Reklama

Reklama

Velké nesnáze v Malé Číně

  • USA Big Trouble in Little China (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jack Burton: užvaněný, velkohubý, umolousaný hejsek a řidič milovaného kamionu, který se neochvějně plouží do náruče San Franciska. Kuriózní spojení toho nejlepšího (a nejhoršího) z Johna Waynea a Indiana Jonese v jedné osobě vyhraje sázku nad restauratérem Wangem. Aby se ujistil, že mu Wang nepláchne, Jack svolí, že jej zaveze na letiště, kam přilétá Wangova snoubenka. Než by vypečená dvojice řekla štandopede, Jackovi ukradnou náklaďák, Wangovi snoubenku a na krku budou mít naráz nejen čínskou mafii, honosící se bohulibým názvem Vládcové smrti, ale také trio čarodějných mordýřů, Bouří, a především – více jak 2000 let starého démona Lo Pana. Ten potřebuje ke svému plnokrevnému vzkříšení právě Wangovu zelenookou snoubenku… Výrazná tvář a veterán amerického žánrového filmu, John Howard Carpenter (Přepadení 13. Okrsku, Halloween, Mlha, Útěk z New Yorku), hudebník, scenárista a režisér, minulý rok oslavil 70. výročí. Při dané příležitosti Česká televize začala výrobu nového, kvalitativně odpovídajícího dabingu, Velké nesnáze v Malé Číně (1986). Hororovou komedií Carpenter utnul období, kdy se věnoval vážnějším (a váženějším) produkcím typu Věc či Starman, a vrátil se ke svým kořenům, datovaným až ke sci-fi komedii Temná Hvězda. Inspirací pro natočení Velkých nesnází v Malé Číně byly vyšinuté hongkongské kung-fu snímky typu Xin shu shan jian ke anebo účelově triviální fantasy a komiksy á la Flash Gordon. Výroba Carpenterova v pořadí devátého – a v té době jeho nejdražšího – kinofilmu se od počátku potýkala s problémy. Studio 20th Century Fox, coby „továrna na sny“, a Carpenter, coby vizionářské individuum, se vzájemně nedokázali sladit. Zároveň se na scénáři podílelo hned několik autorů a text byl ustavičně přepisován. Velikášské natáčení s přemírou speciálních efektů, extravagantních kostýmů a rekvizit pak mimo jiné zápolilo, aby bylo dokončeno dříve než ve stejné době natáčené Zlaté dítě, jimiž Paramount Pictures chtělo Carpenterovu opusu konkurovat... Určitou měrou bezděčně vznikla opalizující „kinematografie atrakcí“, která se publiku předvádí a vábí jeho pohled opojnými lákadly, aniž by se přitom omezovala na logické, soudržné a hodnověrně působící vyprávění, jak je obyčejně u Hollywoodu zvykem. Ačkoli je dnes snímek zařazen do zlatého fondu americké kinematografie a mezinárodně nese pečeť kultovního díla, dobově se toto akční fantasy utržené ze řetězu setkalo s vlažným přijetím. Zisky ze vstupného nadto nedokázaly ani zdaleka dorovnat produkční výdaje a film skončil v hluboké finanční ztrátě. Následující Carpanterovo tvůrčí období proto značilo návrat k nezávislým či minoritním produkcím, z nich vzešly neméně originální horory jako Vládce temnot, Jsou mezi námi a Ve spárech šílenství. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (366)

