Režie:
Paul GreengrassKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
Matt Damon, Julia Stiles, David Strathairn, Scott Glenn, Paddy Considine, Édgar Ramírez, Albert Finney, Joan Allen, Tom Gallop, Corey Johnson, Daniel Brühl (více)Obsahy(2)
Jason Bourne se opět vydává na cestu za pravdou a svojí minulostí, ale tajná sekce CIA po něm stále pátrá. Na scéně se objevuje novinář Simon Ross, který pátrá po informacích o projektech Treadstone a Blackbriar. Využívá při tom zdroj z řad CIA a dostává se blízko k důležitým informacím. Neunikne tak pozornosti Jasona Bournea, lačnícího po informacích o své minulosti, ale především pozornosti Národní bezpečností agentury, pro kterou je případný únik informací naprosto nepřijatelný a je připravena mu zabránit za každou cenu. Nikdo tak není v bezpečí. Na mušce je nejen Simon Ross, ale i Jason Bourne, který chce definitivně odhalit pravdu o své minulosti. (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (1 461)
(1001) S každým dalším sledováním ztrácí a ztrácí na poutavosti. Ještě několik promítaček a budu si myslet, že je to volovina. (A jenom mám tedy potřebu ještě dodat, jak mě prostě deptá, že je příběh seskládán ze všech zásadních momentů obou předchozích filmů, že nepřináší nic nového, že jenom recykluje. Nejvíc mě asi deptá ta scéna, kdy způsobí autonehodu, aby se zbavil zabijáka, který ho nahání, a potom se při pohledu přes zbraň rozhodně býti člověkem - to je přesně do puntíku to, co se stane v Bournově mýtu, až na to, že tam je na druhé straně hlavně Karl Urban, který je mnohem hezčí psychopatický zabiják než Edgar Ramirez. To je prostě drzost, recyklovat staré emoce a odvolávat se na ně místo vzbuzování nových. Asi bych dokázala leccos odpustit, ale tohle ne.) Ale kvůli vyčítavému pohledu Daniela Brühla (o němž jsem nicméně úplně stihla zapomenout, že tam hraje, protože při scénách v tom bytě vždycky nábožně obdivuji ten fíkus u okna a tu bonsaj u dveří) jsem se rozhodla zmínit i pár pozitiv a ukončit můj soud na smířlivější notu. Celá scéna s novinářem na londýnském nádraží je neuvěřitelně poutavá, nejspíš to bude moje nejoblíbenější sekvence z celé trilogie. A i jak pošle agenturu v New Yorku na procházku je celkem zábavné. Jenomže poslední akt filmu všechno zahodí a začne hrát na emoce a tam prostě vždycky ztratím zájem. I ten Moby na závěr jako by už zněl trochu opotřebovaně. -"Get some rest, Pam. You look tired." ()
Totálny meganámrd! ;-) Áno, je to "len" zdokonalená dvojka, áno, naháňačka v New Yorku (inak excelentná!) mohla byť kľudne o tri minútky dlhšia, aby mal človek pocit podobne dobre vygradovaného adrenalínu ako v dvojkovej Moskve, a áno, ďalší diel v tomto štýle už nechcem a prípadné pokračovanie ma zaujíma len v podaní iného režiséra. Ale to sú všetko zbytočné námietky, pretože je to aj tak jeden z najlepších akčných filmov vôbec (a určite akčná bomba roka), navyše šikovne napísaný, plný nápadov, napínavý a s drvivou bojovou choreografiou. A Matt Damon? Niežeby podával nejaký oscarový výkon, ale aj tak je obdivuhodné, ako sa zaparkoval do tej úlohy. Kým v jednotke som mal problém mu toho killera veriť, po trojke mám dojem, že by zlámal väzy nielen Huntovi, Craigovmu Bondovi alebo trebárs Stathamovi, ale asi by si poradil aj s nasratým Megatronom. ;-) Napokon, Greengrass jediným ledabolo odpľutým chrchlom urobí do Baya dieru ako brokovnica kalibru 12. ()
No, nač to sáhodlouze okecávat, tak dynamický a inteligentní akční nátěr tady nebyl už dlouhá léta. Jestliže se v případě ´Die Hard 4´ mluvilo o "vynalézavé akci", tak ve srovnání se závěrečným dílem Bourneovy trilogie vypadá Len Wiseman jak Franta Vomáčka z Horní-Dolní, bádající nad perpetuum mobile s pohonem na bázi králičích bobků, zatímco Paul Greengrass je elegantní a sofistikovaný Thomas Alva Edison. Sice mi možná chyběl propracovanější scenář, jako u prvních 2 dílů, ale ta fascinace z toho, jak je Bourne svým promyšlením jednáním stále o krok napřed před svými pronásledovateli, i tady byla velmi silná. Nepochybuju o tom, že bourneovská trilogie se zapíše nesmazatelným písmem do "zlaté knihy" historie kinematografie. ()
|| Scenár: Tony Gilroy, Scott Z. Burns, George Nolfi / Story by Robert Ludlum | Hudba: Based on The Bourne Ultimatum by Robert Ludlum | Produkcia: Frank Marshall, Patrick Crowley, Paul L. Sandberg| Distribúcia: Universal Pictures | Štúdio: Kennedy/Marshall, Ludlum Entertainment | Rozpočet: 110 miliónov $ | Tržby: 442,824,138 $ || ()
// A jsme ve finále. Nic netrvá věčně a tak po letech i tenhle kousek začínám vnímat maličko jiným způsobem, než jak tomu bylo dřív. Co jsem dříve totiž přehlížel, mě dnes tak trochu bilo do očí a z čeho jsem se radoval, mě dnes už spíš unavovalo. Režie je sice od druhého dílu díkybohu klidnější, zato scénář tady šel definitivně do kytek, spolu s otravně všudypřítomnými flashbacky, nevýraznými made-up záporáky, prapodivnou logikou a s vyjímkou Londýnského nádraží i zoufale nevyužité akce. Ne, nemyslím si, že s Greengrassem je Bourne silnější. Tahle látka měla bohužel skončit jedničkou, nebo se vydat směrem dopředu. Takhle jen cestujeme zpět a zpět a... mě už to moc neba. ()
Galerie (107)
Zajímavosti (42)
- V Moskvě používá Jason Bourne (Matt Damon) pistoli SIG Pro SP2022. Stejnou zbraň používají i agenti v Madridu, když prohledávají Danielsovu (Colin Stinton) kancelář. V Maroku nosí Bourne pistoli Beretta 92FS, kterou vzal jednomu z místních policistů. V New Yorku má Bourne pistoli Glock 17, stejně jako Noah Vosen (David Strathairn) a Pamela Landy (Joan Allen). Jason Bourne také použije pistoli Glock 17 při přijímacím pohovoru do programu. Agenti v Londýně mají pistole Glock 19, avšak jeden z agentů používá pistoli Beretta 92FS. Desh Bouksani (Joey Ansah) používá pistoli H&K USP Compact Tactical se supresorem. V New Yorku používá Paz (Edgar Ramirez) SIG-Sauer P229 se supresorem. V Londýně má pistoli Beretta 92SB a pušku SIG SG 552 se supresorem a optikou. Moskevští policisté nosí pistole Makarov PM. (Maulincio)
- Štáb nemohl uzavřít stanici londýnského metra Waterloo, proto se kolemjdoucí dívají do kamery a někteří na ni dokonce ukazují. (don corleone)
- Podle časopisu Empire jde o nejlepší film roku 2007. Let číslo 93 – také v režii Paula Greengrasse – získal od Empire stejné ocenění v roce 2006. (HellFire)
Reklama