Režie:
Wes CravenScénář:
Kevin WilliamsonKamera:
Mark IrwinHudba:
Marco BeltramiHrají:
Neve Campbell, Courteney Cox, David Arquette, Skeet Ulrich, Rose McGowan, Matthew Lillard, Jamie Kennedy, Drew Barrymore, W. Earl Brown, Kevin Patrick Walls (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Film Vřískot od mistra hrůzy Wese Cravena byl kritikou pasován na nejlepší hororový thriller 90. let. Obyvatelé malebného městečka (mezi nimi Drew Barrymore, Courteney Cox a Neve Campbell) se postupně stávají obětmi lstivého psychopata s pokřivenou láskou k hororovým filmům. Když maskovaný vrah pokračuje v napodobování filmových masakrů v opravdovém životě, začne byt jasné, že rozluštit tuto záhadu znamená být zavražděn. Vřískot je stále velmi populární u širokého publika zvláště pro svůj jedinečný styl a morbidní humor. Rozesměje vás, dokud nezačnete... vřískat. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (2)
Recenze (725)
"MYSLELA JSEM, ŽE JSI MRTVÝ." - "ASI BYCH UŽ BYL. NIKDY BYCH SI NEPOMYSLEL, ŽE BUDU TAK RÁD, ŽE JSEM PANNA." Telefon, bílá maska a tuny filmových odkazů. Oč potupněji byly v první polovině 90. let teenagerovské vyvražďovačky pohřbeny hlavně zásluhou New Line Cinema (LAST FRIDAY: JASON GOES TO THE HELL, FREDDYHO SMRT: POSLEDNÍ NOČNÍ MůRA), s o to větší parádou se v druhé polovině 90. let zase vrátily zásluhou dvou mužů - filmového maniaka, scenáristy Kevina Williamsona (dále scénáře k TAJEMSTVÍ LOŇSKÉHO LÉTA a VŘÍSKOTU 2) a hororového guru Wese Cravena. Williamson napsal scénář rozverně si pohrávající se subžánrovými klišé, s bezchybnými dialogy a skvělými hláškami, kde postavy nejsou jen maso na rozkrájení, který Craven s jasně patrným nadšením velmi zručně a dynamicky natočil. Následovala nová vlna vyvražďovaček (včetně tří pokračování VŘISKOTU), kterou zastavila až vlna remaků japonských hororů, po kterých přišla vlna remaků hororových klasik a vlna exploitation... Takže abych to shrnul: fanoušci budou nadšeni - a na těch ostatních nezáleží. ()
klasická vražedná epidemie, jen s pokusem o humor. Ani dobrá, ani špatná, ani nudná, ani zajímavá, průměrná, spíš slabší... 2 Vodny : možná se budeš divit, ale svět tu byl i před tvým narozením a tímhle filmem určitě nevznikl nový žánr vyvražďovačky, jak tu zmateně blouzníš:-))) 2 Grepfruit : A ty jsi ještě větši mimoň, nejste bráchové? ()
Ten plakát snímku je velmi výstižný...vystihuje patrně pocity hlavní hrdinky po shlédnutí konečné verze filmu, kdy se s hrůzou dověděla, v čem že to vlastně hrála a že její vřískot láme decibelové rekordy. První díl je vždycky první díl, takže je většinou z celé série nejlepší, tady to není jinak...Vřískot je parodie a není to až zas tak podprůměrné dílko, ale mě na tom bavila fakt jen ta maska zabijáka a celou dobu jsem se nemohl ubránit obrázkům zhuleného "vřískoťáka" ze Scary Movie :) IMHO stejný nůž mám doma, masku jsem dostal k narozeninám už dávno a černý plášť mám taky doma...takže mě napadá...mmt...ale ne...nemám měnič hlasu, tak příště. ()
