Reklama

Reklama

Avatar: Legenda o Aangovi

(seriál)
  • USA Avatar: The Last Airbender
Trailer 2
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Mysteriózní / Komedie
USA, (2024–2025), 15 h 16 min (Minutáž: 47–64 min)

Tvůrci:

Albert Kim

Hrají:

Gordon Cormier, Kiawentiio, Ian Ousley, Dallas Liu, Paul Sun-Hyung Lee, Ken Leung, Daniel Dae Kim, Tamlyn Tomita, Yvonne Chapman, Elizabeth Yu, James Sie (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(16)

Obsahy(1)

Mladík zvaný Avatar musí ovládnout čtyři živly, aby zachránil svět, který se zmítá ve válce. A taky porazil kruté nepřátele, kteří ho chtějí za každou cenu zastavit. (Netflix)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (88)

Adasin 

všechny recenze uživatele

Tuhle recenzi píšu z pozice skalního fanouška, který původní seriál miluje už léta. Nesdílím nadšení, které se objevuje ve fanouškovských reakcích ve skupinách např. na Facebooku. Nová adaptace od Netflixu mi nepřijde zdaleka tak super jako jim, mám k ní dost výhrad. Začnu ale tím pozitivním: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Audiovizuál: Vizuálně je tahle adaptace opravdu povedená. Co do lokací a jejich následném vyrenderování, tam si v podstatě není na co stěžovat, kdo se těšil, že uvidí určité lokace ze seriálu v live-action (např. Omashu), tady bude spokojen, výprava je tu úplně někde jinde, než u té parodie z roku 2010 (tam se o výpravě vlastně ani mluvit nedá). Kostýmy jsou asi taky to, co byste si představili, kdybyste si u animáku řekli, jak by to mohlo „v reálu“ vypadat. Až na ten účes Yue a celkově Yue, která mi spíš připomíná někoho z Mrazíka než z Avatara :(. Appa mi přijde v pohodě, zato Momo mi teda vůbec nesednul, upřímně mi přišel i celkem hnusný a já se nedivím, že za celou sérii moc prostoru na obrazovce nedostal. Ovládání elementů taky v pohodě, tak jak by to asi „v reálu“ mohlo fungovat. Naštěstí tady nedochází k podobným „omylům“ jako že vládci ohně potřebují externí zdroj ohně nebo že je potřeba šest vládců země ke zvednutí jednoho kamínku. Akorát u ovládání vody, když ji vládce zvedne do vzduchu, tak mu z ní pořád něco kape, což se v originále nedělo – slyšela jsem názor, že je to nedostatečnými triky, ale James Cameron ve filmu Propast z roku 1998 přece měl pohybující se masu vody a nic z ní nekapalo. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Postavy/změny charakterů: Osobně mi většina herců na jejich postavy nesedla. Rozhodně to není tím, že bych trvala na tom, aby vypadali úplně přesně jako jejich předloha, to snad ani není fyzicky možné, ale v mnohých případech je mohli aspoň (!) připomínat – ať už vzhledově, horší je to ale charakterově. Charakterově mi původní postavy připomínalo jenom pár z nich a když už, tak u nich se pokazilo něco jiného (např. jejich vývoj nebo příběh). Všimla jsem si, že zpočátku se u mnoha postav zapomnělo (nebo se vynechaly) některé charakterové vlastnosti/zvláštnosti, aby se pak tyto vlastnosti náhodně objevily uprostřed nebo skoro až na konci série. Pak se stane, že postavy na takovou vlastnost zareagují, ale divák neznalý předlohy vůbec netuší, odkud se to vzalo, jelikož se tak postava předtím nikdy neprojevila. Příklad za všechny – někdy v posledních dvou epizodách Katara pronese poznámku ve stylu, že Sokka moc jí – i když předtím, nebylo nikdy ukázáno, že by nějak moc lpěl na jídle. Objeví se to jako blesk z čistého nebe a divák se tomu najednou má zasmát? Některé odebrané nebo naopak předčasně přidané vlastnosti pak vyloženě škodí vývoji postav. Např. u Aanga jaksi chybí nějaká hravost, dětskost, snaha utéct od všech povinností. Jak si pak ale má projít nějakým vývojem a dospět? Zuko je zase hned od začátku jen nepochopený, vlastně hodný princ, který je ke všemu jen nucen otcem a smýšlením svého národa. Přitom v původním seriálu na začátku vůbec netušíme, jaký je a působí čistě jako záporák. Jeho kladné vlastnosti se objevují až v průběhu příběhu. A takhle bych mohla pokračovat ještě dlouho, snad jen zmíním, že něco podobného se stalo u Sokky, když se tvůrci téhle adaptace rozhodli utlumit jeho sexismus. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Způsob vyprávění: Zaznamenala jsem komentáře, že tahle verze je moc dětská, což je úsměvné vzhledem k tom, jak se snaží být „dospělá“. Pod tím „dospělá“ si Netflix zřejmě představuje to, že explicitně ukáže upálení vzdušného nomáda apod. To v originále pochopitelně nebylo, jelikož originál je mířený na mladší publikum. Originál je ale důkazem, že to jde i bez toho. Navíc když divák vidí explicitní násilí až moc často, jednoduše si na ně zvykne, otupí, a pak pokud tvůrci budou chtít takhle něco zdůraznit, nebude to fungovat a celkově bude pak těžší zdůraznit dopad podobných událostí. (U původního seriálu má dopad třeba jenom objevení trosek vzdušného chrámu. Předtím totiž diváci v seriálu nic napřímo neviděli a tím víc to na ně zapůsobí.) Daleko horší mi ale přijde, že tvůrci téhle verze si asi myslí, že diváci jsou úplně blbí a je potřeba jim všechno doslovně a nejlépe několikrát zopakovat, aby to pochopili. Je tu příliš mnoho expozice, napřímo je řečeno všechno, co řečeno být může a nezbývá tu žádný prostor pro to, aby si divák mohl něco domyslet. Vlastně ani nemá moc prostoru se nad něčím zamýšlet. Všechny postavy pořád dokola opakují své motivace a pocity, jako by si tím sami nebyli jistí – navíc je to všechno podané v ne moc kvalitních dialozích. Postavy (a jejich motivace) a i dobře napsané dialogy jsou jednou ze zásadních věcí, které v originále příběh ženou dopředu a když to pak vypadá jako v téhle adaptaci, není divu, že mě to (a určitě nejenom mě) brzo přestalo bavit. A určitě nejsem jediná, kdo opravdu nemá rád, když z něho tvůrci dělají blbce. A taky se musím zeptat – když to před lety fanoušci původního animovaného seriálu pochopili i bez doslovného výkladu, proč by to teď nemohli pochopit i noví diváci? První série původního seriálu brala vše (i válku) spíše z toho dětského pohledu a postupně to dětskému divákovi odhalovala. Tato adaptace míchá tento přístup s doslovným výkladem, přičemž ten doslovný výklad má přednost. Nic z popisovaných věcí pak divák reálně nepocítí, protože se o tom jenom mluví (např. u Bumiho) a herci to neumí prodat nebo jim to scénář/režie ani nedovoluje. Je zajímavé, že tvůrci na rozdíl od jistého nejmenovaného filmu měli téměř stejný časový prostor jako originál, přesto spoustu důležitých věcí vynechali, míchali několik dějových linek do sebe a zkracovali. Podle mě byly takové úpravy zbytečné – chápu, že nechtěli dělat jedna ku jedná adaptaci, ale tady si tím spíš sami zavařili. Je vidět, že rozložení na menší příběhové úseky příběhu sedělo víc, příběh lépe utíkal, byl dynamičtější, v podstatě ani nešlo se u něj nudit, i když to byl třeba filler. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Změny loru/příběhu: Pár věcí navíc bylo zajímavých (třeba ukázání genocidy vzdušných nomádů), ale celkově snad u žádné příběhové změny jsem si neřekla, že je to fakt super, že se mi to líbí víc než u originálu. Hezké je, že se tvůrci snaží přidávat drobnosti jako jsou detaily z komiksů, které navazují na původní seriál a z dalšího přidaného materiálu, ale k čemu to je, když jinak spoustu dalších a mnohem důležitějších věcí pozmění (v negativním slova smyslu)? Hodně událostí, které se v původním seriálu staly až v dalších knihách (= sériích), tady tvůrci nacpali už do téhle série. Jenže to podle mě udělali způsobem, kterým tyto události dopředu pohřbili – nevím, jak to pak chtějí vyřešit, ale myslím, že nic dobrého to nepřinese, akorát si tím sami podrážejí nohy.  Dost podle mě důležitých věcí pro další vývoj příběhu zase vynechali, z mnou nepochopitelných důvodů. Pár příkladů změn příběhu, které se mi nelíbily: změna důvodu, proč Aang odletěl a ztratil se v bouři, způsob, jakým Katara získala svitek o ovládání vody, setkání Aanga s Bumim, předčasné představení Ozaie, Azuly, vynechání jakékoliv romantiky mezi Katarou a Aangem, vynechání setkání s Jeong Jeongem atd.). ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Závěr: Nová hraná adaptace seriálu Avatar: The Last Airbender je někde mezi geniálním původním seriálem a jistým filmem, o kterém se ve slušném fandomu nemluví. Snad nikdo ale nečekal, že by to mohlo být ještě horší než ten film. Začátečníkům bych jako vstup do tohohle fiktivního světa pořád doporučila podívat se nejdřív na původní animovanou verzi – časově vychází v podstatě stejně jako nová hraná verze od Netflixu, je toho v ní ale mnohem víc snad ve všech směrech (hlavně co se týče příběhu, postav, wordbuildingu). Skalním fandům jako jsem já bych tuhle verzi nedoporučila už vůbec. Osobně si myslím, že to čekání za to nestálo. Nečekala jsem adaptaci jedna ku jedné, která by byla zbytečná, ale změny, které tvůrci nové verzi provedli, se za mě nepovedly a nedovedly zachytit to, co dělá původní seriál tak výjimečným.---------------------------------------------- Celkové hodnocení 5/10. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------P.S.: Vzhledem k příběhovým a charakterovým změnám u postav se vůbec nedivím, že původní autoři (Brian Konietzko a Michael Dante DiMartino) od netflixovského projektu v průběhu produkce odešli a distancovali se od něj – na jejich místě bych udělala to samé. A bohužel musím poznamenat, že mé obavy z dříve oznámených charakterových změn se potvrdily. () (méně) (více)

