Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nepřejte si skončit s ním za mřížemi. Stylizovaný životopis notorického násilníka a nejslavnějšího britského vězně. Píše se rok 1974 a devatenáctiletý mladík, rváč a nepřizpůsobivý živel Michael Peterson vykrade poštu. Je okamžitě zatčen a odsouzen k sedmi letům žaláře. Jiní by to považovali za trest, ne tak Michael. Vždy chtěl být totiž slavný, jelikož však nic neuměl, uvědomil si, že právě až za mřížemi se může stát hvězdou. Jednoduše tím, že bude pokračovat v tom, co dělal na svobodě. A tak přijal jméno Charles Bronson a začal mlátit každého, kdo se mu dostal pod ruku. Nakonec si odseděl 34 let, z toho 30 let na samotce (tato čísla platila v době vzniku filmu). O datu jeho možného propuštění nebylo dosud rozhodnuto.
Dánský režisér Nicolas Winding Refn se proslavil trilogií Pusher (první díl u nás vyšel na DVD pod názvem Dealer), snímanou autenticky působící ruční kamerou, tady máme naopak ode všeho odstup. Refn od počátku sází na to, že nemůžeme proniknout do Bronsonova nitra a že tento reálně žijící člověk s nálepkou nejnebezpečnějšího vězně Velké Británie má jen image, ale nikoli vnitřní identitu. Při stylizaci Bronsona si vybírá jako určující jeho vzhled kníratého cirkusového siláka a vyprávění posouvá do polohy klauniády a divadla. Snímek Bronsona ukazuje jako šílence nejen coby aktéra v minulosti, ale i jako vyšinutého vypravěče, jenž se obrací přímo k imaginárnímu kabaretnímu i reálnému publiku v kinosále. Součásti výsostné stylizace vizuálně brilantního snímku je také bohatý hudební doprovod, který sahá od Wagnera, Verdiho nebo Pucciniho po rytmicky nadupané skladby současných skupin Glass Candy, Pet Shop Boys či New Order. Ostatně díky působivému spojení klasické hudby s násilnými scénami bývá film často srovnáván s Mechanickým pomerančem (1971) Stanleyho Kubricka. A nakonec je zde patrně životní herecký výkon Toma Hardyho v titulní roli, který dokázal během unikátně krátké doby nabrat téměř dvacet kilo svalové hmoty, oholil si hlavu a se svou rolí absolutně splynul. V jeho podání je Bronson postava, která vás bude zajímat. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (496)

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Smrdí to britskou produkciou a o mini vtáka Toma Hardyho som naozaj nestál, ale ono to bola zábavná akcia. Prepojenie umení je v Bronsonovi kľúčové. Divadlo, výtvarné umenie, klasickú orchestrálnu hudbu, film a animácie kladie Bronson za pomoci režiséra na rovnakú úroveň spolu s násilím. Rozmanitosť umení zabezpečuje snímke širokú škálu výrazov a filmová forma je tak veľmi atraktívna. Aj keby divák s privretými očami klesol do kolien pod ohurujúcou formou. Postava Charlesa Bronsona je zobrazovaná veľkolepo prostredníctvom „zaužívanej filmovosti“, ako by si to Bronson zrejme sám želal. Avšak spôsob zobrazovania je taký výrazný, aby neustále pripomínal, že je to „len film“. Nedochádza ani k stotožneniu sa s ktoroukoľvek postavou, pretože to nie sú postavy z drámy, z psychologického diela. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Famózní herecký koncert Toma Hardyho. Je neuvěřitelné, že při tak excentrickém zobrazení natolik pošahané postavy ani na chvíli nepřehrává. A to ji zobrazuje v desítkách psychických rozpoložení s naprosto nepředvídatelnými reakcemi. Škoda, že Refn scenáristicky neudržel postupný, precizní psychologický rozbor jeho postavy po celou stopáž filmu (interakce s novými postavami v nových prostředích) a místo smysluplného vygradování se mu jeho autorská vize rozmělnila v repetitivní artovou abstrakci. S jeho unikátní stylizací totiž mohl být Bronson následovníkem Kubrickova Mechanického pomeranče. ()

