Reklama

Reklama

Racek Jonathan Livingston

  • USA Jonathan Livingston Seagull (více)

Obsahy(1)

Filmová bajka podle proslulého románu Richarda Bacha prostřednictvím titulního racka rozvíjí téma nelehkého prosazování osobní svobody a seberealizace. Jonathan Livingston nechce být jako ostatní racci v hejnu, kteří jen slepě následují konformní zásady a přehrabují se v odpadcích na přímořských skládkách. On naopak touží volně létat do výšek, kde rackové dle pravidel hejna nemají co pohledávat. Neochota zařadit se do společnosti vyústí v Jonathanovo vyhnanství. Osamocený nachází útočiště ve skupině racků vyznávajících stejné hodnoty jako on. Ambiciózní filmová adaptace sestává výhradně ze sekvencí s ptáky a důmyslných speciálních efektů, díky čemuž zachovává rozměr bajky. Uhrančivé přírodní scenérie a záběry na létající ptáky bravurně podkresluje povznášející hudba amerického folkaře Neila Diamonda. Snímek byl při svém uvedení v USA strhán kritikou, ale v normalizačním Československu se při uvedení v kinech stal kultem, neboť s diváky žijícími v represivní společnosti silně rezonovaly zdejší motivy touhy po svobodném životě a odhodlání šířit zvěst o možnosti seberealizace i za cenu vlastního života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (94)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Audiovizuální čarokrásno s jednoduchým podmanivým příběhem, podaným skrze náhled do života racků v zaoceánské přírodě, obsahuje i několik pěkných tvůrčích nápadů v rámci podobenství. Ptačí proces s odsouzením „zpátečníka“, stejně jako ptačí štvanice na „záškodnícký“ gang hejna Psanců, žijícího si ve znamení tichého prostestu ve svém alternativním životě, mohly působit za jiných okolností jako nechtěná fraška, ale uprostřed poetické atmosféry nádherných uměleckých záběrů krajiny a stejně krásné hudby Neila Diamonda jim bylo ze strany tvurců dopřáno v správnou a krátkou chvíli velmi vhodné zázemí pro působivost. Nevycházím z údivu, když si čtu v komentářích, že se tenhle film promítal i za socialismu v Československu. Dokážu si to vysvětlit jen tak, že cenzor byl jednoho dne poněkud líný, v případě filmu tvářícího se na první pohled jako přírodopisný dokument svou činnost podcenil a během pracovním vytížení pak nepostřehl všechny ty narážky na totalitní režim. Musel to být zážitek a pocit zázraku vidět RACKA přímo v té době... ale pro mě, ač jsem mnohem mladší ročník, byl to velký zážitek rovněž, vzhledem k tomu kolik deviz tento nenápadný filmík v sobě ukrýval. Příběh s úžasným poselstvím navíc ústřední tvůrci obdařili atmosférou, která může v správné náladě dosáhnout i relaxačních účinků. 95% ()

ripo 

všechny recenze uživatele

To najlepšie, čo som od Neila Diamonda kedy počul. Onehdy, za čias kazetových magnetofónov a walkmanov sa mi dostala do rúk neznámym spôsobom hudba z filmu Jonatham Livingston Seagull. O filme som nemal ani potuchy. Sediac v izbe na intráku a počúvajúc už asi stý krát tú nádhernú hudbu som si ja sám predstavoval, čo asi v ten ktorý moment sledujeme na plátne a veru, vtedy dom bol dosť odvážnym "režisérom" .. Neskôr, po tom, čo som videl i film, som zistil, že som nebol až tak ďaleko od skutočnosti ... ))) Dlhé pasáže letu, boj s vetrom, morom, príbojom i Kŕdľom, to všetko tak krásne pasovalo k tej hudbe , že až ....))) ()

Reklama

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Jsem zklamaný racek. Tématika je mi obrovsky blízká a o to je můj dojem horší. Předloha si nezasloužila takový scénář. Nezasloužila si doslovně a povrchně vyjmenovat poučky o svobodě bytí jako z brožurky ,,Vyšší bytostí v pěti jednoduchých krocích!''. Putování racčího hrdiny působilo smutně prázdně. Jeho iniciace pak připitoměle. Hodně tomu asi pomohla stopáž, protože taková tématika jednoduše potřebuje víc času aby vše správně dlouho zrálo a prostor pro to nabízí spíše kniha nebo žití samotné. Alegorie byla doslovností absolutně otupělá a zbytečná. Opravdu není nutné, aby nás děj chytl za ručičku a odhalil se do posledního detailu, bez prostoru pro to nejcennější a tím je přemýšlení, nebo ano? Snímek impotentně kopíruje nedůležité záchytné body kostry knihy ale její duši nezvládá ani stínově zobrazit. A tak tu zbývá už jen ten úžasně nasnímaný a střihnutý vizuál, u kterého mám ale vtíravé podezření, že svou jednotvárností a omezenými možnostmi progresu dost napomohl repetitivnosti ( stejně jako soundtrack) a prvoplánové prázdnotě. Happy Feet zvládl svou roli lépe. 2* jsou čistě pomstychtivé. ()

MissJ 

všechny recenze uživatele

Naivní "dojímací" film, který působí ve špatném smyslu slova divně a nepřirozeně. Do chvíle, než racek poprvé promluvil, jsem byla unešena famózní kamerou, která je asi jediným kladným prvkem. K filmům s mluvícími zvířaty mám většinou odpor, ale to není hlavní problém. Zde jsou navíc vmanipulována do nepřirozeného prostředí a víc než nad dějem jsem přemýšlela nad tím, za jakou cenu byly některé záběry natočeny. Už to je pro mě dostatečný důvod, abych film nasměrovala do odpadu. Je to v ostrém kontrastu s poselstvím snímku, které je navíc degradováno s každým dalším polopaticky proneseným "moudrem". Jsem v opozici vůči tomuto filmu, ptáka v roli spasitele pronášejícího rádobymoudré myšlenky lze v knize možná ještě skousnout, filmové zpracování je ale příšerné. ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

Krásné,krásné obrazy,skvostně padnoucí hudba,myšlenky,poselství.A stejně mě to nechytlo! Celý film jsem strávil s podivně nezaujatém stavu,kdy mi občas málem spadla čelist z těch úžasných přeletů nad mořem,krajinou atd.,ale to byly bohužel jen okamžiky.Oceňuji odvahu,s jakou se tvůrci pustili do bajky,ve které se neukáže jediný člověk a kterou muselo být zatraceně těžké natočit,ale v hlavě mi po dvou dnech bohužel zůstaly opravdu jen ty krásné obrazy. 60 % ()

Galerie (7)

Zajímavosti (3)

  • Jedná se o jeden z mála filmů, který filmový kritik Roger Ebert nedodíval. (Cheeker)
  • Tento film byl zařazen mezi "50 nejhorších filmů všech dob (a jak se tam dostali)" dle Harryho Medveda a Randyho Lowella. (Cheeker)
  • Film bol uvedený v roku 1978 v knihe "Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias" ("The Fifty Worst Films of All Time (and How They Got That Way)") od Harryho Medveda a Randy Dreyfussa. (Arsenal83)

Reklama

Reklama