Reklama

Reklama

Zachraň si, kdo můžeš (život)

  • Francie Sauve qui peut (la vie) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Slavný J.-L. Godard patří mezi nejvýznamnější inovátory v dějinách kinematografie. Dokazuje to i tragigroteskně-satirickým snímkem Zachraň kdo můžeš si (život), který je v jeho tvůrčí dráze velice významný (on sám jej označuje za svůj druhý první film). Vypráví v něm příběh televizního režiséra Paula Godarda a jeho komplikovaných vztahů k ex-manželce, milence Denise a prostitutce. Jednou z podstatných intencí této filmové básně o strachu, fantazii, hudbě, obchodu a smrti je vize prostituce jako hnací síly života vyspělé liberální společnosti. Snímek budí dodnes skandální pohoršení: vadí například sekvence, v níž Isabelle Huppertová v úloze prostitutky ochotně aranžuje své tělo i celkový ráz svého chování přesně dle infantilně zvrhlých pokynů svého zákazníka-byznysmana, a mnozí diváci bývají šokováni rovněž obdobně rituální sekvencí hromadné sexuální orgie prostitutek s magnátem a jeho tajemníkem.

Ačkoli veškeré tzv. nahé scény pojímá Godard vizuálně cudně, ve zvukové stopě slyšíme autentické dotazy a výrazy, které jakoby se do civilní lidské mluvy dostaly z pornobranže (obhroublým instrukcím k orálnímu sexu na povel předchází dotaz adeptky nejstaršího povolání světa, zda by měla zákazníkovo sperma polykat). Ke svému oblíbenému tématu protestu proti zmechanizované lidské existenci a prostituci tvorby v novodobé zkomercializované společnosti J.-L. Godard podotýká: Já sám jsem jenom děvka, bojující proti kuplířství ve filmu. Spíše než u intelektuálů vzbudil tento snímek sympatie u punkové mládeže. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (39)

Mi Nü-Chai odpad!

všechny recenze uživatele

Typické porno pro pseudointelektuály, dovedu si představit, že nad tímto někteří z nich vášnivě masturbují - spousta bezobsažných rádobyfilosofujících řečí, místy proloženo vulgarismy, sem tam obnažená ňadra či pozadí a snaha být co nejvíc pobuřující. S tím asi souvisela též práce s kamerou - časté zpomalování záběrů, které mi způsobilo ošklivou migrénu. Naprosto zbytečný a prázdný film, ve svých "odvážných" scénách nechtěně směšný. ()

Trainspotter 

všechny recenze uživatele

Jsem z Godardova filmu poněkud, ne, dost nejistý. Asi jsem nepochopil o co vůbec v tomto snímku šlo a jen s velkým přemáháním jsem se snažil vydržet až do konce. Bohužel, nepovedlo se. Pan Jean-Luc mě neoslovil svou nespoutanou a absolutně svobodnou formou pojetí filmu a chvílemi jsem myslel, že porucha je na mém přijímači při trhaných zpomalených scénách, ale spíš to vypadá že poruchu měl v hlavě sám režisér. Hvězdičku dávám za docela povedené obsazení a druhou za pokus o experiment. Ty další tři nedávám, protože mě to nebavilo a neoslovilo, nerozumím francouzsky a děsně jsem se nudil už jenom při pohledu na tak příšerné snímání kamerou. Pan kameraman asi pojem jako kompozice zlatého řezu na fakultě nikdy neslyšel, ale možná to byl záměr jak odradit i ty největší fanoušky francouzského filmu. Tak prosím, zachraňte si kdo můžeš (život, volný čas nebo zdravý rozum, to je už jedno...) a nedívejte se na to, pokud nemusíte. ()

Reklama

Skip 

všechny recenze uživatele

Tenhle film byl nejspíš o odcizení, lhostejnosti, tuposti, absenci citů, neschopnosti nějakého vnitřního života...a tak trochu i o úchylnosti. Dost špatný film, na který se těžko koukalo, a to nejen kvůli podivným experimentům s nečekanými zpomalovačkami, jejichž význam mi unikal a jestli vůbec nějaký měly, tak asi jen pro Godarda samotného. ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

Jean-Luc Godard si mně rozhodně nezískal ani třetím filmem, který jsem měl tu smůlu od něj vidět. Tenhle byl z těch tří (U konce s dechem a Banda pro sebe) tím zdaleka nejhorším. Film, který pohoršuje? Mně to především nudilo. Takže tu máme - příběh mladého režiséra s podezřelým příjmením - příběh ženy, která si vydělává prostitucí a jejíž klienti mají prapodivné nápady - komentář spisovatelky Durasové (zlatý Milenec:-) a... jo, časté zasekávání obrazu, které mně štvalo zdaleka nejvíc (a bylo způsobeno "uměleckým" záměrem, nikoli vadou média). Z celého filmu jsem měl pocit, že se mně režisér snaží nasrat. Zhnusený? Ne, jen znuděný. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Je milé vidět takový Godardův film z jeho novějšího období, který odněkud někam jde, má příběh, do určité míry i funkční postavy a ve kterém i to experimentování má svůj smysl a není tak často samoúčelné. Žádný zázrak to není ani tak a přesahem je to zase jen změť všemožných myšlenek, ale zároveň to nebyl takový bordel jako u jiných jeho novějších filmů a rozhodně oproti nim působil taky celistvěji. Obsahem to sice celkem vykrádá jiný Godardův film, Žit svůj život, akorát je to "obohacené" o explicitnější scény, pár wtf vtipných scén a jakousi mikrozápletku s gangstery, kteří po hlavní hrdince vymáhají peníze. Ale i když ten scénář mohl být mnohem lepší, aspoň nějaký je a mám pocit, že v tom má prsty hlavně Jean-Claude Carriére, který tu Godardovu změť aspoň trochu ukočíroval. Takže ve zkratce - celkem to ušlo, ale obávám se, že z novější Godardovy tvorby to byl pravděpodobně vrchol... Slabé 3* ()

Galerie (13)

Reklama

Reklama