Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (957)
Jedna >noc na zemi< - pardon - v L.A. - mohla Maxovi hodit sedm stovek, ale na tomhle ritu se hned zpočátku cosi domotalo a Max prožije nejbizarnější šichtu své dročkařské kariéry... Dlužno přiznat, že Tom Cruis hraje svoji roli bezcitného nájemného zabijáka Vincenta opravdu impozantně, byť svým filozofováním je poněkud občas otravný. Ale to už tak asi musí být, tyhle berličky v mainstreamových amerických klišoidních akčních thrillerech... Jen tak si zacituji: "...zkřížený osudy, kosmická náhoda..." ...blablabla blablabla... Jojo, těch křížení a náhod je ke konci už nějak zbytečně moc, film ztrácí na dechu a předchozí >uvěřitelnosti< a věrohodnosti děje. Jakoby režisér za každou cenu chtěl už tuhle akci ukončit a mohl se pustit do další stamilionové rutinní práce... Škoda. Nebýt té poslední zhruba pětiny, mohlo to být snad i za pět hvězd... ()
Velezkušený režisér Michael Mann dobře ví, že kombinace horizontálních a vertikálních záběrů shora se nejlépe hodí k charakteru městského urbanismu, který tak bravurně reprezentuje právě akční thriller Collateral. Jak je u Manna zvykem, staví celý film na bipolárním modelu dvou hlavních postav (model známý z Nelítostného souboje atd.), které svede osud či náhoda dohromady a kteří pak tvoří kostru děje. Jejich vztah (jako v každém Mannově filmu) záhy přeroste v cosi hlubšího a zásadnějšího, což je asi největší devizou všech jeho snímků, které pak stojí v ostrém kontrastu s bezduchou většinou filmů akčního žánru. Nejenom střet dvou odlišných světů (cynicky pragmatický morální relativista versus sympaticky naivní idealista), ale i výstižně předvedená anonymní strnulost spícího Los Angeles, megapole, v němž má člověk skutečně tak bezvýznamné postavení, že jeho smrt se v běhu města absolutně nijak neprojeví... Tohle civilizační odcizení městského způsobu života (o němž mluví postava nájemného vraha Vincenta) vnímám jako ústřední myšlenkovou osu filmu... Podobné filmy: Nelítostný souboj, Ronin, Dějiny násilí ()
(1001) -"Man, I don't know any Rwandans." -"You don't know the guy in the trunk, either." Bez chuti. Bez zápachu. O čem to bylo? Pamatuji si kamennou tvář Toma Cruise. Pamatuji si také, že ji mívá i ve filmech, kde nehraje kamenné lidi. Proti své vůli vzdělán. Kdo - divák, drožkař. Noční město? Noční můra. ()
Klíčem k filmu je vztah Maxe a Vincenta, v němž se střetávají zcela odlišné pohledy na svět. Přes svůj okázalý nadhled a cynismus je Vincent životem zklamaný nihilista, který útěchu nalézá ve velkohubých kecech, jež ho ale každému vnímavějšímu člověku prozrazují jako smutného losera, který (a ne Max) již dávno rezignoval na snahu riskovat a něco se svým životem podniknout a jehož řeči o bezvýznamnosti lidské existence jsou nikoli nezaujatým komentářem, ale hlubokou lítostí. Vincentova profesionální kariéra je pak logickým projevem psychického stavu (I do this for a living). Maxova relativní spokojenost v životě a schopnost jednat pramení naopak z neochoty si podobné existenciální otázky připouštět – jeho pozdější činy jsou motivovány jednak touhou dokázat Vincentovi, že nemá pravdu, jednak přáním neskončit jako on, a jednak (což se moc nezmiňuje) ho za jeho nesnesitelné žvásty nasrat. Rozdíly mezi Maxem a Vincentem Mann zprostředkovává velice jemně, nestydí se nás při našem hodnocení postav svádět na scestí a hrát si s našimi prvními dojmy – např. Vincentově charakterizaci Maxe coby „muže činu, ne slov“ se nejprve vysmějeme, později ji ale musíme uznat jako pravdivou (což nejlépe ilustruje úžasná scéna s vlkem: Vincent o životě jen mluví, Max mu činem vzdá hold). Konec nemůže překvapit, protože žít si zaslouží jen ten, kdo má k životu úctu. A navíc, jak pregnantně sdělí reklamní leták, life is too short for long names. ()
Velmi sikovne natoceny film, ktorym sa ako niť tiahne myslienka prazdnoty a samoty cloveka na tom najnepravdepodobnejsom mieste, 17 milionovom L.A. Reziserovi sa vo mne podarilo navodit dojem, ze Los Angeles je v noci prazdnejsie ako nejake 5 tisicove mestecko, co nepokladam za negativum. Vsetky zaujimave prvky filmu pocnuc kamerou, dobrym hudobnym doprovodom, strihom a najma napadom dat Cruisea do zaporackej ulohy, na mna posobili prijemnym harmonickym dojmom, avsak s bliziacim sa koncom ziskavali trpku prichut vdaka uplne zbytocnym a miestami az hlupym logickym chybam. Nebyt toho hodnotil by som film o dost vyssie, takto to je u mna iba 3 1/2*. Skoda... ()
Galerie (37)
Zajímavosti (48)
- Tom Cruise měl původně dostat roli Maxe (Jamie Foxx), ale po přečtení scénaře chtěl raději hrát Vincenta, i když se původně pro tuto roli počítalo s někým z jeho starších kolegů. (Timak)
- Herec Jason Statham si vo filme zahral iba cameo (muža na letisku). (ČSFD)
- Třetí týden natáčení opustil tým kvůli tvůrčím neshodám kameraman Paul Cameron a byl nahrazen Dionem Beebem. (HellFire)
Reklama