Othello 

všechny recenze uživatele

Etalon chlapeckého dobrodružství 80. let s mentalitou osmi až desetiletého dítěte, kterou nejlépe shrnuje dialog, ve kterém se Jack Burton nedůvěrhodoně snaží přesvědčit své parťáky, že do podzemí Čínské čtvrti se nevrací přece kvůli ženský, ale kvůli svýmu autíčku. Celý zbytek je převedení oldschoolového herního dungeonu do filmového tvaru. Ze zamřížovaného okénka z boční uličky se dostanete do zašpiněného sklepa, z něj skrze světlíky prolezete do zapomenutého skladu. Tam vede výtah jenom dolů, kde je středověká mučírna, staletá kanalizace, kuplířské klece, obří chrám a mezi tím se dá pohybovat skrze všemožné šachty, trubky a tajné chodby. Kdo hrál gamebooky z edice Fightning Fantasy bude za chvíli jako doma. Navíc Russell tady opravdu strašně ruluje jakožto parodie na osmdesátkový macho, který sice má stejný způsob namachrovanýho uvažování jako jiný protagonisté toho typu, nicméně je to po celou dobu matlák, který se několikrát sám vyřadí z boje. O to více jsem vybuchl smíchy při scéně, kdy vyřídil hlavního záporáka. Mimo jiné kvůli tomu, jak je tahle scéna nemilosrdně rychle sestříhaná. Spousta lidí tu koukám píše, že za mlada na tom hodně ujížděli a teď už se za to nějak stydí nebo co. Já jsem zařval hrůzou, když jsem si všiml, že jsem tomu tady někdy před lety dal pouhé tři hvězdy s nějakým přihřátým komentářem zpruzelého filmového kritika. Opraveno. Je suis Jack Burton. ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Sialene, mainstreamove becko ktore vas ani na sekundu nenecha na pochybach, ze toto nikto nemyslel vazne (co je dobre samozrejme). Vo filme sa nerozprava, ale len hlaskuje (nie vzdy je to vtipne), potesi par peknych masiek a efektov (ale je ich dost malo), chinatown a Lo Pan je prijemne demonicky (ale len zo zaciatku) a...je to celkom zabava (ale nijak uzasna). Nikdy vsak nepritvrdi a o nejakej krvi si mozete akurat nechat zdat. Ked Carpenter a becko tak radsej Upiri. (6/10) ()

Reklama

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Akože je to blbosť a riadna ale viem si predstaviť, že kedysi by ma to bavilo. Problém je scenár. Je príšerný. Túžil by som to vidieť na vážno. S riadnou dávkou mysticizmu. Kedy postavy nielenže nekonajú hlúpo ale zároveň nemajú potrebu hláškovať a vysvetľovať veci, ktoré sú v zásade pre príbeh nepotrebné. Niektoré veci pobavia a Russell je sympaťák. Ale v zásade je to od Carpentera strašné béčko. Slabé 3* ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Nestárnoucí upomínka na dobu, kdy blockbustery byly pouťově spektakulární a nemaskovaly svou podstatu za rádoby mnohovrstevnatost. Navíc Carpenterova klasika představuje fascinující projekt, který se pokusil do amerického mainstreamu přenést žánr hongkongských fantaskních báchorek, které tam v osmdesátkách revitalizoval Tsui Hark. Carpenter výtečně vystihl jejich karnevalovou rozjívenost a totožně i svůj biják zaplavil praktickými speciálními efekty, fyzickou akcí, hororovými elementy i slapstickovým humorem. Při tom současně podvrací a s nadsázkou glosuje klasický obraz amerického filmového macho hrdiny, když Jacka Burtona se vší jeho nabubřelostí a frajírkovstvím ukazuje jako ryze chaotický element, který spíš jakékoli situace komplikuje než zachraňuje. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Zběsilé osmdesátkové tempo, které ovšem paradoxně nejvíc podráží výsledku nohy. Jednoduše je toho až příliš a tahle přitroublá jízda neví, kdy podřadit. Užvaněný kamioňák prostšího ducha Kurt Russell se nestačí divit, když jeho kamarádovi na letišti přímo před očima čmajznou snoubenku, vzápětí on přijde o náklaďák a svou roli v záchraně sehraje dívka se zelenýma očima. Russell jde za svým s buldočí vytrvalostí, tvůrci perou nadsázku do každé třetí scény, přibývají modré blesky a magické umění, mnohé se kupí a zrychluje, což ovšem vede k chaotičnosti a ve změti soubojů ztrácíme přehled o tom, kdo a s kým vlastně bojuje. Nostalgie ano, ale celkově je to hodně nedochucený guláš. Vlastně překvapivě. Slabé tři hvězdy. ()

Galerie (99)

Zajímavosti (25)

  • Úvodní melodie, kdy Jack jede náklaďákem a je na asijském trhu se jmenuje Porcho exspres (v překladu Vepřový exspres) a stejně se jmenuje i jeho náklaďák. (LION-MR.T)
  • Kamion "Pork Chop Express", který řídí Jack (Kurt Russell), je Freightliner FLC 120. (c.tucker)

Související novinky

John Carpenter chystá návrat

John Carpenter chystá návrat

03.08.2008

Hororová legenda John Carpenter, tvůrce filmů jako Halloween, Věc nebo Velké nesnáze v Malé Číně, poslední dobou pracuje především pro televizi (jeho příspěvky do série Mistři hororu patřily k těm… (více)

Reklama

Reklama