Režie:
Todd FieldScénář:
Todd FieldKamera:
Florian HoffmeisterHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Cate Blanchett, Noémie Merlant, Mark Strong, Sydney Lemmon, Julian Glover, Nina Hoss, Sophie Kauer, Allan Corduner, Sam Douglas, Lucie Pohl, Murali Perumal (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Dirigentka Lydia Tár je na absolutním tvůrčím vrcholu. Sedmým rokem diriguje prestižní německý orchestr, připravuje vydání knihy a uvedení Mahlerovy Páté symfonie, které má být vrcholem hudební sezóny. Lydia působí sebejistě, sebevědomě, dominantně a mocně. Pod touhle na první pohled pevnou maskou se však skrývá normální člověk, s obavami, nejistotami, touhami a potřebami. Zatímco s dirigentskou taktovkou v ruce si je Lydia jistá každým svým rozhodnutím, když opustí orchestřiště, ztrácí často pevnou půdu pod nohama. Někdy jen nepatrně, jindy však zcela fatálně. (Cinemart)
(více)Videa (4)
Recenze (173)
Výborné drama a zároveň velice zajímavé nahlédnutí do života úspěšné dirigentky, která celý svůj život věnuje pouze hudbě, hudba je to jediné, co ji skutečně zajímá, obohacuje, je to místo, kde žije a něco cítí.. Cate Blanchett je podmanivý herecký chameleon, takže to opět zvládla bravurně, poklona, klobouček.. Připomínku mám pouze k délce filmu, jinak z mé strany bez výhrad.. ()
Och, to bolo výborné. Ale, áno. Jadro je podobné, ako u iných filmov s podobnou témou. Máme 20 filmov o umelcoch a 18 z nich rieši presne to isté, čo v tomto filme rieši Lydia Tár. Jediný rozdiel je možno len ten, že je to žena, ktorá bola nútená zobrať si mužské maniere, aby sa vo svete, ktorý túži obývať nestratila, a tiež tým, že koniec - respektíve posledných pätnásť minút je natoľko presných, smutných, reflexívnych a bohatých na vnemy, že to pôvodný príbeh posúva do roviny vzostupu a pádu. Pomáha, že Lydia Tár je fikčná. Field sa snažil o vizuálne chladný, systematický, formálne čistý a emočne napumpovaný film, ktorý vypúšťa náznaky zápletky a emócií postupne a nenásilne. Dalo by sa povedať, že umelecky. A ono to funguje, aj napriek tomu, že vieme kam to asi bude smerovať. Charizmatická Cate Blanchett si ide po sošku. Takto živelne, étericky a bezchybne som ju nevidel hrať už veľmi dlho. A to má na konte kvantum nádherných a perfektných úloh. Ale jej zúfalstvo pri hre na akordeón v opustenom byte je vrcholom filmu. Hudba samozrejme super. Za mňa jeden z filmov roku. ()
Cate Blanchett hrá svoj charakter orchestrálnej dirigentky skutočne oduševnene, o tom žiadna. Je fantastická. Ale... to je stále málo na kvalitný komplexný zážitok. Ten sa u mňa nedostavil a celkom ma to mrzí. Zlé nastavenie? Neviem, každopádne Tár úplne nie je tou snímkou, ktorá ide divákovi naproti. Vlastne, už len svojim desaťminútovým úvodným dialógom a celkovou (v tomto prípade až vražednou) dva a pol hodinovou minutážou, vôbec. V porovnaní s inými hudobnými filmami za ostatné roky (Whiplash, Sound of Metal...) nedokáže nezainteresovaného diváka dostatočne pohltiť a zabezpečiť jeho prirodzené vnorenie do témy. Škoda, tešila som sa na ňu. ()
3,5 * Hezky a čistě natočené, Cate Blanchett je vyloženě skvělá a nakonec je to i působivé... ale celé se to tváří chytřejší, než to doopravdy je,což začne být po chvíli otravné (působí to jako taková americká hra na umění z druhé poloviny 90 let) a totéž by šlo odvyprávět za o hodinu kratší stopáž a nic by se nezměnilo...sympatické, ale zbytečně sebevědomé ()
Todd Field své režisérské počiny velmi pečlivě dávkuje a od jeho posledního filmu uplynulo již šestnáct let. Tár je precizní dílo, u kterého se pravděpodobně čekalo, že bude mít větší úspěch na filmových oceněních. Nestalo se tomu tak a my tak máme před sebou filmařsky precizně natočený portrét fiktivní světoznámé dirigentky, kterou bezchybně ztvárnila Cate Blanchett. Nakousnou se tu i velmi aktuální témata a střet hlavní hrdinky s realitou dnešní doby. Cate Blanchett jako macho dirigentka dokáže utáhnout i opět (v dnešní době již tradičně) přepálenou stopáž. I když jsou filmařské a herecké kvality nezpochybnitelné, tak tomu něco chybí. Stejně tak, jak precizní Tár je, tak působí poněkud sterilně. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (14)
- Todd Field napísal scenár špeciálne iba pre Cate Blanchett. Ak by odmietla, film by nikdy nevznikol. (Ninfa)
- Marketing pred uvedením filmu bol ladený tak, aby film vyzeral ako tradičný životopisný film o skutočnej dirigentke. Ide však o fikciu. (Arsenal83)
- V interview na začátku filmu je zmíněno, že se Lydia Tár (Cate Blanchett) také proslavila objednávkami pro soudobou tvorbu komponistek jako Jennifer Higdon, Caroline Shaw, Julia Wolfe a Hildur Guðnadóttir. Poslední zmíněná složila hudbu pro tento film. (Aaron.)
Reklama