Reklama

Reklama

Krysař

  • angličtina The Pied Piper (více)
Animovaný / Loutkový / Horor
Československo / Západní Německo, 1985, 53 min

Obsahy(1)

Moderní zpracování středověké německé legendy o krysaři, který ztrestá hříšné a zpupné město Hammeln. Je to jeden z nejnáročnějších filmů, které kdy byly ve světě animovaného filmu natočeny. Expresivně, dramaticky stylizované loutky a scény se stávají krutým obrazem života, z něhož vymizel cit a láska. Film Krysař patří plným právem mezi základní díla české i světové animované tvorby. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (140)

Maynard. 

všechny recenze uživatele

Tak jestli chceš hodinu poslouchat psychadelii na pomezí pražskýho výběru a Plastiků, tak jednoznačně doporučuju :o). Vůbec se tady nemluví, takže ta hudba dělá fakt hodně. Obrázky jsou ale hodně promáknutý, něco jako Fimfárum, akorát že mnohem víc depresivní. Příběh je to ale docela fajn. Vlastně sem doposud znal krysaře jen od Landy, teď už aspoň trochu vím o co tady jde :o). A jde tady o tyto základní a krásný lidský vlastnosti: chamtivost, závist, hamižnost, podlost, vyčůranost a spousta dalších :o). Ale ta hudba, to je prostě šit, z toho důvodu nikdy nebudu mít rád zmiňovaný kapely. ()

hunterDave 

všechny recenze uživatele

Upřímně netuším kde mohl vzít tento snímek tak vysoké hodnocení hraničící s 90%. Zpracování mi přišlo spíše nepříjemné (hlavně neustále se opakující zdlouhavé scény a slátaniny zvuků nahrazující řeč postaviček), škoda Dykova předloha mohla být zpracována mnohem lépe. Jako celek slabý průměr, s knihou se to tolik nesehrálo, pointa překroucená, ani mě to nijak nebavilo, podruhé bych se na to nepodíval. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Neviděl jsem jiné snímky Jiřího Bárty, který v 80. letech natáčel především krátké animované a loutkové filmy s hororovými či fantastickými motivy. Krysař je z nich nejdelší a má slušně vybudovanou strašidelnou atmosféru, která ve společnosti zpupných vládců, rafinovaných krys a jejich zkostnatělého vůdce s kapucí a flétnou, panuje v průběhu celého příběhu a vždy se po chvilkovém zvolnění navrací zpátky. I tak jsem si ale nemohl pomoct, že ten film šlo v několika místech určitě ještě zkrátit, protože místy se mi ten jednoduchý legendický příběh v tomto zpracování táhl. Celkové provedení včetně výtvarních kulis, animací a hudby tu však podle mě dosahuje velkého účinku i s odstupem téměř 40ti let od svého vzniku a osobně na mě Krysař s příchodem nočních hodin hodně působil... zvláště ty krysy v detailních záběrech vypadaly úplně jako živé a nesrozumitelná mluva postav plná divných pazvuků místy taky docela naháněla strach. Toto dílko představuje další ojedinělý příspěvek na poli československého animovaného hororu (tentokrát i v kombinaci s loutkami), což je specifická kategorie, z níž mě Zemanův Čarodějův učeň nadchl nedávno při repríze určitě víc. Líbí se mi ale, jak je Bártův styl od Zemana úplně odlišný, zároveň však, řekl bych, rovněž unikátní a jedinečný. [75%] ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

pro mne absolutní vrchol animační práce s loutkami, kde nemůžu najít slabého místa, neboť vše je z hlediska času krásně vyvážené a žádná pasáž netrvá tak dlouho, aby mohla začít nudit, byť jen na okamžik. Skvělá je taktéž hudba s vrcholem v podobě " Krysaří písně ", která krásně spojuje prostotu tónů s obrazovou temností. Vážně ony lidské pazvuky dělali lidé zmínění jako hrající? Snad jen toho Čoka bych tam poznal ()

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

Sugestivní česká loutkařina, stará technika animace z období, kdy jsme jí vládli. Bartův Krysař je naprosto unikátní, protože je vybroušen opravdu do detailů. Velmi přesná stopáž, ani minuta navíc, atmosféra, samotný Krysař je naprosto hypnotický, až démonický, o loutkách samotných a celkové stylizaci ani nemluvím. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (2)

  • Ředitel Krátkého filmu Kamil Pixa původně nabízel svůj scénář Krysaře režiséru Juraji Herzovi, ten jej však přepsal do podoby, v níž hlavní roli měly hrát krysy a jejich stát. Pixa tedy přípravy zastavil a o rok později předal námět a scénář Jiřímu Bartovi. O samotné natáčení se Pixa nezajímal, a tak pro něj byla první projekce hotového filmu velké překvapení. Před Pixovou zuřivostí zachránil Bartu německý producent, který filmu zatleskal vestoje. Podle Bartova svědectví Pixa prohlásil, že druhého dne bude potřeba film přestříhat, naštěstí však byl do rána odvolán z postu ředitele. (Přemek)
  • Filmoví cenzori vo vtedajšej ČSSR chceli film zakázať, a to hlavne z dôvodu, že hudbu k nemu zložil Michael Kocáb, ktorý bol členom vtedy zakázanej kapely Pražský Výběr. Po čase však film získal niekoľko ocenení na zahraničných filmových festivaloch, a tak ho nakoniec cenzori povolili. (Jello Biafra)

Reklama

Reklama