Režie:
Nicolas RoegKamera:
Anthony B. RichmondHudba:
Pino DonaggioHrají:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato, Renato Scarpa, Leopoldo Trieste, Clelia Matania, Giorgio Trestini, Bruno CattaneoObsahy(1)
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Teď se nedívej od Daphne du Maurierové je o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi a o Benátkách. Těch na turisty prostých, zato však plných zapadlých uliček, které za mlžného úsvitu či soumraku nabízejí atmosféru jakou byste v jiném městě hledali jen marně. Teď se nedívej od Nicolase Roega není o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi, natož o Benátkách. Těch na turisty prostých, ani žádných jiných. Předloha od Daphne je úderná padesátistránková povídka. Adaptace od Roega je rutinní a bezmála dvojhodinová. A to jsou zcela zásadní kameny úrazu. Nenudí to pouze díky Sutherlandovi, odhalené Julii Christie, závěrečné pasáži a červené barvě. ()
[5/10] (Casey, Eldorado) (Technicolor /// Produkce: Peter Katz, Frederick Muller, Anthony B. Unger /// Scénář: Allan Scott, Chris Bryant podle povídky Daphne du Maurier /// Kamera: Anthony B. Richmond /// Hudba: Pino Donaggio (as Pino Donnagio)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Že bych byl vyloženě nespokojený, tvrdit nemůžu. Snímek nabízí solidní herectví a scény doslova nabité napětím a očekáváním skrytých hrozeb. Jenže výše uvedené platí jen o jednotlivých scénách. Ty v sobě dokáží koncentrovat pozoruhodnou atmosféru, jenže o filmu jako celku už to neplatí. Je tak nějak roztěkaný a nedotažený. Jako by režisérovi i kameramanovi scházel kousek filmového citu. Celý čas vlastně film vzbuzuje dojem velkých očekávání, která neumí nebo nechce uspokojit. Nejzajímavější je bloudění kamery po křivolakých benátských uličkách, podloubích a chodbách, ale po dějové stránce a z hlediska pointy je to neuspokojivé. Celkový dojem: 55 %. ()
Po formální stránce brilantní snímek, který je ale celkovou atmosférou více britský (až na argentovskou rudou), než italský. Famózní scénou s utopením dítěte nabere film velký nádech, který je však zopakován až v samotném závěru. Smysl pro detail, barevný kontrast, hra světel a stínů, vynikající hudba Itala Donaggia, benátský labyrint a proroctví. Některé scény jsou mistrně sestříhány jak po obrazové stránce, tak i po hudební a zvukové. Za úderný konec dávám čtvrtou hvězdu. Jinak má ovšem italská mysteriozní a horrorová produkce daleko onačejší kousky - Italové se nebáli více popustit uzdu své fantazii. K citované erotické scéně - na milování dvou kostlivců neshledávám nic estetického ani vzrušujícího (leda by se jednalo o kostivce úplné). I přes určité výtky se jedná o solidní snímek v žánru mystery. ()
Britský pár odjíždí po nešťastném utonutí své dcery za prací do Benátek, kde se pokouší na tragickou událost zapomenout. Řada záhadných událostí však manželům smrt jejich dítěte neustále připomíná. Hypnotická duchařina bez duchů s bravurně vystavěným kaleidoskopem roztříštěných vizí a znepokojivých náznaků eskalující hrozby v temných zákoutích benátských uliček. Film je stejně jako Benátky labyrintem se slepými uličkami, v němž neexistuje přímá cesta k odpovědím. Je to horor o zármutku a nevyzpytatelné ruce osudu, která postupně vede hlavního hrdinu ke katastrofě. Abyste mistrovské dílo Nicolase Roega pořádně docenili, budete ho muset vidět přinejmenším ještě jednou. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (18)
- Renato Scarpa, který hraje inspektora Longhiho, nemluvil anglicky. Veškeré dialogy četl z kartiček a nevěděl co znamenají. (Chatterer)
- V Itálii vyšel film pod názvem A Venezia... un dicembre rosso shocking (Benátky... šokující rudý prosinec). (Chatterer)
- Pro skladatele Pina Donaggia je tento film debutem. (Chatterer)
Reklama