Režie:
Tim BurtonKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Danny ElfmanHrají:
Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Helena Bonham Carter, Eva Green, Jackie Earle Haley, Jonny Lee Miller, Chloë Grace Moretz, Bella Heathcote (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Rodina Collinsových bojuje s podivným prokletím, které je po celé generace pronásleduje. Rozhodnou se přestěhovat z Anglie do Ameriky, kde chtějí začít nový život. O dvacet let později je jejich syn Barnabas mocným mužem, který vystavěl velké město a vybudoval panství Collinwood. Jeho báječný život končí v okamžiku, kdy zlomil srdce krásné čarodějce Angelique. Ta proklela jeho rod, zabila Barnabasovu lásku a jeho samotného proměnila v upíra. Poté jej nechala zaživa pohřbít v rakvi, kde byl uvězněn téměř dvě stě let. Když se konečně probudí, najde venku velmi odlišný svět roku 1972 a ve svém kdysi velkolepém sídle poslední zbytky rodu Collinsových. Barnabas je odhodlán vrátit své rodině zašlou slávu, kterou však maří při každé příležitosti jeho bývalá milenka. (TV Nova)
(více)Videa (14)
Recenze (1 357)
Jeden z nejhorších filmů Tima Burtona, jaký jsem viděla. Na to, že je film natočen podle sitcomu, zde humor prakticky žádný není a vážná rovina taky příliš nefunguje, celý film je strašně jednoduchý a nezáživný, což je hrozná škoda, protože tam byl velký potenciál. Dialogy úplně o ničem a skvělé herecké obsazení to nezachránilo. První půlhodina byla ale docela v pohodě (pořád je to Burton, na jehož vizuál se hezky dívá), jenže s přibývajícími minutami se film stával méně a méně snesitelnějším a o závěrečné čtvrthodině raději ani nemluvím. ()
Burton se při natáčení téhle parodie na gotické horory zřejmě dobře bavil, já při jejím sledování moc ne. Scénář se rozpadá (postavy na dlouho mizí) a chybí mu drajv, vizuál je umělý a deppovské šaškování mě nebere. Eva Green samozřejmě sexy, ale víc mě zaujala Michelle Pfeiffer, která bohužel neměla co hrát. Zlatá Ospalá díra. ()
Největší problém filmu je, že jsou dva. Vlastně tři. Jako nejhorší vidím fakt, že to žánrově je všechno a nic. Barnabasovo vraždění hipízáků mi vtipný nepřišlo. Sympatizoval by někdo s Ichabodem, kdyby si uprostřed filmu zabil pár vesničanů, protože například "slyší hlasy" nebo tak podobně? Divák pak neví, na co se naladit, tak se nenaladí na nic. Dál - vtipy. Co to bylo za vtipy? Kdy přesně měly bejt vtipný? A měly vůbec bejt vtipný? A byly to vlastně vtipy? Celkem se povedly tak tři. Pak tu máme herce. Všichni přehrávaj. Možná, že v Burtnovkách herci prostě tak trochu přehrávaj, ale tady přehrávaj moc a leze to na nervy, hlavně pak u Chloe Moretz a Evy Green. Nevadila mi pouze Michelle Pfeiffer. Teď vedlejší nedostatky, jako například profláklý Burtnovský schémata a šablony, který se tady nijak neosvěžujou nebo inovujou, ale jsou furt stejný. Dokonce snad i ten kluk, co hrál Barnabasovo mladší já, vypadal jako dvojník mladšího já Ichaboda Cranea. To bylo schválně? A průhledná Bella Heathcote taky nic moc. Zmiňovat známou věc, že polovina nakousnutejch témat nebo postav není vůbec vysvětlená, už je možná zbytečný. A ještě ke všemu je to celý děsně nudný. Snad se Burton ještě časem zvetí... ()
Je hrozná smůla, že ve chvíli, kdy většině diváků došla s Timem Burtonem trpělivost, přišly právě Dark Shadows. Mistra podivína mám totiž rád a příběh Barnabase Collinse mi přijde lepší než rychle vyprchávající Alenka i burtonovštější než hodně vydařený Sweeney Todd. Na Collinwoodu se totiž děje spousta vylomenin, u kterých žasnu nad režisérovou fantazií nebo se jen těžko bráním smíchu. Johnny Depp funguje jako netypický hlavní hrdina bez mrknutí oka a zbytek filmu si pro sebe i na menším prostoru krade pubertální princezna Chloe Moretz. Na vlnách Elfmanova soundtracku jsem tak doplul až na 90% s menší rezervou pro odstup a další projekci, která o pár let později potvrdila, že na rozbouřených útesech tehdy uvízla vzácně nedoceněná podívaná. ()
