Biografie
Daniel Fapp byl americký kameraman, který značnou část své profesní kariéry spojil se studiem Paramount (1923-1959). Začínal v laboratoři, kde strávil asi dva roky, aby se poté vypracoval na pozici asistenta kameramana. Samostatně si film natočil až v roce 1941, a ten samý rok vstoupil do ASC (americká asociace kameramanů). Zprvu točil převážně béčkové produkce, přičemž k významnějším produkcím se dostával pouze jako osvětlovač. Z této doby ho pojí spolupráce s režisérem Mitchellem Leisenem, s kterým natočil několik filmů, z nichž se některé řadí k jeho nejlepším pracím. Ať už to byl romantický snímek Kitty, drama Každému dle zásluh, či dobrodružný snímek Zlaté náušnice.
S docílením kontrastu a strohých linií předvedl film-noir Big Clock a horskými, nedotčenými a zároveň barevnými scenériemi uchvátil v dobrodružném filmu Far Horizons. Svou první nominaci na Oskara si vysloužil dramatem o rozvrácené rodině - Farma pod Jilmy. Mimořádným rokem jeho kariéry, to už byl na volné noze, se stal letopočet 1961. Natočil totiž bláznivou a jiskřivou komedii Billyho Wildera Raz, dva, tři a také úspěšný muzikál, čerpající ze slavné tragédie o Romeovi s Julií, West Side Story. Za oba snímky byl nominován na Oskara, a toho za West Side Story proměnil.
Taková pozornost jistě zapůsobila, a tak byla Fappovi o dva roky později svěřena kamera u filmu Johna Sturgese a významné produkce, Velký útěk. Tento válečný snímek, přímo prošpikován hvězdami a inspirován skutečnou událostí, pojednává o hromadném útěku vojáků z německého zajateckého tábora.
Ze závěrečné dekády jeho kameramanské praxe jistě nebude neznámý příznivcům krále rocknrollu Elvise Presleyho, s nímž natočil pár snímků. Posledním jeho kameramanským počinem se stal dramatický snímek Zajati vesmírem, o třech astronautech a jejich strastiplném návratu na Zem.
Kameraman
Krátkometrážní | |
---|---|
1956 |
Bing Presents Oreste |