Tak proč to sakra nefungovalo? Film selhává v drobnostech. A je jich hodně. Třeba obsazení hlavní ženské role (okolo které se točí většina děje). Opravdu museli vybrat tu nejošklivější ropuchu, ze všech ženských co se ve filmu vyskytnou? Nebo její manžel a jeho eskapády s puškou (buď ji někde nechá nebo ji ztrácí - hrozně mě to rozčilovalo). Role dítěte (jeho chování a vliv na děj - další element co mi hýbal žlučí). Děj jako takový jakoby nevěděl, jakému příběhu se věnovat (a jak ho vyprávět). Přeskakuje se nejen mezi postavami, ale nešetrně se skáče i v čase (asi 4x), aby se udržela linie s historií (boje okolo Narviku trvaly dva měsíce). Ta integrita s minulostí se sice obdivuhodná, ale hodně to ničí pozornost a kontinuitu děje. ()

Maynard.

Ajeje, to sem se zas nechal jednou napálit. V době, kdy se spíš věnuju serošům sem si chtěl střelit válečnej film. Vůbec mi nevadilo, že je to film z Norska. Jasný, nečekám od podobnejch filmů, že se tam bude od začátku do konce střílet a že to bude plejáda akčních prvků. O to víc bbych čekal silnej příběh... No, příběh byl silnej asi tak jako dvakrát přelejvaný a louhovaný kafe. Strašný. Co bylo ale ještě horší než příběh byli herci, to sem teda nechápal. Proč hlavní roli hraje herečka, která na plátně fakt nevypadá dobře. Do toho všeho happyend jako americký romantický komedii. Severský filmy můžu, ale tohle je strašnej brak. ()

Johnny.ARN

Film, ktorého vývoj som sledoval asi od začiatku. A tešil som sa neho, preto skončil aj v topke na videnie v minulom roku. To som síce nestihol, Shitflix ho z nejakého dôvodu kúpil, našťastie. Vôbec to nie je zlé, na romanticko-historický film. Pretože to presne je. Drámy je tam máličko, bojovky tiež pomenej, postavy a ich konanie je predvídateľné a záver mi vycucal krv úplne najviac. Ako celok to ale funguje, nie je zbytočne natiahnuté, má to spád, bočné linky potlačené a snehové podmienky výborné. Boli to mocní chlapi, keď tam behali len v uniformách a svetríkoch bez zimnej výstroje a prišlo im to normálne. Vikingovia no. Lepší priemer. 3 z 5 ()

mira007

Norský válečný film o největší norské bitvě za druhé světové války a vlastně první porážce nacistického Německa, prostě bitva o městečko Narvik, které bylo klíčové pro expres surovin jak do Anglie tak Německa. Celkem solidní II. SV film s příběhem fiktivní manželské dvojice, kdy on bojuje a ona "kolaboruje", akorát poslední třetina rozkouskovaná do skoků v čase je trochu mínus. Na toto téma je asi nejlepší Boj o těžkou vodu (2015) , kde také hraje Němec Christoph Bach (nar. 1975, Západní Německo) akorát ne konzula ale vědce. ()

• Film sa natáčal v Osle, Narviku, Rjukane a Norddalsbruae. (MikaelSVK)
  • Postavy Ingrid Tofte a Gunnar Tofte sú fiktívne postavy, ale príbeh je absolútne pravdivý. Eystein Røset, jediný žijúci nórsky vojak z bojov v severnom Nórsku, sa zúčastnil predbežného premietania s rodinou a po filme povedal: „Presne tak sa to stalo.“ (Johnny.ARN)
  • Prvá veľká porážka nacistického Nemecka v druhej svetovej vojne. (Johnny.ARN)