Reklama

Reklama

Dne 5. října 2017 vyšel v deníku New York Times článek, který otřásl Hollywoodem v základech. Text odhalil jednoho z nejvýznamnějších filmových producentů Harveyho Weinsteina (mimo jiné majitele šesti Oscarů v nejprestižnější kategorii „Nejlepší film“) jako sexuálního predátora. Producent desítky let zneužíval své mocenské postavení, když kariéru u filmu „prodával“ za poskytování sexuálních služeb. Léta mu to procházelo, své oběti buď umlčoval penězi, nebo profesně likvidoval. Nenašel se nikdo, kdo by byl ochoten jít s ním do otevřeného střetu. Do nerovného souboje se pustily až dvě novinářky listu New York Times, Jodi Kantor (Zoe Kazan) a Megan Twohey (Carey Mulligan), které věděly, že alfou a omegou jejich reportáže bude najít ženu, která by se nebála promluvit. Drama Když promluvila se velmi blíží oceňovaným klasikám Všichni prezidentovi muži a Spotlight poctivou a detailní, skoro až detektivní rekonstrukcí práce dvou novinářek, které se pustily do boje proti nerovnému soupeři, v němž na první pohled neměly sebemenší šanci na úspěch. Ve snaze nalézt Weinsteinovu oběť, která se přestane bát, si postupně uvědomují, že materiál, který připravují, může mít zásadní vliv nejen na domnělého násilníka a jeho oběti, ale i na celou společnost a její vnímání pojmu „sexuální násilí“. (Cinemart)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (72)

elanius 

všechny recenze uživatele

(83/2023) / Ale hej, nakoniec fajn. Páčilo sa mi, že si ide film tak trochu vlastnou cestou a namiesto prvoplánových emócií ide skôr cez poctivé stvárnenie práce novinárskeho teamu, ktorá nakoniec viedla k celkom šokujúcemu odhaleniu a aj k odsúdeniu. Mulligan je skvelá, poslednú dobu som ju videl ešte v pár filmoch a mám rád ako hrá svoje postavy, civilne, uveriteľne. Zoe Kazan je výborná tiež. Myslím si, že tento film bol potrebný, ja som sa čo to nového dozvedel a aj ako osveta to funguje. Dobrá filmárčina klasického strihu. (8/10) ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Investigativní novinářská dramata bývají svou procedurou a odhaleními většinou velmi poutavá, zvlášť když divák nemá o subjektu filmu úplně přesné ponětí a objevuje fakta společně s postavami filmu. To ale není případ snímku Když promluvila, kde divák běžně zajímající se o filmové prostředí i současné dění moc dobře ví, co bylo jádrem celého skandálu a jak celá kauza skončila. A 129 minut je u filmu, který hraje s odkrytými kartami, opravdu neopodstatněná délka. Už 40 minut před koncem jsem si říkal, že je čas to uzavřít. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Díky němu a jeho bratru Bobovi k nám nejen v 90. letech mířily skvosty jako Pulp Fiction, Zamilovaný Shakespeare, Vřískot, Dobrý Will Hunting nebo Anglický pacient. Se svou produkční společností Miramax byl na vrcholu. Už tehdy se ale v zákulisí filmového byznysu muselo šuškat o tom, že na vrcholu býval ještě ve zcela odlišných situacích. Jak už to ale tak bývá, k vrcholu patří i pád. Mravenčí práce (nejen) dvou investigativních novinářek z New York Times tehdy podnítila velkou proměnu pohledu na sexuální útlak a stála na počátku hnutí MeToo. A zdaleka nešlo jen o mlčení v otázkách zneužívání v Hollywoodu a filmové produkci, ale o fungování vztahů na pracovištích obecně. Novinářky objíždějí množství žen, získávají si jejich důvěru, bojují s jejich strachem a doufají, že některá i neanonymně promluví. Snažily se „obelstít“ i systém peněžních vyrovnání a závazků mlčenlivosti, na který Weinstein spoléhal. Děje se tak bez tklivých momentů, bulvarizace či umělého dramatizování, s úctou a decentně. Chtělo to ovšem víc poutavosti, protože v průběhu příběhu se prakticky vedle každodenní práce (svědomité profesionálky a až nedůvěryhodně příkladné rodinné zázemí) a vrstvení odmítavých reakcí obětí nikam moc neposuneme... protože výsledek předem známe. Předávání Zlatých glóbů je za rohem (herecká nominace pro Carey Mulligan), takže si můžu odškrtnout další položku, u které jsem nicméně počítal s výraznějším zážitkem. ()

