Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co nastane, když se ředitelem orchestru stane hudební diletant? Katastrofa! Barnabáš Kos (J. Kemr) je člen symfonického orchestru hrající na ten nejméně podstatný nástroj – triangl. Svému okolí je známý svou uvědomělostí a často jezdí na brigády, konference a další akce, kvůli kterým ale pak zanedbává své hraní. Jednoho dne mu přijde oznámení, že se stal ředitelem orchestru. To považuje za evidentní omyl do doby, než mu samotné vedení sdělí, že pro ně je přesně tím pravým člověkem. I přesto, že je Barnabáš přesvědčen o své nekompetentnosti, nemá na vybranou, neboť proti rozhodnutí vedení jít nelze. I když Barnabáš získal novou funkci, v níž se jen horko těžko orientuje, stále hraje s orchestrem. Zde přichází na to, že mu s novou pozicí jdou všichni na ruku a ve všem mu vyhovují. Dříve nenápadný trianglista se naráz stává sebevědomým a neústupným inovátorem a opilý mocí začíná přetvářet orchestr podle svého, hodlaje uskutečnit svůj velký sen – sólo pro triangl… Satirickou komedii z roku 1964 podle povídky Petera Karvaše natočil režisér Peter Solan. Zcela otevřeně z ní zaznívá kritika tehdejších praktik socialistického Československa, ale také kritika lidského pokrytectví a pochlebování jako takového. Nemluvě o tom, jak dokáže moc změnit člověka. (Česká televize)

(více)

Recenze (61)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Satirická absurdita dohnaná až do samé krajnosti, která by si zasloužila trošku svižnější střih. Nadávat na technickou kvalitu nemá cenu, CS Film si pravděpodobně dal závazek, že jednoho krásného dne odvysílá film, v němž nebude ani nic vidět, ani nic slyšet. Bravo! Už se blížíte ke svému ideálu. Jinak mi celkem dost vadil předabovaný Kemr. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Kdo by byl proti trianglu, byl by proti všemu krásném, co jsme tady vytvořili..." O triangl tu samozřejmě vůbec nejde. Spíš je to poměrně zdařilá absurdní satira na politické poměry (možná nejen) v socialistickém Československu. Může se to zdát až k smíchu, kdyby to tedy nebylo spíš k pláči…"Soudruh Kos je, pouze teoreticky, neschopný. Ale co jsme potom my, kteří jsme ho navrhli a schválili..." :D Jediná věc, která mi na tom nesedla, byl do slovenštiny předabovaný Josef Kemr. ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Se skvělou společenskou satirou mám jediný problém - hrozně mě nudí. 1) Trochu mi připomíná Jiránkův vtip o novém prášku proti hladu. Prášek spolknete...a opravdu, pocit hladu zmizí. Lék má zatím jen jednu vadu - strašně se po něm tloustne._____ 2) Peter Solán byl prý s filmem nespokojený, inu, nedivím se mu. Ve své době to byla neobyčejně odvážná satira (a to mluvím o roce 1964, v roce 1957, kdy se začalo o filmu uvažovat, to musela být pecka nad pecku). Ale já hodnotím filmy podle toho, jak ke mně promlouvají dnes a jenom dnes._____ 3) Výborný byť dabovaný 42letý Josef Kemr (trianglista), výborná pointa, dobré fóry z kafkovských úřadů (tři funkcionáři za sklem, petenti), zajímavé výtvarné pojetí a spousty důvodů, proč bych, byv censorem, film nemilosrdně uložil do trezoru - a přesto jsem se nudil. Pripusťme... súdruh Kos je absolútne neschopný. Ale čo sme potom my, ktorí sme ho navrhli a schválili?_____ 4) Alespoň jsem se naučil, jak správně formulovat hlášení: Upozorňujeme na naše upozornenie, ktorým sme upozornili tých, ktorých sa to týka, že včerajšie upozornenie bolo posledným upozornením predtým. Preto rázne upozorňujeme, že to upozornenie je už definitívne posledným upozornením. Ďalšie upozornenie o päť minút._____ 5) Výstižný koment v odkazu: Barbarica*****. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Výtvarne dokonalé scény symbolizujú prostredníctvom preľnutia abstrakcie s geometriou vo všeobecnej rovine stretnutie občana s mašinériou inštitúcií. Chladné, rozľahlé a dokonale neosobné priestory s nepochopiteľnými pravidlami fungovania prístupu k návštevníkom a odťažito prísno mravokárnym správaním sa zamestnancov - tí si obvykle automaticky myslia, že sú čímsi viac. Tieto scény dokonale zapadajú do príbehu člena symfonického orchestra, ktorého si nadriadení vyberú za šéfa hráčskeho zboru, pretože je dokonale nenápadný, skromný. To, že ovláda nástroj takmer zanedbateľný nikoho nezaujíma. Pridelená moc však dvíha i vlastné smelé plány. Iniciatívny podceňovaný s mocou sa stáva nepredvídateľným reformátorom a presadzovateľom alternatívy za každú cenu. Nadčasové podobenstvo. ()

01Zuzana10 

všechny recenze uživatele

Sklanam sa, tvorcovia filmu, pred Vami. Uzasna odvaha nakrutit tento film, naznakovy, symbolickejsi film. Cudujem sa, ze ho nezakazali...Ved sa v nom tak zjavne vysmievaju z niektorych absurdnosti minuleho rezimu! Pre mna velmi zajimavo spracovane. Zjednodusena zapletka, no forma akou to natocili.. paradicka. Velmi sa mi paci, ak sa v 1 filme porovnava ten isty zaber v roznych situaciach,ked postavy su v inych naladach a pod. Tiez tie vsadepritomne trojuholniky, dokonca i na satach 1 panej, u kt. bol Barnabas na navsteve, schody. Skvely napad. A ten trojuholnik co tvorilli dvere do kupelne, stena a lampa... uplne genialne. Navodili mi dojem, ze Kos sa rozprava s Bohom. Uzasny zazitok, vidiet film, pocuvat dialogy, kt. si navzajom odporuju a ...je mi luto, ze si nepamatam presne, nemozem citovat ale niektore postavy perfektne ukazali nelogickost svojho konania... postava A prehlasi, ze nieco je hlupost, postava B s tym tvrdenim suhlasi, ale predsa tu hlupost inym sposobom odovodni, ze jedine to je spravne.. A tak.. takze porozuhodny zazitok.. tento film. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (8)

  • Natáčanie filmu bolo v roku 1957 vtedajšími súdruhmi zastavené a nakrútiť sa ho podarilo po ďalších siedmich rokoch. (Raccoon.city)
  • Filmovanie snímky prebiehalo v Bratislave. (dyfur)

Reklama

Reklama