Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
On: "Stop the truck." Ona: "What?" On: "Stop the fucking truck." Pauza. On: "I thought I saw something." Ona: "Get in the truck." On: "What?" Ona: "Get in the fucking truck." ->>> Ou jé, já vím, proč studuju na scenáristu, protože to je tak strašně kůůůl jím být! ------ Můj zájem opadl s odchodem Bena Fostera ze scény, protože to vám řeknu, to je ostudné takto zacházet s tak zajímavě vypadajícím motivem. Některé frustrace si pomocí filmů navozuji schválně a mám z nich orgastické stavy, ale tato frustrace mě teda rozčílila. ()
Rok 2006 měl nekompromisní řezničinu Hory mají oči, což byl nejvydařenějši hororový remake a nejlepši horor toho roku, 30 dní dlouhá noc je nejlépe uchopenou adaptací comicsu za poslední roky a nejlepšim hororem roku 2007. (Aniž by obsahovala jakýkoliv sociálně-politicko-kritický osten, stačí metažanrová podívaná par excellence). Rodriguez, Snyder a Satrapiové by se povinně měli podívat, jak se adaptuje comics do filmové podoby, přičemž se zachová jeho look a přeloži se jedna řeč (komiksová) do té druhé (filmové) a dynamika a drajv se neztratí, navíc všechny odchylky od comicsu jsou k dobru věci a děj i postavy v něm dělají plastičnějšim(i). Chce to přitom jenom tak málo: trochu saturovat barvy, začit ustavujícím velkým celkem, poté prostřihnout na pečlivě komponovaný záběr s chytrým rámováním a dle comicsového políčka rozestavenou postavou a dát kameře volnost a hybnost, nechat ji propojit dvě políčka do jednoho promyšlenou jízdou. _____ S čistým svědomím můžu řict, že takhle povedená upířina tady nebyla od Near Dark, upířina, která si je vědoma svého předobrazu a silně z něj těží v budování heterosexuálního vztahu hlavní dvojice, jenž je obrácen na ruby, a takhle atmosferická a nekompromisní podívaná tady nebyla od Mlhy. Co sejde na tom, že dialogy jsou horši a plné klišé, když je pronášejí herci, kterým to - a překvapivě včetně zarosteného Harttneta - věřim a co na tom, že ty přechody mezi jednotlivými dny ubírají filmu na efektivitě, když hororů, v nichž patnáctiletí kluci sekají o dobrou polovinu let mladšim holčičkám hlavu sekyrou, je tak zatraceně málo... ()
'30 Days of Night' mi naháňal hrôzu dlhé dve hodiny. Ďalší z novodobých horrorov, ktorý na nahnanie strachu naplno využíva možnosti dnešných grafických a audiovizuálnych efektov. Čo chcem ale vyzdvihnúť je, že nenecháva všetko na pospas chlapcom zo štúdia a naplno sa hrá s temnou atmosférou temnej aljašskej noci. Hrôzu číhajúcu za každou dunou piesku som cítil na vlastnej koži a záver sa so mnou hral ako s bábikou. Režisérovi som síce každou minútou v prvej polovici filmu nedával veľké šance, že tak skvelo rozbehnutú partičku udrží v tak dobrom tempe až do konca, ale on mi to každou prebiehajúcou minútou v druhej polovici patrične vyvracal. Herecká snaha vôbec nevyšla navnivoč, to že sa posádka pod velením režiséra Davida Sladea naozaj snažila, bolo na výsledku badať. Idelány námet na pokračovanie, avšak vôbec nebudem sklamaný, keď žiadne nevznikne. Škoda kaziť tak príjemnú jednohubku. 80%. ()
Pro mne v podstatě zklamání. Atmosféra a kamera, výtvarná stránka a vizuální stránka na jedničku, to uznávám. Navození strachu u mne ale naprosto vůbec nezafungovalo, spíš jsem se nudil a i když film stále více tlačil na pilu, nudil jsem se stále víc. Gore scény dobře zpracované, ovšem kamera naschvál nejméně z 50% možných zobrazení gore uhne, nebo utne svůj záběr. Možná to má smysl v tom že když uvidíme méně, je to horší, protože zafunguje představivost, ale já jsem už viděl ve filmech tolik, že tohle na mne prostě nefunguje. A pak, když již vidíme na přímo odsekávání hlav a porcování a zneškodnění dítěte-upíra, tak jsem se opět nudil, protože jak říkám ... asi jsem již otupělý z explotation kruťáren a HK CAT III produkce. Atmosféra, jak jsem již uvedl je dobrá, ale pořád jsem díky prostředí nějak upadal myšlenkami do filmu "The Thing (1981)", který je atmosférou mnohem lepší a stará dobrá škola v tricích dává tomuto filmu pěkně na zadek. Tady je spousta digitálních efektů, i když nejsou přímo hned poznat, o ruční práci nejde. Herecké výkony byly slabé obecně, hrdinové nezajímaví. Paradoxně se mi líbili dost upíři, kteří jsou v tomto filmu diváky dost kritizováni za svoji podstatu, vzhled a chování. Ale tak nějak mi do toho sedli. Možná bych si takhle i nějakou agresivní, nezranitelnou slepou evoluční větev člověka i představoval. Celkově takový průměr. ()
Shodou okolností jsem dneska i poprvé četl komiksovou předlohu (včera jsem na ni nečekaně narazil v knihovně) a musím říct, že na mě film působí ještě lépe. Výborná atmosféra. Že má Slade talent vím už po jeho V PASTI a 30 DNÍ DLOUHÁ NOC to jen potvrzuje. Zápletka je jednoduchá, chytrá, úderná a připomíná starší přímočaré horory, kde jde vlastně jen o přežití. Hartnett válí. A to hodně. Když si vzpomenu jak jsem toho kluka moc nemusel, nemůžu tomu uvěřit. No a ten západ slunce... ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (22)
- Natáčení trvalo 70 dní. (Chatterer)
- Upíři tentokrát vysáli z amerických diváků celkem 39,6 milionu dolarů. Celosvětové tržby pak byly 75,5 mil. (NIRO)
- Snímek vznikl podle stejnojmenného komiksu Bena Tepelsmitha a Steva Nilese, který vyšel i u nás. Obraz druhého z autorů je zavěšen v podkrovní skrýši. (Chatterer)
Reklama