„PÁN GHOSTFACE, PROSÍM VÁS PEKNE, NEZABÍJAJTE MA. CHCELA BY SOM BYŤ V ĎALŠEJ ČASTI!“ ___ Veľmi vynachádzavý a zábavný „postmoderný vyvražďovací slasher“ Wesa Cravena mal taký úspech, že nielen oživil, ale aj (po)zmenil žáner. Lepšie povedané, prevrátil ho naruby. John Carpenter napísal knihu pravidiel svojím filmom Halloween v roku 1978 a nič sa veľmi nezmenilo, až kým sa koncom 80. rokov neobjavila vlna (hodnoverne) inteligentnejších a serióznejších hororových snímok: Angel Heart (1987), Misery (1990) alebo The Silence of the Lambs (1991). V prípade Screamu sa Craven rozhodol vykopať starú knihu pravidiel, oprášiť ju, pridať k nej niekoľko poznámok o posmeškoch do nablýskaného a trochu zriedeného slasheru venovaného novej generácii (takzvaný „teen-slasher“). Výsledkom bol nesmierne zábavný film, ktorý pôsobí ako prešibaná komédia a výborný dodatok k (sub)žánru slasherov. Cambellova Sidney Prescottová je skvelou náhradou za Laurie Strodovú Jamie Lee Curtisovej v Halloweene. Toto sladké a delikátne, typicky americké dievča, ktoré prežije svojich priateľov vďaka rozhodnosti a zachovaniu panenstva – to je podstatnou prevenciou, ak v tomto krváku chcete prežiť. Hororová legenda Wes Craven však zaručuje, že film sa neuchyľuje k všeobecne používanému programu, ak voľne uplatňuje svoje schopnosti prekvapiť a vystrašiť. Dômyselné používanie mobilov je účinný nápad, ktorý vyvoláva stúpajúci potenciál napätia, najmä pri často kopírovanej a mimoriadne úspešnej vstupnej sekvencii, v ktorej zdesené mladé dievča, ktoré je samo doma, prijíma volania vraha a náhle zisťuje, že vrah ju aj pozoruje. ___ Kritická obec sa zhodla, že vo filme sú dve kľúčové scény. V tej prvej podstupuje Drew Barrymore test, v ktorom má preukázať svoje znalosti hororových filmov, no hneď na to je ubodaná a obesená na neďalekom strome. V druhej scéne popisuje otravný Randy pravidlá, ako prežiť hororový film. Medzi klišé, z ktorých si snímka robí posmech, zaznie poučka, že zdanlivo mŕtvi zabijaci sa opätovne vracajú na svoj posledný lov, a že tá postava, ktorá prenesie vetu „Hneď som späť“, umrie. ___ Cravenov Scream desí a funguje dodnes: má skvelé herecké obsadenie, vkusne zrežírované napínavé sekvencie a pôsobivý i prekvapujúci detektívne ladený scénar. Vadou na kráse je už len jediné: neúprimný výsmech pop-kultúre (konkrétne jej necitlivosti k cudziemu utrpeniu), na ktorej film zároveň zarába. 65% ()
Cinefilsky zábavné. U prvního Vřískotu jsem vřískal blahem. To bylo TAKHLE geniální. Ano, miluju filmy, ve kterých postavy kecají o filmech. Tolik zábavy v jednom filmu se jen tak nevidí (samozřejmě když něco víte o slasherech nebo jste nějaký viděli). A je dobře, že jsem to viděl až nyní, po patnácti letech od premiéry. Ve dvanácti letech (v době premiéry) bych se tolik asi nepobavil. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (148)
- Než je rozhlasem vyhlášeno, že se ruší škola a Dewey (David Arquette) mluví s Gale (Courteney Cox), během hovoru se mu mění poloha brýlí za košilí. (Duoscop)
- Courteney Cox měla zájem o roli Gale i proto, že si chtěla zahrát postavu, která by byla co nejodlišnější od té v seriálu Přátelé (od r. 1994). (lyukassza)
- Priezvisko Billyho Loomisa (Skeet Ulrich) odkazuje na Carpenterov Halloween (1978) a Hitchcockovo Psycho (1960). (BlackTom)
Reklama