maddy 

všechny recenze uživatele

Spotlight (#MeToo Version). Porovnanie s oscarovým snímkom sa v prípade She Said žiada hlavne z dôvodu žurnalistického prostredia, inak sú to pomerne odlišné filmy. Tam kde bol Spotlight formou hravý, divácky vďačný film, She Said si vďaka réžii Marie Schrader drží po celý čas pomerný divácky odstup, netlačí nijako na pílu v oblasti citou a vlastne ani v zobrazovaní sexuálneho násilia o ktorom pojednáva. Podobne ako skvelý seriál Unorthodox sa režisérka nepokúša o filmovú rekonštrukciu udalostí, ale skôr o ich opis a to najhoršie sa odohráva "iba" na pozadí, akoby za slovami, ktorým ho opisujú jednotlivé obete. Napriek tomu sa pomaly, postupne dokáže divákovi dostať pod kožu a v závere priniesť zadosťučinenie a poklonu dvom odvážnym novinárkam za to, že sa im podarilo dostať na kolená aj takého niekoho akým bol v Hollywoode práve Weinstein. Vo výsledku tak skvelo zahrané (pre Carey Mulligan mám večnú slabosť) a na prvý pohľad možno o niečo obyčajnejšie spracovanie skutočných udalostí, ale o to viac citlivejšie a v samotnom jadre silnejšie. CELKOVO: 7/10 ()

Handle 

všechny recenze uživatele

Filmařsky je to určitě kvalitní práce a celkově to působilo velmi autenticky. Vzhledem k námětu to totiž klidně mohl být srdceryvný film plný slz a pompézní hudby, takže za tu uvěřitelnost tvůrcům palec nahoru. Emoční dopad už byl ovšem slabší, jak kdyby film neměl větší ambici než ukázat divákům jednu důležitou kauzu. She Said je určitě zajímavé drama, jen bohužel za pár dní tak trochu vyšumí z hlavy. 3,5* ()

Galerie (21)

Zajímavosti (10)

  • Načasovanie a okolnosti súvisiace s uvedením tohto filmu do kín v novembri 2022 sú veľmi zaujímavé a kontroverzné. V tom čase Harvey Weinstein v L.A. čelil viacerým obvineniam zo sexuálneho napadnutia (už bol v roku 2020 v New Yorku odsúdený na 23 rokov väzenia). Aj keď je pravdepodobné, že Weinstein zomrie za mrežami, nové obvinenia by mohli pridať ďalších 140 rokov trestu, čím by sa účinne zničila akákoľvek šanca na jeho podmienečné prepustenie. (Arsenal83)
  • Ashley Judd, Gwyneth Paltrow a Judith Godrèche, ktoré boli dôležitými zdrojmi pre novinárky New York Times, v tomto filme hrajú samy seba. Paltrow a Godrèche sa objavujú iba ako hlasy mimo kamery, ale Judd hrá na obrazovke samu seba (dwdb)
  • Bezprostredné týždne po vypuknutí škandálu #MeToo bývalá novinárka New York Times Sharon Waxmanová tvrdila, že The Times vedel o sexuálnych útokoch Harveyho Weinsteina na herečky od roku 2004, no noviny po osobnej návšteve Harveyho Weinsteina v budove novín odmietli o týchto útokoch informovať. Sharon Waxmanová sa vo filme neobjaví. (Arsenal83)

Reklama

Reklama