Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh mistra dramatických point a překvapivě rozuzlených příběhů, Friedricha Dürrenmatta líčí jeden podvečer a večer úspěšného obchodního cestujícího Alfreda Trapse. Náš hrdina se vrací z velmi úspěšné služební cesty, na níž sjednal pro svou firmu výhodné kontrakty. Cestou mu vynechá vůz. Oprava bude trvat do rána. Traps zamíří do hotelu, jediného v malém městečku. Ukáže se však, že hotel je obsazen. Recepční Trapsovi doporučí, že ve vedlejší vile občas její majitel, soudce ve výslužbě Wucht, nechává odmítnuté hosty přespat. Tak se Traps dostane nejen do nádherné starobylé vily, ale i do podivné stařecké společnosti. Bývalý státní návladní Zorn, bývalý advokát Kummer a bývalý kat Pilet spolu s hostitelem Wuchtem jako každý týden pořádají opulentní večeři. A aby si to hodování zpestřili, hrají si na soudní přelíčení. Případy, které obvykle vážně-nevážně probírají, bývají inscenovány čistě hypoteticky. Dnes však mají staříci jedinečnou příležitost - totiž práci s "živým materiálem", tím je Alfredo Traps. Alfredo je celou situací kolem inscenování procesu, od velkolepého popíjení vín a likérů až k neuvěřitelné bohatosti večeře, okouzlen. Rád vstoupí do hry. S nejhlubším přesvědčením, že on je čistý nevinný, že v jeho životě není jediné zakolísání, žádná křivda, kterou by mu mohl někdo vyčíst. Moudrý soudce, obhájce, státní návladní i kat ve výslužbě se jen usmívají - oni vědí své. Jak pokračuje večer, ovínění a proces postupuje, ukazuje se, že Trapsův životní osud dostává povážlivé trhliny. A jeho přesvědčení o čistotě vlastního svědomí je fatální omyl. Hluboko nad ránem, když je vše dopito a snědeno, je Traps odsouzen k trestu smrti. Hra dostala tragický rozměr. I když soudní tribunál ústy starých pánů stále zdůrazňuje, že jde jen a jen o hru, její vyústění je tragické... tohle nikdo nečekal. Mistrná hra Friedricha Dürrenmatta je nejen o svědomí Alfreda Trapse, je především o tom, že zevrubnou inventuru vlastního svědomí by si měl čas od času udělat každý z nás. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (28)

sportovec 

všechny recenze uživatele

O není přitažlivosti je kontaminována právním nihilismem především naší současnosti. I když Filipův scénář není vždycky nejdokonalejší, herecké výkony a režie rozsudek staví do vysokého nadprůměru. Co člověk cítí jaksi postranně je vnitřní svár Postráneckého postavy. Je obvyklé vozit s sebou na obchodní služební cesty pistoli? Nebyl už k sebevraždě rozhodnut a neprobíhal v něm nezávisle na dialozích destruktivní proces sebezničení? Vždyť žil vyplněný, truchlivý život. Život vpravdě postmoderní. I lidské síly mají své meze. Krize doutnala, až vzplanula k tragickému konci. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Zpočátku jsem si říkal, jestli rozestavení figur na šachovnici není poněkud nevyvážené. Na jedné straně čtyři vzdělaní, zkušení muži, pro něž (alespoň pro tři z nich) je pohotový a logický argument smyslem života, který je dokonce zbavuje stařeckých neduhů a udržuje jejich mozky ve střehu. Na druhé straně malý průměrný člověk (mluvím o roli, nikoli o panu Postráneckém, před jehož herectvím - jakož i před herectvím ostatních čtyř zástupců naší staré císařské herecké gardy - lze jen smeknout), který se cítí ve své obyčejnosti spořádaným, bezúhonným členem společnosti, od níž se nijak zásadně neliší. Ale to je právě podstatou věci, jak vyplyne později z děje. Protože jak praví státní návladní: "Velikášství našeho století: cítit vinu a být na ni ještě hrdý." Ve své brilantní závěrečné řeči dovedl obžalovaného k přiznání tím, že mu vnukl pocit velikosti, když ho přesvědčil, že to, co by bylo možno považovat za banální záležitost, která se děje dnes a denně, bylo dokonale promyšlenou vraždou. Sám se přiznává, a když jeho vlastní obhájce ho vrátí zpět na zem tím, že poukáže na obyčejnost jeho charakteru, ba na jeho charakterové vady ("Tak mě rmoutí taková určitá necitelnost, jíž se vyznačuje tvůj charakter." - "Ale to já mám přece jen v obchodních záležitostech. Jinak neublížím ani kuřeti."), které jsou však zároveň důkazem jeho neviny, spustí tím řetězec myšlenkových pochodů, který vede k tragédii. Tak končí hra, která je "parodií na spravedlnost. Na tu nejkrutější fixní ideu, jejímž jménem člověk pobíjí lidi." Právníci celého světa, tohle byste měli vidět. P. S. Protože mučení a týrání je zapovězeno celými tunami předpisů na úrovni národní i mezinárodní, doporučuje výbor OSN pro lidská práva sledovat tuto hru výhradně, pokud máte po ruce několik chodů toho nejvybranějšího jídla a pár lahví vybranějšího vína se starší etiketou, protože tím nejen uctíte všechny představitele, ale zároveň nebudete sami trpět během první poloviny hry, kdy se na stůl nosí jedna bašta za druhou a víno uvolní vzájemné vztahy tak, že i kat si na vás dá záležet. ()

