Reklama

Reklama

Metoda Markovič: Hojer

(seriál)
  • Česko Hojer (pracovní název) (více)
Trailer
Česko, 2024, 5 h 47 min (Minutáž: 57–62 min)

Režie:

Pavel Soukup

Scénář:

Jaroslav Hruška

Kamera:

Ondřej Belica

Hudba:

Jan Richter

Hrají:

Petr Lněnička, Petr Uhlík, Sarah Haváčová, Václav Neužil ml., Adam Mišík, David Prachař, Michal Isteník, Vojtěch Kotek, Dano Heriban, Petr Reif (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Co se stane, když zlu nastavíte lidskou tvář? Skutečný příběh muže, který se díky své metodě stal kriminalistickou legendou. Seriál podle případů kriminalisty Jiřího Markoviče se zaměřuje především na jeho výjimečný vztah se sériovým vrahem Ladislavem Hojerem. Bez příkras ukazuje reálnou policejní práci v tehdejším ČSSR. Odehrává se v několika časových rovinách a na pozadí nejděsivějších vražd 70. a 80. let. (Voyo)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (253)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Nechápu co se to děje v tomhle měsíci, ale mám pocit, že jsem se ocitl v nějaké obrácené realitě. Nejprve povedený seroš Tv Prima 7 schodů k moci, teď tohle od TV Nova... Nu, ještě tedy zbývá vidět něco povedeného od Magnuska a opravdu uvěřím, že jsem v jiném časoprostoru.  Osobně seriálovým detektivkám moc neholduji. Už jsem se tu o tom rozepisoval dříve. Po doktorských a veterinářských seriálech, které naštěstí odezněly se roztrhl pytel s kriminálkami. Začalo to v Praze, ale už to zamořilo celé Čechy až k Modravě. Teď jsem kdesi zaslechl, že se točí něco dokonce u Jadranu... A kdo ví, zda už někdo nepíše scénář ke Kriminálce Marsa Alam, nebo Kriminálce Barbados. Mne na tohle nalákala kolegyně a také fakt, že je to zase jednou prý povedené retro. Ani vlastně nevím, proč mne ty retro filmy tak baví, pakliže jsou povedené a nejedná se o zvěrstva typu To se vysvětlí, soudruzi! Ano, tento seriál je příkladem, kdy slovo soudruh ani wartburg s majáčkem a oblíbený Jirka Macháček nevykřesají z toho scénáristického vakua zhola nic , ani jiskřičku. Retro mám rád proto, že jsem také Husákův potomek. A jak člověk stárne, rád zase nahlédne do výbav bytů jaké znal z dětství. Bytů, jejichž vytapetovaným obývákům vévodily obývací stěny přes celou jednu zeď s nezbytným barem, vystlané koberci a koberečky nejen na podlaze, ale mnohdy i na zdech. Bytů s kuchyněmi bez mikorvlnek, myček, indukčních desek, ale s nezbytnými plastovými odkapávači u dřezu, bombičkami na sodovku a šlehačku na policčce a papírovou krabicí Granka na lince... Zkrátka když se to tvůrcům povede, jeden rád sleduje všechny ty předměty tehdejších běžných potřeb a má v sobě tam uvnitř tak nějak hezky. Mně osobně tehdy nějaký režim až moc netrápil a člověk se ve vzpomínkách do těch časů, kdy měl všechny rodiče a bylo o něj láskyplně pečováno rád vrací. Zde bych rád podotkl, že nejsem z těch, kterým se po minulých dobách totalitního režimu jako mnohým kolem mne stýská. To rozhodně ne. Navodit atmošku konce sedmdesátek a začátku osmdesátek se tvůrcům povedlo dokonale. Prostě jste zase byli zpátky v dobách šílené módy šusťáků a časů, kdy se zapalovala jedna cigareta od druhé. O tomto kanibalovi jsem na rozdíl od jiných našich ,,slavných'' vrahů nevěděl a příběh byl pro mne docela překvapením. Herecky se jedná o naprostý koncert. Hlavně pan Uhlík... Tomu bych děti na hlídání dnes vážně nesvěřil. Lněnička taky boží, stejně tak Neužil, Prachař, Kotek, Isteník... no a už tu jmenuji skoro všechny.. :-). Mišíka nemusím, ale tady nevadil a po dlouhé době jsem zde zaznamenal zase koukatelného Romana Skamene. Super byla i hudba od bandu Tele - Music.  Naprosto super retro! Markoviče nezbývá než obdivovat. Zatímco jakýkoliv laborant si vezme ochranný oděv při práci s nebezpečným virem či bakteriemi, on jako kriminalista vstupoval do šílených hlav svých vrahů zcela nechráněn. Je jasné, že ho ta práce musela těžce poznamenávat, obzvláště když mu rukama procházeli sadističtí devianti. To musí i obrněného člověka s výcvikem postupně začít ničit. Nevím jak ve skutečnosti, ale v seriálu měl neskutečně empatickou manželku. Takovou, aby jeden hledal v poledne s lucernou, obzvláště dnes za totální emancipace, kdy ideálním vzorem mateřství je kojící muž na mateřské dovolené.  Nic mu nevyčítala, nedusila ho ještě tím, že je na děti a byt sama, nechala ho dělat tu dřinu v klidu, poskytovala mu klidný přístav a když už měla potřebu mu něco říci, tak hlavně v obavě o něj. Chápala ten náklad co nese pro veřejné bezpečí. Jo to byly časy... Dneska se můžete pro veřejné blaho rozkrájet a večer ještě dostanete pojeb jak nejste doma... Možná, že vyšetřovat to Markovič dnes, vyšetřil by akorát tak kulové a mrtvých by bylo o desítky víc. Ale měl by spokojenou manželku a vlastnoručně uklizenou myčku... Já jsem seriál dal na jeden zátah a musím uznat, že se to ke konci krapet táhlo. Nicméně dávat si to po dílech s odstupem, tak určitě ten pocit mít nebudu. Tohle se moc povedlo a já dávám za 5 Spartek. * * * * * () (méně) (více)