Reklama

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Hodně zvláštní film o nejslavnějším Britském vězni všech dob. "Charles Bronson" se proslavil zejména tím, že seřezal všechny a všechno kolem sebe, nedalo se mu vůbec věřit, vystřídal ty nejtvrdší věznice, podstoupil ty nejtvrdší tresty a přitom napadal stráže a všechny, kdo se mu dostali do cesty. Dostal zřejmě tolik ran, kolik v životě dostal. To vše snad pro nějakou pochybnou slávu, možná radost z mlácení lidí ... těžko říct. Každopádně mi film, který vychází ze skutečných událostí ... skutečného života slavného vězně, připomínal paradoxně zcela vymyšlené a ujeté kulty, jako je Klub rváčů (1999) a Mechanický pomeranč (1971). Zřejmě opravdu existují na světě lidé, které nezlomí žádný trest, žádná nakládačka, kteří budou rozdávat rány tak dlouho, dokud vůbec budou cítit, že jsou na živu ... Zajímavé, zajímavě pojaté a vykreslené, bohužel pro mne až příliš "Britské" ... ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Asi vyrazím do ulic a seřežu pár lidí. A až mě zavřou, tak budu bít bachaře. A tak pořád dokola, dokud o mně nenatočí film... Ne, vážně nechápu, co by mě mělo na Bronsonovi bavit. Vyprázdněný bizarní životopis s výborným Hardym, který se ovšem nemá absolutně o co opřít. Po intoxikaci ve Varech pravděpodobně vzrůšo, v Práglu za střízliva dost velká nuda. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Nebolo to zlé, ale na môj vkus tam bolo príliš teatrálnosti na úkor filmovosti, forma mi preto nie celkom sadla. Na druhú stranu ale urobiť životopisný film na totálneho magora a vypatlanca, ktorý sa chce stať slávny tým, že každému dá do držky, nie je ľahká úloha. Myslím, že Refn ju zvládol celkom uspokojivo, hlavne keď téma neponúka extra moc možností ako film pre diváka zatraktívniť, námet je naozaj úbohý. Do čistého priemeru ťahá snímok hlavne výborný Hardy a perfektná muzika, ktorá filmu dodala pomerne znesiteľný audio obal. 60/100 ()

Galerie (63)

Zajímavosti (15)

  • Před natáčením se režisér filmu chtěl osobně setkat s pravým Bronsonem. Rozmyslel si to však a namísto toho dostal od pravého Bronsona milý dopis a pozdějí s ním uskutečnil i dvacetiminutový telefonát. Nakonec pravý Bronson zaslal svůj hlasový záznam, který chtěl Nicolas Winding Refn zařadit do scénáře, do kterého se dostala třeba tato věta: "Bylo to naprosté šílenství ve své nejlepší podobě." (dinamit_1)
  • Před premiérou filmu byl promítnut i krátký proslov Charlese Bronsona, což vyvolalo protest britských úřadů. Jediné místo, kde tento rozhovor mohl proběhnout, je vězení. V Británii se ve vězení bez povolení natáčet nesmí. (Elisebah)
  • Charles Bronson ve vězení skutečně tvořil. Některá jeho díla byla vystavena v londýnském metru a bylo mu vydáno i několik knih. Jedna z nich popisuje, jak posilovat v malém prostoru bez jakýhkoliv prostředků. (JardaBauer)

Související novinky

Ryan Gosling dupne na plyn

Ryan Gosling dupne na plyn

17.02.2010

Jeden z nejslibnějších hollywoodských mladíků, který třeba v Anthonyho Hopkinse, by už potřeboval tučný komerční hit. Možná se jím stane noirová akční kriminálka Drive, ve které Gosling nahradil… (více)

Reklama

Reklama