Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Douglas KochHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Scott Speedman, Tanaya Beatty, Don McKellar, Lihi Kornowski, Yorgos Pirpassopoulos, Welket Bungué, Nadia Litz (více)Obsahy(1)
V blízké budoucnosti se lidé v průběhu vývoje pokusí přizpůsobit syntetickému prostředí. Zatímco někteří využívají neomezený potenciál transhumanismu, jiní se jej snaží ovládat. Saul Tenser (Viggo Mortensen) je výkonný umělec, který přijal „syndrom zrychlené evoluce“, když z jeho těla vyraší nové a nečekané orgány. Tenser společně se svou parťačkou Caprice (Léa Seydoux) promění odstranění těchto orgánů v show pro své věrné fanoušky, aby si užili živé divadlo. Mezitím si toho všimne vláda a podivná subkultura; pak musí Tenser zvážit, jaký je jeho nejpůsobivější výkon. (TommyZR)
(více)Videa (6)
Recenze (158)
Zatímco předchozí žánrově rozmanité snímky Davida Cronenberga působily, že existují v komplexním a živoucím světě, Zločiny budoucnosti jako by existovaly jen ve třech barácích obklopených vzduchoprázdnem. Myšlenky a nápady to má, ale jsou rámcově pospojovány tak těžkopádně, že jen málokoho zdejší příběh uspokojí nebo překvapí. A rozumím, že rozpočet byl nízký a pandemická situace k produkci nepříznivá, přesto se nemůžu přenést přes fakt, že snímek připomíná spíš ochotnické divadelní představení než vyloženě podmanivé filmové dílo, jaké bychom od režiséra vidět chtěli. [KVIFF 2022] ()
Napriek tomu, že Cronenberg robí body horrory odjakživa, stále v nich vie byť originálny. V hlave si asi pitve, transplantuje a znovu zašíva úryvky stále rovnakej témy. Tu sme taký proces mohli vlastne vidieť doslova. Inak je to ale mdlý film, ktorý je imho príliš málo artový, aby si mohol dovoliť byť tak málo priamočiary. ()
Uf, tak to je síla! Nepamatuji se, kdy jsem viděl v rámci sci-fi žánru současný film (míněno z posledních let), který by mě tak silně uzemnil svou originalitou, zpracováním i myšlenkou. S Davidem Cronenbergem jsem měl dosud převažně pozitivní zkušenosti s jeho filmy ze 70. a 80. let, které jsem však dnešníma očima bral především jako kvalitní a seriózní žánrovou zábavu. Nové Zločiny budoucnosti možná nejsou úplně nejlepším Cronenbergovým filmem, ale kromě dalšího promyšleného světa s mrazivou vizí mě silně upoutaly i jako umělecké podobenství s hutným sdělením. Celý film je naplněný myšlenkami, silnými dialogy a spoustou výjevů, v nichž se kreativně řeší možné důsledky a obrácená strana rapidního pokroku v oblasti vědy, umění, společnosti či lidstva. Veřejné operace jako nová mediální senzace, chirurgické zákroky jako nový způsob sexu, řezání kůže jako nové umění v rámci módy a dizajnu... Cronenbergův bizarní svět mě zneklidňoval, děsil, mrazil (nejvíc asi během slavnostního předvádění nového „umění“ na čele jedné krásky). Zároveň mě však fascinoval svou atmosférou a spolu s podmanivým vizuálem i špičkovými hereckými výkony snad všech hlavních protagonistů držel silně v její zajetí. Přijde mi obdivuhodné, jak i po víc než 50ti letech od prvních Zločinů budoucnosti dokáže Cronenberg stále přijít v rámci svých specifických sci-fi s něčím originálním, pořád provokovat novými tématy, zároveň však jako obvykle svůj nevšední svět pečlivě propracovat a snad vše odpudivé a úchylné v něm plně využít k prospěchu myšlenky a působivosti svého díla. Film z aktuálního roku 2022, jaký mi patrně ještě dlouho zůstane v paměti... [95%] ()
Futuristicky myšlienkové scifíčko bez tempa, v ktorom sa viac tliacha ako by bolo zapotreby. Áno, tá pointa je originálna, zaujímavo podivná, čo v podaktorých môže vyvolávať dojem "neopozeraného", pričom áno, ono to tak aj je. Lenže Ja som si "Crimes of the Future" pustil v domnení, že ide o horor, ktorý ponúkne čo to zo žánru, nie len občasne interestný vizuál zážitok o ľuďoch v dobe, v ktorej uspokojenie presahuje hranice normálnosti. Za mňa veľmi málo v kombinácii s nevyužitým potenciálom. Rozmýšľal som nad dvoma hviezdami, ale jebem nato, budem nemilosrdný. Tých 100 minút života mi už nikto nevráti, nevidím dôvod prečo by som nemal byť aj Ja objektívnym katom takejto urozprávanej zmrdačiny mimo realitu. ()
Toto nie je film pre mňa. Naviac mi ani nepripadal nijak originálny. Cronenberg zobral zápletku svojho filmu Crash a havárie nahradil infantilnými operáciami. A to je všetko. Prekvapivo to ani nepôsobí príliš hnusne. Všetky tie nechutnosti vyzerajú chirurgicky čisto. Skoro až obyčajne. Ale ako vidím, tak svojho nadšeného úchylného diváka si to nájde. 4/10. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (9)
- David Cronenberg předpovídal, že lidé budou ze sálu odcházet hned v prvních pěti až deseti minutách kvůli tématu filmu a explicitnímu zobrazení násilí. A nemýlil se. (NiWi)
- Roli Timlin měla původně hrát Natalie Portman, než ji nahradila Kristen Stewart. (NiWi)
- Natáčanie prebiehalo počas augusta a septembra 2021 v Grécku. (Paldiny)
Reklama