Nykrous 

všechny recenze uživatele

Zatím jsem v polovině a mám toho tolik na srdci, že se musím vypsat už teď. Casting 50/50, vizuál trochu moc digi, ale dá se to pochopit a hudba skvělá. Akce nic moc, nepřehledná se spoustou střihů. Charaktery to trochu mění a úplně mi to někdy nesedí. Sokkův humor je často dost na sílu a není to tak přirozené, ale jeho cast mi narozdíl od ostatních lidí příjde jako jeden z nejlepších, Aangovi nedokážu uvěřit nic a určitě z něj necítím to spojení dětskosti a moudrosti. Iroh skvělý, Azula zatím nic moc, Zuko mi ze začátku nesedl, ale začínám si zvykat, Jett skvělý, Sai taky super. 3. epka má sice nejhorší hodnocení, ale to nejspíš kvůli nespokojeným fanouškům předlohy, protože to zatím udělalo největší změny. Ale za sebe musím říct, že se mi ta epka líbila mnohem více než první 2. První a druhá epizoda se sice držely předlohy dost věrně, ale bylo to urychlené a nasoukané na sebe, příliš mnoho prostřihů a počítalo to s tím, že známe předlohu. Vztah Suki a Sokky mi přišel taky urychlený a chyběla tam nějaká zábrana třeba v podobě, že kluci se nemůžou učit být Kyoshi válečníkem. 3. epka sice nejméně věrná předloze, ale sama za sebe fungovala dost slušně a spojení linek Omašu, Saie a Jetta funguje a samotné linky neztrácí na významu. Ve 4. epizodě mám problémy ohledně adaptace. Bumiho charakter hodně změnili, samotné jeho odhalení bylo odstraněno atd. Dále spojení se Secret Tunnelem mi přišlo dost jednoúčelové a bylo tu hlavně pro fan service a trochu to ztratilo na původním významu, ale zase samo za sebe, když nebereme v potaz předlohu, to funguje docela dobře. Jinak pří té písničce jsem se strašně usmíval. Akce mi přijde, že se ve 3. a 4. epizodě o něco zvedla, ale možná si jen navykám. Dále škoda, že ukázali Ozaie takhle brzo a neudělali to jako v animáku, že ho skrývali většinu času, protože to alespoň přidalo něco navíc takhle jednocharakterovému záporákovi. Pár zbytečných věcí navíc tu také je. Např. ta backstory na začátku nebo předvedení Azuly tak brzo. Nebo třeba změna důvodu proč Aanga přestali mít ostatní rádi. V animáku to bylo mnohem silnější. Na druhou stranu předvedení Irohovy backstory je fajn a emočně funguje dobře a jeho téma je úžasné. Pokud se nepletu je to variace na Leaves From the Vine. Zhaovi určitě chybí to očividné opovržení Iroha a Zuka, ale to je maličkost a nemění to kvalitu seriálu. Uvidím jak se to vyvine, ale zatím jsem tak na 65% s tím, že to pro mě má vzestupnou tendenci a rozhodně chválím jejich snahu spojit více linek dohromady, aby nám ukázali i linky, kterých bychom se nedočkali, kdyby šlo jen o hlavní příběh. Celkově vidět ty lokace v live action je splněný sen. Na konec to zůstalo tak nějak na stejné úrovni až do konce. Akce furt taková kolísavá. Chvíli to vypadá fakt skvěle jak třeba boj mezi Zukem a Katarou, ale pak je tu třeba duel Pakkua a Katary a to byla hrůza. Jinak dějově: u 5. a 6. epizody zase dost pozměnili předlohu a spojili více linek do sebe, ale tady to na mě už nefungovalo tolik jako u Omašu a přišlo mi, že hodně z toho ztratilo původní vyznění. Duch lesa úplně ochuzen, pasáž z Kohem ztratila atmosféru a linka s Rokuem byla naprosto vykastrovaná. Celkově to byl takový mišmaš různých linek a nedrželo to moc pospolu a ani jednu linku nedokázali plně využít. Radši měli něco odstranit a udělat to pořádně. Trochu mě mrzí, že změnili vyprávění o Zukově backstory, a že to zde nevypráví Iroh vojákům, ale je to tu jen tak hozené. K tomu Agni Kai s Ozaiem mi přišla strašná, necítil jsem z toho takovou váhu a i průběh duelu byl zbytečně pozměněn a znehodnotil některé myšlenky. Na druhou stranu backstory posádky si z animáku teď nevybavuji, ale přišlo mi to dost dobré a nakonec to mělo podobný dopad jako v předloze i přesto, že to zpracovali trochu jinak. Rozhovor mezi Aangem a Zukem byl docela fajn, ale necítil jsem ze Zuka tu jeho nerozhodnost a možná až moc ukázali jeho dobrou stránku. A teď poslední 2 epizody. Zase dost urychlené všechno. Hlavně vztah Yue se Sokkou nebo Katary a Pakkua. Pakku mi celkově vůbec nesedl a dost okrouhli jeho charakter. To jak Katara dovedla ženy do boje také nemělo moc dopad, protože to nemělo výstavbu. Dále když Yue mluvila s tátou a řekla mu že je overprotective tak nám to aspoň mohli předtím párkrát naznačit, ale reálně jsme tam jejich vztah vůbec neměli možnost vidět. A tak konec také moc dobře emocionálně nefungoval. Jinak finále bylo slušné a bylo tam několik epických momentů a i akce mi přišla fajn. Ještě jedna věc, která mi trochu vadila v průběhu celé série byla ta, že jsme vůbec neviděli tréninky, a tak schopnost Katary ovládat vodu přišla odnikud a k tomu ani Aang netrénoval ovládání vody což je taky škoda. I přesto, že nejsem ze seriálu nijak extra nadšený, tak jsem rád, že vznikl a mohl jsem se do mého oblíbeného světa zase vrátit z trochu jiné perspektivy a vidět všechny ty lokace je opravdu paráda. Zůstávám na 65%. () (méně) (více)

