Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je březen 1945 a nacistům je již zcela zřejmé, že válku vyhrát nemohou. Přichází proto na řadu úvahy o budoucnosti po válce a o zametání stop. Jeden koncentrační tábor se musí zcela vyklidit a zdejší vězně je nutno pohřbít v dolech. Zůstávají jenom hledači min – mezi nimi veterán španělské občanské války Vídeňák Ernest (M. Knažko) a odbojář z Prahy Kim (M. Zounar). Ti se jednoho dne rozhodnou i s ostatními vězni utéct, ale jsou prozrazeni a většina uprchlíků je zastřelena. Dvojice hrdinů však nezůstává sama a cestou se k nim přidá i hlídací pes z tábora, jehož Kim chodíval krmit. V nadcházejících dnech vede Ernest mladého Kima v neutuchající zimě cestou za svobodou a učí jej, že v této době existuje jen jedno pravidlo, jímž se musí řídit – zabij nebo budeš zabit. (Česká televize)

(více)

Recenze (51)

fantoci 

všechny recenze uživatele

Válečné drama odehrávající se na samém konci války. Trochu psychologicky i lyricky stylizované dílo. Někdy prezentování násilí ze strany Němců působí křečovitě. Hlavní hrdinové, vězni na útěky, se musí vždy rozhodnout, zda-li mají zabíjet či ne. Pokud tak neučiní, zemřou sami. Mají se jejich obětmi stát uprchlíci, děti v německých uniformách, dozorčí, vojáci, psi a další? Vždy se musí rozhodnout - zabít nebo být zabit. Film je trochu i dobrodružným snímkem. V každém případě je sledovatelný a jsem rád, že jej mám ve své sbírce DVD. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Někdo asi dostal pokyn natočit něco válečného o dvou politických vězních prchajících z koncentráku a tak vznikl nejspíše tento film. Bohužel od války to už bylo notně daleko a tak ve filmu asi převládají spíše představy tvůrců filmu jak to asi mohlo být, než aby si dali nějakou extra práci se studiem dobových reálií. Na začátku tak vidíme docela slušně postavený koncentrák kdesi v Německu s jednotlivými baráky, apelplacem, nezbytnou šibenicí s pro výstrahu stále pověšenými vězni - zřejmě uprchlíky, ohradníky s izolátory nabité proudem a strážními věžemi s emgéčky. Vyrovnaní vězni na nástupu jsou dobře živení, někteří mají bříška...  Na barácích si svítí petrolejkami a po holení div nepoužíají aftershave Old Spice...  A mají tam docela pohodu. Nikde žádní kápové s obušky atd. Útěk skrze nabité dráty s izolovanými nůžkami přes nehlídaný prostor vypadal skoro efektně do doby, než se další prchající vězni kvůli snadnějšímu podlezení chytají horních neporušených drátů a nikde žádný výboj. To dobou už asi Němcům v lágru vypadly pojistky... No a mohl bych pokračovat. Samotné putování jarní německou krajinou a příhody těch dvou uprchlíků jsou vcelku zajímavé a i uvěřitelné. Ve filmu se v pro něj netradiční roli fanatického nacisty objeví pan Zahajský. Zde si šťáb dal s reáliemi docela práci ať už šlo o vojenský vlak s velkým véčkem Viktória na lokomotivě či německy vyšivanými ubrusy ve stavení hajného, nebo nočním náletem na německou kolonu na mostě. I když tedy oletcích vímhodně, ale že by spojenecké taktické letectvo útočilo na pohybující se německé kolony v noci, to jsem viděl poprvé... :-) Dokonce je snaha ve filmu ukázat dva tigery, byť samozřejmě nejeden milovník těchto oblud při pohledu na ty papundeklové nástavce zaúpí. Kupodivu z ideologického hlediska film netlačí zrovna na pilu. Jasně, Kňažko hraje Španěláka, tedy zřejmě kovaného komanče, ale o straně se ve filmu nikdo nezmíní ani jednou. Oproti tomu mladej Zounar byl zatčen při atentátu na protektora a tam ty vazby na odboj tedy nejspíše byly spíše směrem na západ (jak dobře víme, komunisté v našem odboji s atentátem nesouhlasili). Na závěr jsem čekal nějakou líbačku s Rudou armádou, ale ani to se nekonalo, což filmu zase dává plusové body. Docela mi tam ale štvaly ty chorály a závěrečná recitace. Prostě Nedělní chvilka poezie šouplá na konec filmu, přesně dle mých vzpomínek na tu dobu. Dnešního diváka tento válečný film jen těžko osloví a pro toho dříve narozeného je to spíše o pocitech. Za mně film má pozitivum právě v těch jednotlivých epizodách, během putování uprchlíků. Nikterak neskrývá krutost, které tehdejší svět pátého roku války byl bohužel přeplněn. Dávám tedy za tři odjištěné miny. * * * ()

Reklama

honz 

všechny recenze uživatele

Opravdu velmi dobrý a realisticky natočený snímek s nosným motivem cesty dvou vězňů a psa. Lyrický obraz krajiny - mrazivě syrové zimní ovzduší, strach o holý život na útěku z nacistického lágru, retrospektivní scény, které osvětlují osobnosti obou hlavních hrdinů. V hlavních rolích výborný Milan Kňažko a Martin Zounar, který ještě v této roli vypadal, že by jednou mohl být hercem. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Zajímavý útěk z koncentračního tábora. 1) Po opuštění tábora příběh získává šmrnc. Atmosférický snímek má jakousi syrovou patinu, smysl pro detail a silný konec. 2) Okolnosti opuštění tábora působí nevěrohodně. Dobře vyhlížející vězni se krátce po útěku nadlábnou polévkou, třemi chleby s máslem nebo se sádlem, dají si k tomu frťana...a ono nic. 3) 18letý drsňák Martin Zounar (vězeň z Prahy na útěku) tehdy asi netušil, jak po třiceti letech dopadne fyzicky i herecky. 40letý Milan Kňažko (vězeň z Vídně na útěku) odvedl svůj spolehlivý výkon. 4) Film končí citátem z Pekla Danta Alighieriho: Hlas selhal / jsem jiskra zmrzla v led / nechtějte slyšet divy / jsou slova málo - myšlenek běsný let / já neumřel a nezůstal jsem živý. ()

MATADOR 

všechny recenze uživatele

Kam se na tento Československý film hrabe Velký útěk. ...nebo být zabit je v některých chvílích opravdu napínavý (na mostě), ale také z psychologického hlediska hrůzný (obklíčení vězně, bandou vyšinutých nacistů). Krátká stopáž mohla zajistit drobátko větší napínavost, ale i tak se jedná o příjemné překvapení s některými aspekty, se kterými se bohužel musí počítat. *** ()

Galerie (2)

Zajímavosti (1)

  • Scény ze železničního mostu s tunelem byly natáčeny v Ratajích nad Sázavou. (rakovnik)

Reklama

Reklama