Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (627)
A zasa raz jedna z tých veľkých súdnych drám, týkajúcich sa horúcich a nepríjemných tém, ktoré otriasajú spoločnosťou. Tieto filmy tradične stoja na hercoch a silných príbehoch - inak tomu nie je ani vo Philadelphii a Hanks to samozrejme svojím adekvátnym výkonom za podpory Washingtona potvrdzuje. Avšak filmy ako Kedy zabiť alebo Kto seje vietor sa ma oslovili viac - prvý sa týkal rasovej otázky, Ku-klux-klanu a klasického problému zločinu a trestu, podfarbený nepokojmi a útokmi v mestečku, kde sa veľký súd odohrával, druhý zasa búral zastaralé tradície a dogmy v prospech modernej vedy, čomu sa urputne bránila kresťanská obec. Philadelphia je v mojich očiach o stupienok nižšie, už len z toho dôvodu, že toto nie je zasa až tak vynikajúca téma, a Demme rozhodne nie je prvý, kto ju takto spracoval. To však neznamená, že sa nejedná o znamenitý film. ()
To hodnocení je zase kapánek přehnané, na druhou stranu je to objektivně jeden z těch filmů, kterým nelze moc vyčíst, ale ten pocit prostě není stoprocentní. Nedovedu si představit, že pro někoho takový film může být srdcovkou. Ale co já vím :-) Každopádně z tématu se podle mého osobního názoru dalo vymačkat víc. Asi jsem sadista (nebo masochista, záleží z jakého úhlu to berete) , ale když si u filmu pobrečím, završí to takový ten perfektní dojem. Tady jsem byla místy dojatá, nicméně když už jsem čekala nějakou silnou scénu, najednou bylo po všem. Což je škoda. Přesto je to nádherná ukázka předsudků lidí, ať už co se homosexuality nebo především AIDS týče. Scény u soudu byly nejzajímavější, scéna s operou zase usínací. Ale to jen tak na okraj. Hlavní herecké výkony byly perfektní a chápu to tak, že film je na tehdejší dobu pravděpodobně odvážný. Ráda bych tam tedy šoupla ty čtyři hvězdičky, ale s čistým svědomím raději udělím ty lepší tři. ()
(1001) Zvláštní, už od prvních tónů jsem věděla, že se mi tohle líbit nebude. A jakmile vešel na scénu žovielně žertující, život plnými doušky hltající Tom Hanks, bylo to definitivně potvrzeno. Já toho chlapa prostě nemám ráda a dalo by se říct, že mi svou přítomností znempříjemňuje a otravuje každý film, kde se objeví. Za jedno mi není sympatický jeho styl herectví, za druhé mi není sympatický on sám a taky máme zcela evidentně absolutně odlišný vkus, protože si vybírá role přesně takových týpků, se kterými bych se nikdy nemohla ani nechtěla kamarádit - a většinou ani nechtěla koukat na filmy, ve kterých vystupují. Kdybych měla demonstrovat, proč bych s Andy Beckettem nešla na kafe, tak proto, že lidem diktuje, co si mají myslet, když poslouchají hudbu. Tedy, tolik nenávistných vět a to jsem se ani nevyjádřila k obsahu filmu. Nemám ráda filmy, které se mě snaží přinutit někoho litovat. K tomu mám dospět sama, oni mi to nemusí říkat! Nedívám se na někoho skrz prsty proto, že by byl homosexuál, ale zase jenom kvůli tomu, že je, ho nezačnu ultimátně milovat. Myslím si, že bych klidně mohla umřít, aniž bych viděla tento film. ()
Učebnicový příklad filmu, vůči kterým se svou tvorbou vymezovali tvůrci New Queer Cinema. Kýčovitě moralizující melodrama s falešně tolerantním (protože pohádkově pozitivním) obrazem homosexuála jako oběti zlé choroby. Ze strany velkých hollywoodských studií krajně pokrytecká "omluva" za předchozí roky vytěsňování sexuálních minorit mimo mainstream. Omlouvána je ve skutečnosti hlavně homosexualita protagonisty, který za svou odlišnost musí zaplatit životem. Navenek průlomový snímek tak předkládá stejně stereotypní, straight publikum nijak neurážející portrét komunity, jako desítky, možná stovky filmů před ním. 50% Zajímavé komentáře: Tetsuo, Nick Tow, Zombo ()
Moc hezké..... Sentimentální až hanba, ale hezké. Navíc Denzel Washington a hlavně Tom Hanks - ti dělají pro celý film něco vzdáleně podobného tomu, co učinil například Rowan Atkinson pro Mr. Beana - naprosto excelují a věřte mi, už jen kvůli nim chcete Philadelphii zažít, přestože jinak žádné dramaturgické pamětihodnosti asi neuvidíte... ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Při detailním záběru na ruce Andrewa Becketta (Tom Hanks) v soudní místnosti byly použity ruce starého muže. (don corleone)
- V tomto filme hrajú dvaja poslední herci, ktorí vyhrali Oscara v dvoch po sebe nasledujúcich rokoch. Jason Robards bol menovaný za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe v rokoch 1976 a 1977 za film Všetci prezidentovi muži (1976) a Julia (1977), zatiaľ čo Tom Hanks získal cenu za najlepšieho herca za Forrest Gump (1994), rok po víťazstve za výkon v tomto filme. (Arsenal83)
Reklama