Reklama

Ronkar 

všechny recenze uživatele

Pustit se do adaptace jednoho z NEJ animáků, co kdy vznikl, mi nepřijde jako rozumný nápad. Ale budiž. Máme ho tady a... vlastně to není tak špatné, jak jsem čekal. Předně vychválím výpravu a digitální triky. Ty se povedly a potyčky a bitky (většinou) nevypadají trapně. Některé jsou natočené dokonce výborně. Herecký ansámbl je také z většiny ok. Sice mám výtky k pár dětským hercům (včetně Aanga), ale Katara a Sokka byli vybráni dobře. Nejdůležitější je, že se drží filmové zpracování předlohy dost věrně a podstatné události a momenty postav jsou i zde. Někdy jsou změny drobné, jindy větší, ale sdělení je prakticky vždy stejné jako u animáku. Rozdíl jen v tom, že se vše děje jaksi z rychlíku. Nacpat celou 1. sérii do osmi episod zkrátka znamená hodně škrtat. Duch předlohy z toho cítit +/- je. Občas působí tato verze trochu trapně, levně a upřímně mi hrozně chybí víc blbnutí, pošťuchování, vtípků a hlášek Sokky. Protože právě to utvořilo v původní verzi vztahy hrdinů a jejich přátelství. Ale moje nejoblíbenější duo (Zuko a Iroh) funguje i zde na jedničku. Takže za to tleskám. Snad bych ještě dodal, že jediné z dětí, které na mě udělalo dojem v rámci fyzických schopností byl Zuko. Buď jsou jeho bojové scény lépe sestříhány, nebo má ten kluk nějaký trénink, protože mi přišlo, že ty nohy fakt háže do vzduchu hodně vysoko. Naopak herečka Azuly mi přijde vizuálně totálně mimo. Přestavoval jsem si jí štíhlou a flexibilní. Dostali jsem boubelku :D Hudba je hodně podobná té z originálu, takže dobrý. Je to kolem 65-70%. Koukat se na to dá, ale pokud neznáte předlohu, raději jděte do animované verze, která je obecně ve všem lepší. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Původně jsem k live-action reimaginaci legendárního AVATAR: THE LAST AIRBENDER přistupoval dost skepticky, jelikož původní animovaný seriál je fakt bezchybnej klenot a pomyslný etalon svýho žánru. Po pár minutách ale moje předsudky a skepse zmizely jak pára nad hrncem, a já věděl, že sleduju seriálovou událost sezóny [a to máme teprve konec února].... Ať už jde o neskutečně poutavý world-building, orientální nádech [viz. halucinogenní a spirituální scény; jmenovitě třeba excelentní pátá epizoda kterou lze přirovnat snad jen k IT na tripu], prvotřídní choreografii soubojů skoro až ve střihu Hongkongské školy, meta-témata [otázky militarismu či chyb minulosti], a v neposlední řadě o epickou stylizaci s prvotřídním filmovým audiovizuálem stírající pomyslnou hranici mezi seriálovým a filmovým formátem, production values a velkolepou výpravou a dramaturgií – v tom všem nemá live-action verze AVATARA ve svým seriálovým rybníčku (nebo spíš rybníku?) sebemenší