Obsahy(1)
„Finální forma ‚Šíleného boha‘ není film samotný, ale vzpomínka na něj poté, co ho vidíte. Přináší vás do okamžiku těsně po probuzení ze sna, kdy se vracíte k útržkům vlastní rozklížené mysli předtím, než se rozplynou ve stínech. Přesně ten moment. ‚Šílený bůh‘ je způsob, jak se do něj dostat.“ Takhle režisér, animátor a dlouholetý mistr speciálních efektů Phil Tippett popisuje svůj celovečerní animák Šílený bůh. Tippett je známý hlavně jako člen slavného trikového studia ILM a tvůrce efektů pro Hvězdné války, Indiana Jonese a Chrám zkázy, RoboCopa, Jurský park a další filmové klasiky. Ve svém srdcovém projektu se ale vydal na vyloženě otrlý terén. Šílený bůh vznikal s přestávkami třicet let a dokončený byl v covidovém lockdownu. Výsledkem je řádně vymazlená i mazlavá procházka krajinou nočních můr. Film nemá žádné dialogy ani vysvětlující komentáře, ale klidně se bez nich obejde. Bohatě nám postačí, že sledujeme cestu hlavního hrdiny krajinou stojící na hraně postapokalypsy a pekelné říše monster, kterou sám Tippett popsal jako kombinaci Hieronyma Bosche a Bustera Keatona. Osmdesátiminutová erupce chorobných fantazií je zároveň milostným vyznáním analogovým speciálním efektům a animaci. Ostatně animačních a trikových technik Tippettův film vystřídá úctyhodné množství. Abyste se mohli dostat do bodu, kdy budete na Tippetovu noční můru vzpomínat, musíte ji nejdříve vidět. (Festival otrlého diváka)
(více)Videa (1)
Recenze (80)
Rad odporných výjavov, od ktorých síce nejde oči odtrhnúť, ktoré sa ale zároveň každou ďalšou scénou prepadajú do čoraz väčšej samoúčelnosti. Autorove vyjadrenie o charaktere tohto jeho diela ("Finální forma ‚Šíleného boha‘ není film samotný, ale vzpomínka na něj poté, co ho vidíte. Přináší vás do okamžiku těsně po probuzení ze sna, kdy se vracíte k útržkům vlastní rozklížené mysli předtím, než se rozplynou ve stínech. Přesně ten moment. ‚Šílený bůh‘ je způsob, jak se do něj dostat.") je tak skôr dodatočnou (a tak trochu do seba zamotanou) interpretáciou toho, čo vzniklo viac-menej náhodne, než odhalením umeleckého zámeru. ()
Experimentální horror 'Šílený bůh' není jen celovečerní verzí tří stejnojmenných krátkometrážních filmečků – především jde o nechutnou stop-motion vernisáž (míněno v dobrým slova smyslu) pečlivé třicetileté práce pomyslného revolucionáře moderních praktických efektů, Phila Tippetta. Tippett totiž chytl diváky za ručičku a vzal je na cestopisnou exkurzi skrze své noční můry a halucinace spánkové paralýzy, jejichž význam či symboliku lze volně interpretovat ku libosti diváka. Díky tomu je 'Šílený bůh' ve své kontextuální podstatě jakousi poutí napříč temnotou a peklem fiktivní dystopické post-apokalypsy odehrávající se v tajemném industriálním labyrintu, potažmo podsvětí, kde se nachází hafo bizarních úkazů, děsivých mystérií, kreatur, monster, exkrementů, výměšků a jiné roztodivné havěti – všeobecně vzato hrůz, které vás svou groteskní brutalitou a absurdní explicitností násilí dokážou jak vyděsit, tak rozesmát. A právě sám Phil Tippett je Šíleným bohem, vládcem a králem této temné říše...... Kdekomu pak hlava nebere, jak Tippett dokázal své morbidní noční můry a vize zhmotnit ve formě precizní stop-motion animace - jež nemá daleko k surrealismu Jana Švankmajera - která nejenže bere dech, ale také nahání nefalšovanou hrůzu a větší nechuť než konzumace pizzy s ananasem – viz. scéna, v níž hlavnímu hrdinovi šílený vědec vyndavá vnitřnosti zaživa...... Kdyby však Tippet celý snímek koncipoval výhradně jako road-movie skrze říši oněch nočních můr anebo jej stylizoval do fantasmagorické variace na Danteho 'Božskou komedii', protože ve finální třetině už nemá ponětí čím víc by šokoval, jednalo by se o nejlepší animovaný film všech dob. Takhle je to 'jen' jeden z nejlepších animovaných filmů všech dob, který jedni budou nenávidět, a druzí naopak milovat. To však nemění nic na tom, že jde o nepříjemný zážitek, který jde těžko popsat, který půjde těžko zapomenout, a který je určen pouze pro otrlé – anebo pro fajnšmekry........ // VERDIKT: FUJ DO PÍČI! 8,9 démonických žížalek z 10 // ()
Nemohu si pomoci, ale tato zvrácená hrůza mi připomíná jakousi sci-fi variantu Světlonoše lehce líznutou klasickým Švankmajerem-otcem. Myšlenka této vyšinuté nestvůrnosti zřejmě tkví v otázce spletitého a pomíjivého lidského bytí, kterou jsem však v plné šíři nemohl zachytit. Možná znázorňuje strastiplný běžný život člověka zasazený do apokalyptického hnusu lidské historie. Nechci v tomto díle hledat něco, co tam není, ale aby jste ho mohli sledovat, musíte si vytvořit alespoň nějakou konstrukci. Pravdou je, že pokud se vydržíte nepoblít, dostane se vám neobyčejného zážitku. Nicméně, to že zůstávám stát před touto branou pekla s otevřenými ústy, mne nutí dáti 5*. ()
Atomový Fimfárum Phila Tippetta :)) Od legendy miniaturních praktickejch efektů jsem nic jinýho nečekal. Úroveň fantazie a představivosti která šla do tohohle filmu se jen tak nevidí a líbí se mi že to funguje jako dobrá a vůbec ne laciná ozvěna 80s kdy tahle válečná, dystopická a skoro až heavymetalová výprava zažila boom. ()
Možno by prepracovanejší príbeh pridal filmu na pútavosti, mohol rozšíriť paletu emócií prežívaných pri filme aj na niečo iné ako úžas nad dekadentnou víziou a jej spracovaním. Aj s absenciou komplexnejšieho naratívu však musím zaokrúhliť hore, pretože takýto animovaný film sa vyskytne raz za pár rokov, možno raz za dekádu. Skvelá vec! 4.5*. ()
Galerie (9)
Photo © Carlotta Films
Reklama