Režie:
Miroslav CikánScénář:
Jaroslav MottlKamera:
Václav HanušHudba:
Josef StelibskýHrají:
Oldřich Nový, Jiřina Steimarová, Jaroslav Marvan, Vlasta Hrubá, Miroslav Homola, Antonín Jirsa, Ferenc Futurista, Věra Hanslíková, Vladimír Řepa, Eman Fiala (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Úspěšný spisovatel Gabriel Anděl sice svou ženu Lolu stále velmi miluje, nedokáže ale snést, jak se mu věčně plete do řemesla, a tak se rozhodne, že se s ní rozvede. Právě když se chystá odstěhovat do své venkovské vily, objevuje se na scéně policejní inspektor s varováním, že se jacísi podvodníci chystají dotyčný dům prodat bohatému Čechoameričanovi. Andělovi s inspektorem se tam ihned rozjedou a na místě skutečně najdou bandu zločinců, převlečených za služebnictvo. To však zdaleka nejsou jediní podvodníci, kteří v onom zamotaném případu figurují. Než bláznivá noc skončí, čeká Gabriela a Lolu ještě nejedno překvapení a mnohá zapeklitá situace... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (42)
Klasická detektivka je v předválečném a protektorátním filmu spíše výjimkou. Snad z obavy před konfrontací s cizími vzory se jí autoři vyhýbali a raději se uchylovali k mnohem bezpečnější formě kriminální komedie. Vedle Martina Friče si v této oblasti úspěšně počínal režisér Miroslav Cikán. Zatímco ve filmu Pelikán má alibi zkombinoval rutinní veselohru s americky střiženou gangsterkou, v Paklíči je už kriminální zápletka plně podřízena komediální nadsázce. Hrdinou příběhu s mnoha dějovými zvraty je spisovatel detektivních románů Gabriel Anděl (Oldřich Nový). Za šest let jich napsal osmnáct, ale s dalším není stále hotov. Před rokem se totiž oženil a jeho půvabná žena Lola (Jiřina Steimarová) se mu neustálými připomínkami plete do řemesla. Patovou situaci se rozhodli manželé vyřešit rozvodem a přestože jim dal soud roční lhůtu na rozmyšlenou, ihned zahájili majetkové vypořádání. Kolem prodeje jejich luxusní vily se brzy roztáčí kolotoč dobrodružných akcí a Anděl poznává, že mezi fantazií spisovatele a prací detektiva je pořádný rozdíl... Vedle Oldřicha Nového, který v roli jízlivého manžela hýří drzostí, sarkasmem a ironií, nelze neupozornit na vynikajícího Jaroslava Marvana i na oba bratry Fialovy, tedy Emana a Ference Futuristu. Příjemný a vtipný film z posledního roku nacistické okupace. ()
Vkusná a stále zábavná salónní kriminální komedie od Miroslava Cikána, který vycházel z románu Eduarda Fikera a většinu hlavních rolí svěřil spolehlivě hvězdnému obsazení v čele s Oldřichem Novým (kterým byl v tomto filmu už také konečně pod čepcem) a Jiřinou Steimarovou (další velká resp. skoro hlavní role) Gabrielem a Lolou Andělovými. Tradiční Jaroslav Marvan se objeví jako poněkud netradiční inspektor Čepelka, Miroslav Homola si zahrál podvodníka Kofilu a Ferenc Futurista čechoameričana Fordsona ze kterého se nakonec vyklube také někdo úplně jiný. Podvodníčci a zloději Fiala, Řepa a Jirsa byly také hodně vidět, ale nejlepší byl asi téměř pantomimicky vyjukaný a bojácný Fiala s těmi jeho neustálými vystrašenými grimasy, si myslím že musel rozesmávat nejednoho televizního diváka.. Chvílemi jsem doopravdy nevěděl kdo s kým, proč a jak.. Herecké výkony však byly na obvyklé úrovni, přiměřeně důvtipné režijní aranžmá. Neuvěřitelně mě rozesmála hláška pumpaře Oty Motyčky "To jsou ale nóbl vagabundi! " ()
Tentokrát musím jít opět proti proudu. Paklíč je nudná komedie, která staví na záměně celé řady postav. To ostatně není nic originálního, jelikož v mnohých komediích tohoto období šlo právě o různé druhy záměn. Tento film je sice skvěle obsazen, ale po pár minutách už člověk ani neví, kdo je kdo. Postavy se akorát přesouvají z místa na místo a vyměňují si spousty lží sobě navzájem, které se rozpletou až na konci. Za mě chybí trochu nápaditější zápletka a humornější dialogy. ()
Nový ve své předposlední protektorátní roli působí už jako protřelý herec a velký profesionál, stejně tak i Marvan. Ovšem možná že někdy divák zatouží trochu i po tom civilnímu herectví, to se zde dostává v podobě Jiřiny Steimarové. Potěší rovněž Vlasta Hrubá v roli podvodnice, škoda jenom, že na vrcholu svých hereckých sil, to byla její poslední role. Scénář je sice dosti zmatený, ale to byl zřejmě účel a v Protektorátu se samozřejmě točily mnohem lepší filmy než je tento, ale přesto si takových solidních 73 % zaslouží. Každé procento navíc je už však pouze čistá shovívavost. ()
„Milostivá paní, prosím vás, teď běžte ke dveřím a hlídejte tam. A kdyby někdo šel, tak začněte zpívat, to jistě uteče.“ Začátek byl obrovská jízda. Úvod (zvláště dialog vedený hádavým manželským párem) bylo radost sledovat, hrátky s češtinou a skoro hlášku na hlášce zase poslouchat. Zároveň to výborně vystihlo styl humoru, kterým se Paklíč prezentoval. Bohužel, počátečním svižným tempem si na sebe tvůrci upletli bič. A postupně pod ním přestali stíhat tvořit, takže koncentrace opravdu vtipných scén se plíživě snižovala, předvídatelnost vtipů naopak zvyšovala, a to až do bodu, kdy některá místa byla téměř hluchá. Odráželo se to i v mimice herců. Jestliže byly Fialovy kreace (např. ty s láhvemi) celkem dlouho vtipné, ke konci už člověku přišly spíš únavné až pitvořivé. Na druhou stranu, určitou úroveň humoru si film dokázal udržet po celou dobu a řada scén je alespoň úsměvných. Stejně jako konec. Celkově si proto Paklíč ty slabší 4* ještě zaslouží. „Tak ono se tu střílelo…“ - „No, to víte, pane inspektore, v každé rodině je něco…“ ()
Galerie (14)
Photo © Nationalfilm
Zajímavosti (5)
- Filmový debut Josefa Pehra. (M.B)
- Dvojice Ludvi Láceho a jeho ženy Loly Eduarda Fikera je českým zrcadlem Tommyho a Pentličky Agathy Christie nebo Nicka a Nory Dashiella Hammetta. Ačkoli ve jméně Ludva Láce lze najít anagram Edgara Wallaceho. (NinadeL)
- Druhým přepisem románu ze série s Ludvou Lácem se stal až televizní seriál Fantom operety (1970). (NinadeL)
Reklama