konkurenci.... Hlavním nosným pilířem jsou zde však postavy, jejich mezi-vztahy a ohromně lidský přístup tvůrců k jejich character issues, díky nimž se divák dokáže jak s Aangem, Katarou, Sokkem, ale i impulzivním Zukem a jeho strýčkem Irohem [kteří ambivalentně lamentují mezi rolemi sympatických záporáků a anti-hrdinů] dokonale ztotožnit... Druhým hlavním pilířem jsou zde perfektní kreativní využívití klasického příběhového schématu mýtu o cestě hrdiny, který přirozeně kooperuje s až pohádkovými meta-motivy o dobru a zlu – stejně tak platí o motivu kamarádství, rodiny, a vypravěčskýho principu morálního ponaučení, díky čemuž si seriál užijí jak dospělí, tak dospívající, tak i děti, kteří se s původním animovaným seriálem dosud nesetkaly.... co dodat víc? Snad jen: perfektní prolog; 9 větrů z 10 🩵 ()

Martrix 

všechny recenze uživatele

Animovaný seriál neznám a z filmu mi v paměti zůstalo jen jméno v té době nepěkně hejtěného Shyamalana. Takže nejsem zatížen potřebou srovnávat. Vizuál je moc pěkný, hudba, herci...hezky to ladí s příběhem, který se sice odehrává na pozadí války a zabíjení, ale má v sobě prvky čisté, povzbudivé fantasy, založené na osvědčených motivech, jako je vyvolený/hledající, přátelství/ztráty, cesta/osud... . Je to mile naivní, pro mládež zcela jistě vhodnější než většina komiksáren. I když jsou triky fajn, akce ujde...pro mě jako dospělce byl rozjezd příběhu možná až moc pohádkový. Ale postupem času jsem to absorboval. Vlastně klidně napíšu, že dám přednost takto kvalitně zpracovanému soft fantasy, před třeba nehorázně zpraseným Zaklínačem, nebo dočuněným Shadow and Bone. A to i když si myslím, že bylo v případě Avatara zbytečné věnovat tolik úsilí hranému formátu. Šikovný tvůrce dokáže zpracovat kvalitní příběh v top kvalitě i pomocí animace. Což jak jsem pochopil, vlastně proběhlo. Trend oživovat superúspěšné animáky, jako třeba naposledy One Piece, vypovídá pouze o neschopnosti studií přijít s novým kvalitním materiálem. Stejně to nikam nevede...dětské postavy rostou jak z vody, takže kolik řad se s nimi dá stihnout, než jim narostou vousy? Ale co ...buďme rádi za každý seriál, který se povede. A že se tento, s klukem který má na hlavě symbol přikázaného směru jízdy, povedl náramně. PS: oceňuji, že se tvůrci vyhnuli wokeshitismu, všechny rasy a gendery dávaly smysl a povinné zakomponování homosexuality a emancipace, bylo jen letmé ... nebylo na sílu. ()

Galerie (164)

Zajímavosti (11)

  • Ve svatyni Avatara Kyoshiho je vystavena malba, na které je vyobrazen její boj s Chinem Dobyvatelem v den stvoření ostrova Kyoshi, jak je vidět v epizodě Den Avatara (2006) seriálu Avatar: Legenda o Aangovi (od r. 2005). (KGBelik)

Reklama

Reklama