Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (604)
Tvorba Orsona Wellese je pro mě jako zakletá a veškeré pokusy o sblížení končily konstatováním, že se důsledně míjíme. Vlastně jsem se Kaneovi dlouhá léta vyhýbal, protože jsem tušil, že nadšení vytříbených znalců filmového plátna a filmových kritiků ani v tomhle případě nebudu sdílet. Snad je to tím, že Orsona Wellese řadím do stejné skupiny tvůrců, jako je Federico Felini nebo Lars von Trier, tedy k těm, jejichž přebujelé ego až příliš okatě vstupuje do jejich tvorby. Jinými slovy jde o sebestředné manipulativní parchanty, kteří mě odrazují po emocionální stránce. Pak je těžké ocenit novátorské prvky, komplikovanou strukturu snímku a útržkovité vyprávění. Můžu samozřejmě konstatovat, že spoustu toho, s čím pracoval, je opravdu revoluční, ale lidsky si mě Orson nezískal. Na Kanea se dívám jako na školní úlohu, kdy pedagog žádá po studentech rozbor uměleckého díla. Oceňuju techniku, ale jako divák jsem k Wellesovi lhostejný. Celkový dojem: 65 % s tím, že to je zcela určitě maximum, co ode mě kdy legendární režisér mohl dostat. ()
Občas si říkám, že je mnoho osobností, s kterými bych se chtěla setkat, ale bohužel to není možné, protože jsou buď mrtví, nebo nikdy neexistovali. Mezi tyto Osobnosti by beze všech pochyb patřil i Orson Welles a jeho Charlie Kane. Protože natočit v pouhých 25-ti letech jedno ze stěžejních děl světové kinematografie - to je Genialita ! ()
Občan Kane jistě patří k přelomovým snímkům světové kinomatografie, avšak na můj vkus je celý film dost nudný, nevyvolal ve mě jediný pocit, ničím mě nezaujal, nechytitl... bohužel. Nebudu hodnotit vysoko jen kvůli zbožňovaní Občana Kane. Z filmu už vyčuchlo vše průlomové... Kane se bude asi donekonečna analyzovat, rozebírat, ale pro mě už nemá své kouzlo. Taková Casablanca, Křižník Potěmkin, 12 rozzlobených mužů, Jezinky a Bezinky, Někdo to rád horké apod. To je klasika, která stále baví a má své kouzlo. Občan Kane bohužel ne. ()
Snad nejinspirativnější film mnoha filmových režisérů a nejskloňovanější film v zahraničních žebříčcích nejoblíbenějších filmů. Bohužel musím říct, že se rovněž jedná o možná nejnadhodnocovanější film všech dob. Jistě, Orson Welles ve svém mladém věku ukázal nesporný talent, kamera je nadčasová a hudba skvělá. Jenomže postavy jsou tak nesympatické, že je vám jedno, co se s nimi v dalších minutách stane. A děj mi přišel nudný až běda, pouze s hezkými obrázky. Občana Kanea považuji za nejvzorovější ukázku vítězství formy nad obsahem, kterou znám. P.S.: Jinak se připojuji k tomu málu diváků, kteří se v Oscarovém klání tohoto roku přikloní na stranu Johna Forda a jeho Bylo jednou zelené údolí. 60%. ()
Ultimativní filmový zážitek, který od dechberoucího zpracování po nesmrtelný příběh nabízí vše, co kinematografie nabídnout může. Nikdy nezapomenu na pocity po prvním zhlédnutí. A druhém. A třetím. A jakémkoli dalším. Nebojím se napsat, že kdo nechápe nebo nedoceňuje kvalitu Občana Kanea, nechápe filmové umění. Tahle arogantně znějící pravda podle mě nemá východisko a je tak zřejmá, že se nestydím to tvrdit takhle přímo. U žádného jiného filmu bych to neudělal a před zhlédnutím Wellesova stěžejního díla by mě nenapadlo, že může existovat snímek, který tak bezvýhradně určuje míru filmového vkusu a soudnosti při hodnocení. Nejde o to považovat tenhle film za "nejlepší vůbec", to je samozřejmě jen gesto, ale jakékoliv jiné než maximální hodnocení (zvlášť na tak malé škále jako je ta na CSFD) u mě vyvolává jistou nedůvěru v člověka, co hodnotil, protože něco dělá blbě... Jasně že takovéhle pravdářství se nenosí, ale někdo to tu, kruci, napsat musel! ()
Galerie (89)
Zajímavosti (141)
- V roku 1988 soška Oscara Orsona Wellesa záhadne zmizla. Hercova dcéra Beatrice z piety k otcovi požiadala o vyhotovenie kópie. Pri prevzatí kópie otcovho Oscara od filmovej akadémie sa Beatrice zaviazala sošku nepredať. Originálna soška s dramatickým osudom sa objavila v roku 1994. Beatrice ju pre finančné ťažkosti chcela dať do dražby, ale akadémia jej pripomenula, že má prednostné právo na jej odkúpenie za jeden dolár. (JančiBači)
- Americký časopis Premiere film zařadil na třetí místo v žebříčku nejlepších filmů všech dob. Britský magazín Total Film ho označil za šestý nejlepší film všech dob. (ČSFD)
- Během natáčení byl Orson Welles (Kane) varován před léčkou amerického vydavatele Williama Randolpha Hearsta, který byl inspirací pro hlavní postavu. Jakmile by Welles vstoupil do svého hotelového pokoje, tak se na něj údajně měla vrhnout nahá slečna a posléze fotograf, který měl zhotovit diskreditující snímek. Welles tak strávil noc jinde a není známo, zda bylo varování pravdivé. (džanik)
Reklama