Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (178)

Adman 

všechny recenze uživatele

Tohle taky ne. Jestli jde o to, že když jsou tam všichni herci nazí, tak se má divák vzrušit a hned dávat za film lepší hodnocení =o], tak to fakt nevím. Tohle je takový lepší český odpad, bych řekl. Bolek Polívka se nám tu snaží točim film, ale nevím co tu s ním je, jestli se jely záběry na jedno jetí, každoádně Bolek tady neskutečně přehrává. Celé je to tak nepřirozené, nemá to pořádně nápad. Co jako že chce někdo točit film s nahejma lidma na pláži - to ať se na mě Věra nezlobí, ale tohle opravdu nestačí. ()

ScreamJay odpad!

všechny recenze uživatele

Ale tak vážně. Věděl jsem, že tohle nesmím brát vážně. Čtyři rohlíky a deset deka uzené šunky, DVDčko v přehrávači. Zprvu rozvaha, ukusoval jsem pomalu, navíc Bolka Polívku mám coby herce rád. Paní Chytilovou, respektive většinu jejich filmů zas právě naopak. Ale budiž, po obrazovce se mi proběhlo pár pěkných, mladých, sošných děvčat a taky pár zralejších, vyskozitnějších děvčat. Jenže bacha, tu hle náhle koule Pavla Lišky, záhy na to koule Tomáše Matonohy a než sem nahmatal žvejkačky, na také to domácí žvýkání - koule Josefa Poláčka. To už sem začal být znepokojený a vyjma uměleckého záměru, unikaly ze mě i věty, který se nehodí publikovat. Navíc ta má poslední barvitá věta, jestli si ze mě dělají pr*el a v pozadí se vylouplo pozadí Jiřího Pechy, to už bylo i na můj cit pro avantgardu poněkud silný kafe. Jistě, říká se, že aby mělo něco grády, musí to mít koule, ale po tomhle (ne, nedoukal jsem to) už koule nemůžu ani vidět. A to si ještě jednu kouli, bajli, pěťu schovávám k hodnocení 5% (kdyby tak byla pouhá nahota a rádobyfilozofický rozměr zárukou hodnoty, držim půlky u sebe a uznale pokyvuju). Konec, kašlu na to, stejně to není konstruktivní příspěvek. [0/10] ()

Reklama

Radyo odpad!

všechny recenze uživatele

Ať mi paní Chytilová odpustí, ale tohle je nedůstojné jak jí, tak i zúčastněných herců (či neherců). Jestli má tenhle škvár něco symbolizovat, tak je to tak důmyslně zamaskováno, že i Sherlock Holmes by musel vynaložit veškeré své umění, aby onu symboliku odtajnil. Já nejsem Sherlock Holmes a upřímně řečeno, kdybych jím byl, tak bych se raději dvě hodiny nimral v napůl rozložené mrtvole abych našel nějakou stopu po příčině smrti, než se díval na to, jak se po plátně prohánějí takřka celý film nějací nazí lidé (kteří zcela zjevně sami občas nevědí, co se po nich chce) a snažil se přijít na to, co to vše vlastně znamená. Kdyby existovala ještě nějaká nižší kategorie než odpad, tak je tenhle film žhavým kanditátem. A Věra Chytilová u mě jako režisérka asi na dlouho skončila. :(((( ()

PollyJean 

všechny recenze uživatele

Vůbec nechápu zdejší příkré odsouzení. Nejspíš je to dané tím, jak VCH ve filmu pracuje s nahotou, což by ovšem svědčilo o dost velký konvenčnosti uvažování valný většiny zdejších přispěvatelů. Pokud si totiž odmyslíme veškerá nahá těla (sice nám toho moce nezbude ale) dostaneme typickou Chytilovinu, jen trošku roztáhlejší, žánrově dost rozkolísanou a místo konce spíš useknutou. ()

fmash 

všechny recenze uživatele

Nedovedu dost dobře odhadnout, co měla Chytilová v úmyslu, když točila Vyhnání z ráje, ale nepochybně se nechystala na konformní film. Což zjevně dodržela. Snad je to v mém případě přání otcem myšlenky, ale vnímal jsem tento značně pokleslý snímek jako parodii surrealistických filmů šedesátých let, satiru na dnešní (nejen filmařské) poměry, a ta podivná až přezíravá neučesanost na mě působila osvěživě.         Bohužel některé scény byly příliš polopatické až klišoidní (svalovci nad nemrcouchem), některé zbytečně křečovité a toho přehrávání (mj. Vacek) bylo na můj vkus příliš. Buďsi to klidně bylo záměrem (zdali), ale to jsem už nepobral. Celkově však tragické hodnocení na ČSFD považuji za hrubé nepochopení - ale možná je to pro tenhle film spíš pocta. „My tady letíme studeným vesmírem na malý kouli, a ty lidi si to vůbec neuvědomujou.“ (tak nějak) ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama