Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film „El paso“ diváka zavede do kotle vášní, emocí a živelnosti. Režisér Zdeněk Tyc se po úspěšných „Smradech“ už podruhé vrací do světa Romů, který v nás zpravidla vzbuzuje strach a rozpaky, přestože o něm vlastně vůbec nic nevíme… „El paso“ je inspirováno skutečným osudem romské vdovy, matky devíti dětí. Filmová rodina Horváthových má dětí sedm. Příběh začíná okamžikem nečekané, tragické smrti otce. Matka Věra najednou stojí sama proti úřadům, odhodlaná udržet svou početnou rodinu pohromadě za každou cenu, jenže zoufale nepřipravená. Sociální odbor dává k soudu žádost na odebrání jejích dětí a následné svěření do ústavní péče. Ze dne na den jsou vystěhováni na periferii do sociálního bytu o jedné místnosti. Případ Věra versus město se dostane k mladé, ambiciózní advokátce. Svět Romů nezná a ani ji příliš nezajímá, celou kauzu bere zpočátku jako odrazový můstek své začínající kariéry. Navzdory svým předsudkům, nepochopení a občas i samotné Věře, která blonďatou advokátku zpočátku odmítá vpustit do svého světa, případ nevzdá. Naštěstí není sama, kdo stojí na straně rodiny proti většině. Je tady ještě lehce nepraktický, ovšem o to pro svou práci zapálenější, kurátor Kochta. Jeho snaha pomoci Horváthovým je přiživována také ryze soukromým zájmem o atraktivní advokátku…

„El paso“ nekončí happy endem, jen jeho příslibem. Bez lakování na růžovo nabízí pozitivní příklad. A také čas na přemýšlení, zda být Romem opravdu znamená být vinen. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

uiu 

všechny recenze uživatele

Asi jsem od filmu čekala něco jiného. Trailer v televizi mě navnadil na komedii typu Roming a když jsem se asi po 10 minutách filmu ani jednou nezasmála, došlo mi, že to směšné nebude. Vlastně se jedná o drama ze života cikánské rodiny, jejíž otec byl zabit autem a matka se svými 7 dětmi se musí přestěhovat. Lítá tu spousta nadávek a ocitáme se přímo uprostřed cikánské rodiny, která si na nic nehraje a je před kamerou sama sebou. Musím se ale přiznat, že jsem se nedodívala až do konce, protože mě film hodně nudil a skoro se tam nic nedělo. Možná je to i tím, že jsem se těšila (podle traileru v televizi), jak se zasměju a všechny ty vtipné chvilky, které byly sestříhané v traileru pak ve filmovém celku vůbec směšně nevyzněly. (Například scéna, kdy do bytu přijde sociálka a vidí malé děti kouřit cigarety. V traileru to působí hodně směšně, ale následně ve filmu je to spíš k pláči.) ()

rt12 

všechny recenze uživatele

Chudák vdova, devět dětí, slovo antikoncepce nikdy neslyšela, chce to osvětu. Chce to víc pomáhat, větší sociální dávky. Taky bych navrhovala, aby bydlení a jídlo platilo město nebo obec. Jak Ti ubozí mají jinak vyjít ? Kde mají brát na chlast a pobavení. Za to, že jsou ve většině případů blbý jak ,,punštok" můžou školy a hnusní bílý učitelé. Oni za to nemůžou, oni jsou jen divoká krev nejspodnější kasty Indů. Pak jistě chápete, že jim nezbývá udělat nic jiného než EL PASO. Už mi ty filmy o utlačované a nepochopené menšině lezou krkem. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

El paso čili přepadení (někteří Romové ho používají i v jiných významech, třeba vězení...) je silným a potřebným projektem, zvláště v naší společnosti, která je s tolerancí k jiným etnikům trochu na štíru. Režisér Zdeněk Tyc jako by věřil v sociální rozměr filmového média, jak si ho v sobě neslo ještě v 60. a 70. letech minulého století, a tak se snaží svým filmem pojmenovat jeden z nejzávažnějších problémů naší současnosti - sociální vyloučení romského etnika. Příběh inspirovaný skutečným osudem paní Pužové a jejích dětí z Českých Budějovic, za kterou Zdeněk Tyc dojížděl při psaní scénáře, je proto zfilmován naprosto civilně, bez okázalých efektů, jak je ostatně blízké Tycovu filmovému cítění. Snímek má silný autentický rozměr (tomu odpovídá ručně snímaná kamera, romští neherci i mizanscéna) a jeho dokumentární rovina odráží původní tvůrčí koncept - podle Tycových slov jde o jakousi hranou a dramaticky stylizovanou formu dokumentu. Tyc se jistě nevyhnul schematismu a až karikování některých postav (modelový příklad sociálních pracovnic), ale jak se vůbec dá v takovémto chtě nechtě paušalizujícím pohledu tomuto jevu předejít? Takhle kontroverzní téma nelze obejít smířlivostí (pakliže máte někde poblíž svého bydliště skutečné romské ghetto, víte, že skutečnost je ještě horší...včetně přístupu majority...). Je potřebné pojmenovávat handicapy české společnosti a je potřebné si je umět přiznat. Nevím, jak budou na tento film reagovat sami Romové (mí romští známí, přítomní na premiéře, reagovali jednoznačně pozitivně), dá se ale předpokládat, že mnoho nás bílých bude mít s tímhle filmem apriori problém (o čemž svědčí i diskuze k filmu tady na čsfd...). Zdeněk Tyc zaslouží ale jednoznačně uznání, že se stále zatvrzele ve svých filmových projektech pouští do témat, které mu nepřinesou ani slávu, ani peníze. Jeho zápal lze analogicky přirovnat k entuziasmu terénního pracovníka Kochty - filmové postavy Davida Prachaře. Podobné filmy: Smradi ()

DDT 

všechny recenze uživatele

Obsah i formu tentokrát pominu (podobně jako u všech českých filmů poslední doby jsem měl většinu času pocit, že se dívám na nudnou televizní inscenaci), ale musím zmínit herce, které jsem tentokrát vůbec "nerozdejchal". A to kompletně všechny herecké výkony. Romské role ještě jakžtakž ujdou, asi to s neherci prostě líp nešlo, ovšem "profesionálové" hodně nemile překvapili. Tak falešný "herecký koncert" jsem dlouho neviděl. Lindě Rybové jsem ve filmu nevěřil ani slovo, její právnička se chovala a vypadala spíš jako manekýnka, ale ještě mnohem horší byl "rozverný terénní pracovník" Davida Prachaře. Škoda že se u nás nedávají nějaké herecké anticeny, už bych měl letos prvního kandidáta. Ovšem ostatní herci také nezaostávají, obzvlášť "komiksové karikatury" - Vladimír Javorský, David Matásek nebo "dámy ze sociálky". Nevím jestli to Zdeněk Tyc s herci neumí nebo byl scénář tak špatný, že to nešlo "uhrát", výsledek je každopádně tristní. El Paso není sice taková hrůza jako "Už", ale nic, co byste museli vidět podruhé. Ani poprvé. ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 7/10 Děj 3/10 Hudba 2/10 Prostředí 4/10/// +Jana Janěková, David Prachař a Linda Rybová, k tomu další známé tváře, takže celkové dobré obsazení, pro někoho to může být zajímavá sociální sonda -pro běžného diváka je to spíš nestravitelná podívaná, která po chvilce začne nudit a zároveň běžný divák nedokáže pochopit jednání hlavní postavy/// Z mírné zvědavosti jsem se brzy přes "to mě zajímá" překlenul na otázky typu "jak to dopadne" "o čem to vlastně je" a "kdy už bude konec". Normálně toto téma beru vážně a jsem toho názoru že často jsou úřady vůči menšinám nefér nebo dokonce úplně slepé. Nicméně by to chtělo pro diváka natočit stravitelnějším způsobem, pokud to vůbec lze./// Celkem 37%/// ()

Galerie (65)

Zajímavosti (2)

  • Hlavní hrdinku filmu ztvárňuje Irena Horváthová, která je zpěvačkou skupiny Gulo Čar a před kamerou stála v tomto filmu poprvé. (Pumiiix)
  • Film získal roku 2009 zvláštní ocenění na festivalu českých filmů Finále v Plzni v kategorii nejlepší celovečerní film. (JoranProvenzano)

Reklama

Reklama