Reklama

Reklama

Stopa vede do Liptákova

Krátkometrážní / Dokumentární
Československo, 1969, 27 min

Obsahy(1)

Důkazy o prvenství kinematografu Járy Cimrmana před bratry Lumiérovými.  Mistrovská mystifikace z roku 1969, která dokazuje, že Jára Cimrman - a nikoli bratři Lumiérové - je vynálezcem filmu. Rovněž badatelé dokládají, že to byl právě náš génius, který objevil a též poprvé použil i princip skryté kamery. Střihový pořad využívá archivních filmů (většinou k tomuto účelu natočených), součástí je i beseda s odborníky. Účinkují badatelé a znalci života velkého génia Járy Cimrmana - Zdeněk Svěrák a Karel Velebný, též filmový historik Myrtil Frída, hodnotící dílo mistra, který nedokázal netvořit. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (41)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Super nápad a pár dobrých hlášek by k vidění a poslechu taky bylo. Ani jsem neměl moc povědomí o podobných mystifikačních dokumentech. Tuto záležitost nejvíce docení jistě skalní fanoušci DJC. Pro nás ostatní smrtelníky to až tak úžasné není. Přesto krátká stopáž velmi rychle uteče a vy uvidíte oboustranné hrabě i skutečné počátky světové kinematografie. "To by ovšem nemuselo být zajímavé". ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Jistě existuje mnoho kvalitnějších dokumentů, ale jsem si jistý, že by kvalita mého života výrazně utrpěla, kdyby spolek nadšenců brilantně nezachytil neexistující pachovou stopu Járy Cimrmana. Je mi zcela jedno, že tento objev ještě zcela neodhalil možnosti českého multigénia, ale je třeba si uvědomit, že bez něj by k následnému vědeckému pitvání patrně vůbec nedošlo. A já bych se nikdy nechtěl dožít toho, že bych se osobně nesetkal s Krátkozrakým, Hlaváčkem, Varlem, Veverkou či Prácheňským. ()

Reklama

Olík 

všechny recenze uživatele

Krátkometrážní raná mystifikace na téma Jára Cimrman versus bratři Lumiérové………….takový pseudoseminář, který známe z pozdějších divadelních her Divadla Járy Cimrmana, natočený filmovou kamerou. Ještě to není to pravé Cimrmanovské…….chtělo by to otesat, vyšperkovat, zkrátka si k tomu ještě sednout. Ale berme to jako první kroky a jejich cesty bývají málokdy vystlány okvětními lístky. ()

Rocky88 

všechny recenze uživatele

Cimrman zkrátka - jak je v dokumetu řečeno - neuměl netvořit, a tak jsme svědky téměř nevyvratitelného tvrzení, že to byl právě Jára da Cimrman, kdo vymyslel první kameru, natočil první film o příjezdu vlaku na stanici ( žádní Lumiérové ), vynalezl skrytou kameru a vyšlechtil Půlzajíce Půltetřeva. Navíc ještě zdolal Alpy. Téměř dokonalá mystifikace o českém Leonardu da Vinci, která získává na hodnotě až s dalšími počiny dua Svěrák - Smoljak. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Neskutečná mystifikace cimrmanologů všem neznalcům. Dokument je opravdu tak dokonale natočen, že skutečně vypadá, jako by představoval geniálního umělce. Ale co plácám, vždyť Jára da Cimrman opravdu geniálním umělcem byl, jen tolik nedoceněným. PS: v rozhovoru s panem Padevětem jde poznat základy svěrákovsko-smoljakovského humoru. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (2)

  • Na konci je uveden titulek: „Kino náročného autora – 1. díl: Stopa vede do Liptákova.“ Žádný další díl takového cyklu však neexistuje. (jan.hryz)
  • Ve filmu je logická chyba. Při tanečních etudách je komentář, že kvůli zánětu ramenního kloubu řekl Cimrman: „Raději budu točit pomalu, než netočit rychle.“ Pro pořízení zpomalených záběrů by naopak musel točit klikou kamery rychleji. (jan.hryz)

Reklama

Reklama