Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když Graham Greene napsal scénář pro film Carola Reeda (úspěšná stejnojmenná kniha je přepisem scénáře, nikoli naopak), ani jeden z nich netušil, že píše filmové dějiny. Třetí muž se stal největším evropským pilířem filmu noir. Namísto amerických studiových podívaných dal přednost poválečné rozbombardované Vídni. Sem přijíždí autor brakových románů Holly Martins na pozvání svého starého přítele Harryho Limea. V Harryho domě však zjišťuje, že je jeho hostitel mrtev a chystá se k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti, která je interpretována jako náhodná, mu však nepřidají na klidu. Pouští se do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. Za partnerku si bere Harryho milenku, krásnou Annu Schmidtovou, se kterou začne rozvíjet klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení. Film proslavila vynikající atmosféra s výrazným svícením i dramatická honička v kanalizaci města. Ostrý kontrapunkt k dusivé atmosféře pak přidal citarový doprovod Antona Karase. (Hwaelos)

(více)

Videa (4)

Trailer 5

Recenze (264)

Anderton 

všechny recenze uživatele

The third man rastie každým pozretím, hádam, že na tretí krát budem hodnotiť na plný počet. Dej je veľmi svižný, zápletka je jasná a pomerne prehľadná. Ako každý správny noir sa snaží byť aj Tretí muž čo najštýlovejší, k čomu stačí tých zopár základných prvkov žánru v spojení s krásnzmi štýlovými exteriérami Viedne, zaberanými často v noci. Kamera je často pootočená o pár stupňov do strany. Ale možno podstatnejšie ako dej sú súdobé reálie a spoločenské pomery Viedne a ďalej vnútorný boj hlavného hrdinu medzi loajalitou a svedomím. Hudba pôsobila skôr francúzsky, ako z nejakej letnej komédie Jacquesa Tatiho, jej ústredný motív sa vám usadí v hlave na dlhý čas. Poteší relatívne otvorený záver filmu. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Noir filmy jdou zpravidla mimo mě, ale už po pravdě v rámci mojí pravěký diskuze nemám co doplňovat a tak jsem se na to vrhnul. Uchvácen ani v tomto případě nejsem, ale uznávám, že kamera a celková vizuální stylizace je tu podmanivá a dává filmu ucházející look a atmosféru. Jinak lehce nadprůměrná detektivka. Ani já podobně jako tvůrci když to dělali nevím o tom, že psali filmové dějiny, ale vidět se to bez problému dalo.65% ()

Reklama

Falko 

všechny recenze uživatele

Vynikajuci kriminalny pribeh, plny roznych dejovych zvratov, s ktorymi som nepocital ma sice v tomto filme fascinovali, len ma trosku vyrusovala vesela hudba, ktora akoby mi chcela povedat, ze sa divam na nejaku prijemnu komediu. Nastastie aspon v zaverecnych napinavych scenach ziadna hudba nebola, co len filmu prospelo. Film-Noir ako sa patri, proste treba vidiet... 15.04.2009 ____ Joseph Cotten - (Holly Martins) +++ Alida Valli - (Anna Schmidt) +++ Orson Welles - (Harry Lime) +++ Trevor Howard - (Major Calloway) +++ Bernard Lee - (Serzant Paine) +++ Siegfried Breuer - (Popescu) +++ Wilfrid Hyde-White - (Crabbin) +++ Produkcia: David O. Selznick, Carol Reed +++ Hudba: Anton Karas +++ ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je opravdový majstrštyk, jenž si status legendy bezezbytku zaslouží. Nadchla mě neskutečně moderní režie, nadchla mě kamera, herci a především mě dostala nádherná citerová hudba. Film obsahuje několik scén typu "skorodokonalé"-na jejich vrchol patří bezpochyby nástup Orsona Wellese na scénu. Tma-světlo-Orson vykouzlí svůj nejlišáčtější výraz za zvuků citery a já se musel smát a uznale pokyvovat hlavou :) Takových scén v historii kinematografie není příliš mnoho... ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

K Třetímu muži bych měl snad jedinou, avšak poměrně zásadní výtku - a tou je hudební doprovod. Nechat téměř po celou dobu znít v potemnělém filmu-noir - s jinak skvělou atmosférou polorozbořené poválečné Vídně - optimistické kytarové brnkání, které místy připomíná Djanga Reingardta a v jiných chvílích dokonce jakési havajské melodie mi přijde hrozně rušivé, až absurdní - mnohem více by se sem hodily temné smyčce, dramatická orchestrální hudba, či takové ty Hermannovsky mysteriózně znějící melodie, které skládal pro Hitchcocka. Ovšem výběr lokace byl výborný nápad a některé záběry jsou doslova dechberoucí, příběh je skvěle propracovaný a všichni herci (zvláště Welles) se svých rolí zhostili bezchybným způsobem. ()

Galerie (126)

Zajímavosti (51)

  • Bernard Lee byl až druhou volbou pro roli seržanta Paina. Herec, který byl zvažován jako první, nebyl najat z přílišných nároků na svůj honorář. Což se produkci, vzhledem k nevelkému rozsahu role, zdálo jako neadekvátní investice. (DaViD´82)
  • Najväčšie problémy spôsobovali filmárom ruské orgány, zvlášť pri natáčaní hliadok štyroch veľmocí, ktoré sa objavujú na začiatku filmu, a preto musel štáb nakoniec použiť hercov navlečených do ruských uniforiem. Ťažkosti vyvstali aj pri natáčaní na stanici, ktoré patrilo do sovietskej okupačnej zóny. Sovieti prišli štábu na stopu príliš skoro a vtrhli na scénu, keď ešte zábery neboli kompletné, a preto je možné vidieť na plátne zmes skutočného ruského sektoru a štúdiových dekorácii. (marlon)
  • V poslednej scéne filmu nemal Joseph Cotten (Holly Martins) poňatia o tom, čo sa to deje. V sekvencii, v ktorej čaká, než sa Alida Valliova (Anna Schmidtová) pri ňom zastaví a prehovorí si zapaľuje cigaretu v očakávaní Reedovho zvolania “strih“, no ten však neprišiel. (marlon)

Související novinky

Projekt 100 / 2007

Projekt 100 / 2007

11.01.2007

Již 13. rokem se můžeme těšit laskavé péči organizátorů putovní filmové přehlídky Projektu 100, AČFK. Ti kažodorčně dbají o pravidelný přísun deseti mimořádně kvalitních filmů na stříbrná plátna po… (více)

Reklama

Reklama