velkyvezir 

všechny recenze uživatele

Nepamatuji se, že bych za téměř půl století života v Brně slyšel slovo pošmak, asi pražská zkomolenina šmakovat nebo pošmáknout si. Ale to jen na okraj k seriálu, ze kterého mám rozporuplné pocity. Na Novu je seriál jistě nadstandardem, rovněž herecky velmi dobře obsazeno (pro mne top Neužil a Uhlík), ale prostě něco tomu pořád chybělo. Předně si pokládám otázku nad záměrem seriálu. Vyvolat diskusi o trestu smrti? O psychologickém profilu Markoviče? Nebo Hojera? Nevím. Trest smrti máme naštěstí řadu let zrušen a jeho obnovení není zásadním tématem diskuse současné společnosti. Legenda Markovič ztrácí na lesku, uvědomíme-li si, že v možných důsledcích svého jednání ohrožuje své blízké (vzpomeňme na Devadesátky a naopak maximální snahu o anonymitu kriminalisty kvůli rodině). Hojer jen postavou bez diskuse, je-li produktem nedostatečné sociální peče před Listopadem, jako tomu bylo ve filmu Olga. Prostě co vlastně bylo záměrem? ()

Reklama

Kothy 

všechny recenze uživatele

Vážně čumím a smekám, co dnes dokáže Nova/Voyo vyprodukovat. Po Sex o Clock je to pro mě další příjemné překvapení od této stanice. Srovnání s Mindhunterem se samozřejmě hned nabízí. I u nás je očividně pár vrahů, kteří stojí za zmínku. O to děsivější je, že je to podle skutečných případů. Zároveň je to i takové příjemné retro s dobrými herci. Celé se to zaměřuje na postavu vraha Ládi. S ním se major Markovič pravidelně setkává a snaží se z něj dostat detaily jeho vražd. Pak sním pořádá i rekonstrukce atd. Nějak si na sebe zvyknou a vytvoří si k sobě osobní pouto. Celé je to dost postavené na přátelské a osobní úrovni. Ne všichni samozřejmě s touto metodou souhlasí, ale má to své výsledky. Láďa to v hlavě opravdu neměl v pořádku a místy je ho i člověku líto. "Tak já ty holky ošukám, zabiju a vy to můžete hned vyšetřit." :D ()