Příčinou přeplácanosti, kterou lze ignorovat nejdéle do finále ve stylu „neboť nevíme, jak to elegantně utnout, raději všechno podpálíme“, není nadbytek postav. Jít jenom o komické figurky, jejichž výstřední chování bude generovat doprovodné vtipy, nechť jich je třeba dvakrát tolik. Problém spočívá ve snaze nabídnout každé z postav důstojný prostor, ve stručnosti objasnit, v čem tkví její problém a jak jej hodlá řešit. I to by se jistě dalo na ploše dvou hodin vyřešit. Se scénářem, který jednotlivé dějové linie prováže a odůvodní například, proč titulková sekvence (která by dle mého konzervativního přístupu měla být směrodatná) slibuje, že budeme do tajemství rodů Collinsů zasvěcováni nezúčastněným pohledem návštěvnice zvnějšku, ačkoli se hlavní hvězdou večera vzápětí stává pobledlý elegán. ___ Cíle protagonisty i ostatních víceméně jenom tušíme, než aby byly zřejmé z toho, co ony bytosti konají. Každou chvíli je kladen důraz na jiný motiv, čemu se podřizuje jednání postav. Barnabáš zřejmě prahne po pomstě, proč na ni ale na chvíli nezapomenout, když se nabízí možnost obohatit film pár lascivními záběry Evy Green, přesněji jejích nohou a jejího výstřihu. Podle stejné logiky – máme atrakci, teď ještě vymyslet, jak ji napasovat do děje – byly do Temných stínů včleněni duchové, zelené zvratky, Chevrolet Impala nebo Alice Cooper. Vše jakoby v autonomních epizodkách, bez vnitřního řádu, bez organičtější provázanosti. ___ Vinou vyprávěcí nesevřenosti jsou dobré dvě třetiny filmu akorát vyčkáváním, kdy se věci konečně dají do pohybu. Tvůrci nedokáži skrýt, že předlohou byla dvanáct set epizod trvající mýdlová opera, tedy dílko z televizního žánru, jehož modem operandi je nekonečné rozřeďování ničeho. ___ Burton pravděpodobně chtěl na plátně oživit dobu svého dětství tak, jak ji optikou outsiderského dítěte sám vnímal. Tím by byla objasněná tabuizace bezpochyby pozoruhodného politického kontextu, protože v deseti letech vás víc zajímá Scooby-Doo než bombardování Kambodže. Není to ale omluva pro degradaci goticky přestylizovaného vizuálu ve snadno obchodovatelnou značku. Hlavně, ať to vypadá „burtonovsky“ a ať to kamera v dějově nepodstatných, ale barevně vyladěných záběrech hezky prodává. Výborně prodejným produktem je rovněž nalíčený, nepřirozené pohyby vykonávající Depp. Netřeba, aby jeho upíra charakterizovaly jiná gesta a jiné grimasy než několik tuctů filmových upírů před ním nebo aby trousil opravdu vtipné hlášky, úplně postačí vymyslet dostatek situací, v nichž bude působit jako ryba vylitá z akvária, což je další z Burtonových mechanicky opakovaných trademarků. ___ Nepatřičnost se bohužel netýká jenom situací, v nichž se ocitá Barnabáš. Scény vhodné pro seriózní gotický horor, případně veletragickou romanci dělají společnost scénám hraničícím s exploatačním brakem nebo parodií. Někdy se přechod od komického k vážnému dokonce odehraje v rámce jedné scény (posezení s hipíky). Nejistota, co přijde v příštím záběru, nachází paralelu v nejistotě, jak vlastně vnímat Barnabáše (jít ještě hloub, jde o odraz nejistoty celospolečenské, charakteristické pro léta sedmdesátá stejně jako pro dnešek). Chvíli je to legrační panák, následně se zachová jako regulérní hororové monstrum, s nimž při nejlepší vůli nelze sympatizovat. ___ Temné stíny díky/kvůli tomu neodpovídají pohádkovému rozdělení rolí na dobré a zlé. Nejde už přitom o burtonovsky převrácený fantasy svět, kde dobrými jsou ti tradičně zlí. Matoucí skutečnost, že dobro ani zlo nemá jasné vymezení a stálou podobu, je projevem nedostatečné autorské kontroly. Nad filmem, který by bez uspěchaného konce možná obstál jako seriálový pilot, ale sám o sobě jen lákavým povrchem odvádí pozornost od kostry vyprávění, jejímž jediným smyslem není nic víc než tu pohlednou kůži nést na trh. 60% Zajímavé komentáře: NinadeL, Vitason, ScarPoul () (méně) (více)
Galerie (123)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (48)
- Temné stíny jsou Burtonovou osmou spoluprací s Johnnym Deppem (Barnabas), sedmou s Helenou Bonham Carter (Dr. Julia Hoffman), pátou s Christopherem Leem (Clarney) a druhou s Michelle Pfeiffer (Elizabeth Collins Stoddard). Skladatel Danny Elfman složil hudbu pro 14 Burtonových snímků. Spolupracoval na všech jeho celovečerních projektech, s výjimkou filmu Sweeney Todd: Ďábelký holič z Fleet Street (2007), který měl pochopitelně jako adaptace slavného muzikálu své noty již napsané. Současně se jedná o třetí spolupráci Tima Burtona, Johnnyho Deppa a Heleny Bonham Carter. (DivX)
- Studio Warner Bros. koupilo práva na remake seriálu Dark Shadows (od r. 1966) již v roce 2007, ale záhy byl Hollywood paralyzován stávkou scenáristů, která projekt na několik let zastavila. (DivX)
- Už při psaní scénáře se vědělo, že ve filmu budou hrát Helena Bonham Carter (Dr. Julia Hoffman) a Michelle Pfeiffer (Elizabeth Collins Stoddard). (R´Hell)
Reklama