Režie:
Michael MannScénář:
Troy Kennedy-MartinKamera:
Erik MesserschmidtHudba:
Daniel PembertonHrají:
Adam Driver, Penélope Cruz, Shailene Woodley, Gabriel Leone, Sarah Gadon, Alessandro Cremona, Jack O'Connell, Patrick Dempsey, Daniela Piperno, Lino Musella (více)Obsahy(2)
Děj filmu se odehrává v létě roku 1957. V roce, kdy se bývalý automobilový závodník Ferrari (Adam Driver) ocitá ve velké krizi. Řeší problémy v manželství, smrt syna, ale také bankrot společnosti, jíž věřil. Příběh zachycuje nejen hlavního hrdinu, ale také další členy jeho rodiny, která definovala myšlenku výkonného italského sportovního vozu a prakticky stála u zrodu závodů formule 1 a také u legendární automobilové značky. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (7)
Recenze (194)
Mann už bohužel není, tím co býval, a Ferrari překvapivě funguje pouze v té dramatické rovině politikaření a vztahových problémů, jakmile dojde na závodění všechno jde do kopru a na vině jsou především až překvapivě odporné vizuální efekty s tím spojené. Tohle mi dá se říci zkazilo celý snímek. Jinak by šlo o povedený přírůstek do aktuálně stále početnější kategorie dobových filmů z automobilového prostředí. Herecky by nešlo nic vytknout. Škoda, že je to místy příliš zdlouhavé, trošku průhledné a v akčnějších částech opravdu hnusné. ()
Přiznám se, že jsem původně ani Adama Driverho nepoznal, až tak dobře hrál železného továrníka a krutého záletníka. Mám jisté mezery v jeho životopise, nicméně nehody, které film nabídl byly neuvěřitelně brutální. Celkem mě potěšili i vedlejší role Penélope Cruz a Shailene Woodley, nicméně Patrick Dempsey mi do závodníka úplně nezapadal. Farrari si určitě nikdy nekoupím, ale kouká se na něj hezky. ()
Místy moc okatá a chtěná symbolika (film dává až moc najevo, co bude následovat) a příliš doslovnosti, ale jinak mi to uteklo. Někomu bude hned jasné, o kterou kapitolu Enzova života a obecně historie závodění tu půjde, až prvně uslyší jméno jedné z hlavních postav, ale já byl moc zvědavý, jak to Mann pojme. A pojal to myslím s nesmírnou elegancí: dějové linky spolu hezky emocionálně ladí, audiovizuální stránka tomu dává koule, herci taky. Film má takový evropský šmrnc a dám si ho někdy rád znovu. Mann pořád umí. ()
Delikátní laskomina nasáknutá motorovým olejem, k níž se ale obyčejný divák bude dostávat velmi trnitou a nelehkou cestou. Tak zhruba nějak takto lze v jedné krátké větě popsat snímek slovutného Michaela Manna honosící se ikonickým jménem Ferrari, v němž se dle mého názoru snoubí vše, co o tomto muži s ikonickým jménem a brýlemi potřebujete vědět. Hned v úvodní části nám režisér velmi organicky představuje všechny hlavní postavy s jejich motivacemi a duševními šrámy (výtečně děsivá Penélope Cruz), což Vás naprosto dokonale vtáhne přímo doprostřed dění. Tento atribut je ale nejvíce citelný především v Adamu Driverovi, jež se snad pro hlavní roli vážně narodil, přičemž právě na něm v drtivé většině času stojí celý tento režisérův srdcový projekt. V tomto bodě je rovněž záhodno zmínit i scénář, který až na pár zádrhelů šlape jako dokonale promazaný stroj, v němž nám režisér črtá všechny důležité výjevy ze života Enza Ferrari, zásadového a ambiciózního muže, jehož rodinný život stál mimo všechny dobové konvence. Právě tato linie působivě rámuje závodní inferno Mille Miglia, jehož průběh bude zejména pro neznalce děsivým střetem s drsnou a nevybírající si realitou. Zde je třeba vyzdvihnout i precizně vtahující kameru, která se doslova mazlí s každým závodním vozem, pročež se před Vámi na velkém plátně rozestře dechberoucí symbióza nadčasového designu a filmového média, jež navíc tvrdí lícující soundtrack vytáčených motorů a naléhavé energické hudby. Co tedy dodat na závěr? Je jasné, že to šlo celé určitě natočit mnohem lépe a s větší pompou. Ano, má to některé vážně šílené neduhy (figuríny při podivně nasnímaných karambolech) a občas podivný střih, nicméně pokud od těchto chyb odhlédnete a zaměříte se jen a pouze na jeden naplněný lidský život ve víru rychlosti a pachu benzinu, tak právě v ten moment Vás Ferrari vtáhne jako nic jiného. A já jsem vážně moc rád, že se k sortě spokojených filmových fanoušků po projekci hrdě řadím. Skvělá práce! (Viděno v kině CineStar IGY České Budějovice) „In all life, when a thing works better, usually it is more beautiful to the eye.“ ()
Michael Mann je pořád dobrý řemeslník, třeba klíčová scéna bouračky, je absolutně luxusní má v sobě velké emoce, Technicky se jedná o kvalitní snímek, ani herecky na adresu Adama Drivera nemůžu říct špatný slovo. Problém je však v příběhu tak zoufale nudná storka se hned tak nevidí. Já jdu na film s názvem Ferrari a klíčovou dějovou linkou je rodinné drama o nemanželským dítěti, to snad není normální tohleto. Píše se, životopisné drama, ale co je životopisného na tom, že tam Enzo Ferrari chodí a řekne, aby tankovali beznín do auta a ne na řidiče. To je teda životopis jak stehno a ještě teda aby se neřeklo tak tam byly dvě scény s Penelepkou ohledně nemanželskýho haranta. Ty tři hvězdičky bych si tu obhájil, ale já se fakt cítítm těžce podveden a to mě těžce sere, zjištění, že Mann umí s obrazem a Adam je kvalitn herec na to jsem tenhle film nepotřeboval. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (33)
- Úlohu Laury Ferrari (Penelope Cruz) mala pôvodne hrať Noomi Rapace. (Arsenal83)
- Michael Mann diskutoval o tomto projekte už v roku 2000 so Sydney Pollackom. Potom vyvinul scenár so spisovateľom Troyom Kennedym Martinom, ktorý zomrel v roku 2009, no keď Mannovi ponúkli 40 miliónov dolárov na natočenie filmu, v tom čase to odmietol, pretože si myslel, že rozpočet je primalý. (Arsenal83)
- Účastník filmového festivalu na projekcii v Poľsku sa spýtal Adama Drivera, čo si myslí o scénach havárie, keď povedal: „Vyzerajú dosť drsne, drasticky a, musím povedať, pre mňa trochu aj lacno.“ Driver na to zareagoval: „Choďte do p***, neviem. Ďalšia otázka.“ ("Fuck you, I don't know. Next question.") (Arsenal83)
Reklama