leila22 

všechny recenze uživatele

Táto šesťdielna miniséria ma doslova rozbila a po mojej obľúbenej Pustina mi dopriala najsilnejší seriálový zážitok od českých bratov. Počnúc réžiou, perfektnými dialógmi, výbornou kamerou, vypiplanou výpravou a skvelou retro atmosférou zahalenou v takmer nemiznúcom opare kúdolu dymu, cez depresívnu hudobnú zložku, až po postavy, ktoré vám tak hlboko vlezú pod kožu, že si k nim za nebezpečne krátky čas vytvoríte ozajstný vzťah. V prípade tejto kriminálnej série máme prakticky až dve hlavné postavy - výnimočného kriminalistu, sympaťáka Jiřího Markoviče a sériového vraha a kanibala Ladislava Hojera. Hádam najviac ma fascinovalo sledovať to zvláštne puto, ktoré medzi nimi vplyvom času vznikalo. Vzťah vytvorený za absurdných podmienok, ktorý asi sotva dokáže chápať niekto iný, okrem nich dvoch samotných. Duo Lněnička-Uhlík predvádza absolútny herecký koncert a hoci samotný obsah výsluchov nebol často ľahko stráviteľný, ich vzájomné dialógy stáli vždy za to. Tvorcom sa podarilo vytvoriť niekoľko skutočne živých mnohovrstevných postáv, ktorých príbeh okamžite zaujme (výborný je aj Vojtěch Kotek v role nadpriemerne inteligentného sadistu). A či už dokážete Markovičov veľmi osobitý, dôverný, až miestami láskavý prístup uplatňujúci voči zločincom chápať  či aspoň akceptovať (do konca svojho života zásadne odmietal trest smrti) alebo jeho riskantné metódy považujete za číre bláznovstvo, jedno je isté. Fungovali a dosahoval s nimi výnimočné výsledky. Metóda Markovič: Hojer je príbehom, v ktorom sa prelínajú tie najbrutálnejšie vraždy v ČSSR počas 70. a 80. rokov, no súčasne sú prepletené tak hmatateľným faktorom ľudskosti, túžbou po pochopení a pravde, až vyvolajú zmes pocitov, ktoré vás zaskočia nepripravených. Seriál režiséra Pavla Soukopa je nielen jedným z najlepších českých seriálov, jeho kvalita v rámci žánru true crime je, dovolím si tvrdiť, konkurovateľná na svetovej úrovni. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Četl jsem obě knihy pamětí Jiřího Markoviče, stejně jako pět svazků monumentálního díla Viktorína Šulce o sexuálních vraždách, na jehož výsledné podobě se Markovič svými komentáři výraznou měrou podílel. Všechny kauzy, které se v seriálu objevily (i mnohé další, které si snad tvůrci nechávají pro další sezónu - Straka, Prokopské údolí, Doležal, Vocásek atd.) mám v živé paměti a tak mne v seriálu pobavily přesné citace některých dialogů (nejen s Hojerem), na které tento kriminalista vzpomíná, byť vrahovo vyjadřování bylo v reálu ještě o poznání drsnější než na obrazovce (místo seriálové "huby" Hojer zásadně vypovídá: "chytil jsem ji za tlamu", při dotazu na možné pocity oběti se ušklíbne: "Určitě se nesmála!" apod.) Jen my není jasný postup tvůrců při používání autentických jmen reálných osob - titulní postavy mají skutečná jména, ale z psychiatra Pavla Zemka je v seriálu Mudr. Zemen, z vraha Vorla Sokol (haha), z Tekverka Stahlverk nebo jak - proč? Koho to zajímá, ten si reálná jména dohledá pár kliknutími a jinak je to jedno. Jinak za mě velký dobrý, herecké výkony všeobecně nad očekávání zdařilé. A k poněkud přiblblé otázce jednoho kolegy: proč byl tohle náš nejlepší kriminalista? Inu nejspíš proto, že úspěšně chytal a usvědčoval vrahy a jiné nebezpečné jedince a zbavoval naši společnost jejich nežádoucí přítomnosti. Že by patřil do Bohnic si nemyslím, stejně jako si to nemyslím o Ládíkovi - ten skončil jak se patří - na šibenici. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (20)

  • Skutečné místo vraždy v Motole je u jiného mostu přes potok. U toho, kde je dodnes stará budova s funkčními potravinami. Můžete si tak koupit i Turistický salám, ktrerý Hojer (Petr Uhlík) tak miloval. Kousek je i dům, kde Hojer bydlel a mezi tím se nachází již nefunkční hospoda „Pod Homolkou“.  Filmaři si však vybrali (asi úmyslně – z úcty k oběti) mostek blíže k motolskému rybníku. (Karrfik)
  • Scéna v čase 6:25, kdy dojedou na služebnu v „Ústí“, se natáčela na Wagnerově náměstí v Berouně. Objekt byl vystavěn v 70. letech 20. století jako sekretariát OV KSČ (přezdívalo se mu „Kreml“), po revoluci tu mimo jiné dlouho sídlila Česká pojišťovna. V zadním traktu sídlí některé soukromé firmy a jsou tu ordinace soukromých lékařů, v bývalém školícím středisku je Domov na verandě (zařízení pro seniory). (a-ja)
  • Mladý detektiv, kterého hraje Adam Mišík, je skutečnou postavou. Ve skutečnosti se jmenoval Lubomír Fiala a byl jen o 14 dní starší, než Ladislav Hojer (Petr Uhlík). (N...N)

Reklama

Reklama