Dva muži na vzdálené základně v zamrzlé divočině vyprávějí tři propojené příběhy o tom, jak se o Vánocích zbláznila technika (Netflix)

Recenze (103)

Anderton

Pre mňa možno zatiaľ najlepšia časť. Možno by si zaslúžila aj celovečerný vysokorozpočtový film, rovnako s výborným Jonom Hammom v hlavnej úlohe. Vianoce obsahujú každú chvíľu nejaké nové, prekvapivé odhalenie a nakoniec sa ukážu ako dva príbehy v jednom, veľmi zaujímavo prepletené. Konečné rozuzlenie bolo možno vzhľadom na okolnosti príliš kruté, ale na to sme si už pri Black Mirror zvykli. Vlastne pre mňa podobne príjemné osvieženie série, ako vianočný Sherlockov špeciál. ()

xxmartinxx

Zajímavé koncepty propojené hodně nefunkčně a často kontraproduktivně. Předně dávkování informací je hodně mizerné, takže vše odhadneme zbytečně brzo - dokonce i závěrečný zinger je patnáct vteřin před tím, než ho vidíme realizovaný, vysloven jednou vyšetřovatelek. Opravdu tvůrci tak moc podceňují diváky? I kdyby, tak dobrý filmař musí umět vodit za ruku tak, abysme si toho nevšimli. ()

klukluka

Čekají mě ještě 3 série, ale mám pocit, že lepší díl už neuvidím. Tohle bylo famózní! P.S.: Po krátkém zamyšlení přidávám 2 drobné výhrady: 1. Technická- zablokovaní lidé nebyli ve dvou záběrech pouze v obrysech, to mě mátlo a považuji to za chybu. 2. Věcná- podezřelému bez doznání, tedy de iure nevinnému, by nemohli odebrat “koláček”, pokud by s tím výslovně nesouhlasil, o čemž pochybuji. ()

kepiash

Nepochybně jeden z nejlepších dílů. Výborná atmosféra, silné příběhy obou hlavních aktérů a jak to do sebe všechno pomalu začíná zapadat - prostě pecka. Jak je u Black Mirror zvykem, je to až mrazivě reálné. Malou výhradu mám k samému konci. Blokace všech lidí není adekvátním trestem za neoznámení trestného činu a tato forma trestu navíc naprosto vylučuje nápravu pachatele i jeho začlenění do společnosti. Jaký má smysl propustit na svobodu jedince, ktereho nikdo nezaměstná, nikdo mu neprodá ani rohlík? Zde scénáristé poněkud přestřelili. Celkový dojem to ale rozhodně nezkazí. Naopak, pokud seriál po shlédnutí k podobným úvahám vybízí, je to známkou dobře odvedené práce. ()

Helmutek

Za mě to je pecka, která vyčnívá i v rámci vysokýho standardu dalších dílů BM. Fakt jsem si to užil, ten nápad s vytvořenim si vlastního alterega na tu "černou" práci je výbornej, obzvlášť v momentě, kdy by každý takovýhle alterego bylo kopií originálu včetně vlastního vědomí a identický osobnosti - tzn. vlastně bez vědomí, že jde "jen"(?) o kopii orginálu. Těch nebezpečí včetně až trochu děsivý bestiality a brutality, která je v tomhle celym konceptu obsažená a vlastně braná jako samozřejmost, těch tenhle film ukázal spoustu a je fakt hrozně zajímavý se nad tim zamejšlet. Co dělá člověka člověkem? Je lidská kopie člověkem míň jen proto, že je kopií, přestože jde o kopii kompletní a "živou" - navzdory tomu, že jen virtuální (což ta kopie ani neví)? Kdo je vůbec v době nastupující mechanizace a robotizace živou bytostí? Co je trest, co má bejt trestem - jaká je podstata trestu, jakej účel má sledovat nebo naplňovat? Má někoho vůbec zajímat, jak se cejtej a jak různý situace (o trestech nemluvě) prožívaj "věci", o kterejch se rozhodneme, že je za lidský považovat nebudeme? Má někdo řešit, nebo se dokonce zabejvat utrpením, který možná prožívá něco, co za člověka ani nepovažujeme? Ke skvělýmu dílu se skvělou kamerou a režií, ke skvěle vystavěnýmu příběhu o mnoha úrovních, ke skvěle vybranejm hercům (včetně krásný Chaplin!) a ke skvělýmu konci/rozuzlení mám jen tu výhradu, že ne všechny nápady mi přišly dostatečně rozvedený nebo dotažený - za všechny třeba to, že (POZOR, TROLEJ) se závěrečnym "výslechem" podezřelýho s následnim přiznáním asi páni vyšetřovatelé nemuseli čekat na nějakýho psychologa/manipulátora/odborníka na komunikaci/vodevr, když si s kopií vězně sami mohli dělat, co chtěli a jak dlouho chtěli bez toho, aniž by jim s tim někdo musel nějak sofistikovaně pomáhat - nástroje, který společnost měla k dipozici v kontrole nad těmahle avatarama, ty jim poskytovaly v podstatě neomezenou moc a možnost dosáhnout téměř čehokoli v postatě minimálnim čase (podle pravidla "Když něco nepude, napal jim tam dalších pár set let, tebe to bude stát pár vteřin a oni se ti pak samozřejmě moc rádi přiznaj/cokoliv daj/cokoliv prozraděj atd."). Další nedotažeností (znovu o nic míň zajímavou) je třeba ta blokace lidí - ta samozřejmě nic neřeší, je brutálně jednostranná a v reálu by byla krutě nelidskym trestem, kterej je (ve společnosti načrtnutý filmem) dávanej téměř na potkání, bez soudu, komukoliv a vlastně klidně za cokoliv. Ale znova - to jsou malý problémy a malý "výtky" v porovnání s řemeslně skvěle zvládnutym dílem nabušenym nádherně děsivejma nápadama. Takže moc díky, zase budu mít trochu odtažitější a paranoidnější přístup k technologiím, haha. ()

Zajímavosti (9)

• Keď Joe (Rafe Spall) vidí v televízii fotografiu Bethany (Janet Montgomery) ako jednu zo smrteľných nehôd pri zrážke vlaku, v správach sa v spodnej časti obrazovky objaví zmienka, že „Callow oznamuje rozvod“. Ide o odkaz na úplne prvú epizódu Národná hymna (2011). (Arsenal83)