Reklama

alchac 

všechny recenze uživatele

... nicméně ta parta dědků mi byla celou dobu násobně odpornější, než prvoplánový malý mizera Traps (který je slovy klasika tak hloupý, že má námitky i proti vlastnímu obhájci). Krásně ironické, jak konstrukce vystavěná státním návladním přesně odpovídá tomu, jak oni sami přiměli obchodního cestujícího nechat si to důkladně projít hlavou. Ačkoliv zde šlo možná o vědomou nedbalost. Rád bych viděl pokračování, kdy po těch čtyřech půjde poručík Columbo. ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Přidávám se k uživateli flanker.27, ktery mi film doporučil: Právníci celého světa, tohle byste měli vidět. Brilantně zahraná hra na spravedlnost dokonale ukazuje nepostižitelnost nemorálního a možné důsledky neomalenosti, s níž si člověk bere, či se snaží brát, to, co by zlepšilo jeho životní komfort. Poznatek zcela neprávnický - také bych chtěla ochutnat víno svého ročníku. Závěr? Žampiónový krém rozhodně musím zkusit. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Nevěš hlavu milý Fredy, trochu neviny přeci uneseš" Možná celé, co se v tomto televizním filmu Františka Filipa podle hry Friedricha Dürrenmatta odehrálo, měla být jen "parodie na něco co neexistuje a čemu ale tento svět pořád věří,".  Alfredo Traps však tuhle "parodii na spravedlnost" neunesl a mě to vyústění přišlo vskutku mrazivé, ale i absurdní zároveň. V porovnání s tím, čeho jsme zde svědky po většinu času, tedy jakési "bujné pánské jízdy", se to celé na konci nějak zvrtne a z těch dvou "rozsudků", které Radovan Lukavský s grácií sobě vlastní pronáší, tak nakonec převáží nikoliv ten "právnických" ale ten "metafyzický".... Jako Dürrenmatta hra je toto vskutku silné. Typické „modelové“ drama, kdy je ona situace jakési "metafyzické viny" dovedena do krajnosti. Pokud jde o hereckou stránku, tak musím říct, mi vůbec nepřišel špatný Václav Postránecký, jak tu někteří píší. Zvláště na konci, když zoufale říká "vy nevěříte, že jsem schopen vraždy", to bylo hodně působivé. Z oné čtveřice "starých pánů" mě vedle již zmíněného Lukavského určitě nejvíc zaujal Luděk Munzar. Jeho "obžalovací řeč" byla famózní. Režijnímu pojetí Františka Filipa bych asi vytkl je tolik, že je v jistých chvílích až moc v područí hereckých kreací oněch hereckých legend, kteří ale tu svou opileckou bujarost někdy až trošku přehrávají. Ale jinak dosti silný zážitek a velká spokojenost. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama