Scénář:
Gary WhittaKamera:
Don BurgessHrají:
Denzel Washington, Gary Oldman, Mila Kunis, Ray Stevenson, Jennifer Beals, Evan Jones, Frances de la Tour, Michael Gambon, Tom Waits, Lateef Crowder (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Eli putuje postapokalyptickým světem a neustále bojuje s nejrůznějšími gangy, některé z nich jsou i kanibalové. Celou dobu mu dělá společnost jedna kniha, ale on ji nikomu neukazuje. Eli jednoho dne dorazí do města, kde si chce nechat nabít jeden přístroj, ale to bude trvat hodiny. Jde tedy do baru, kde chce vodu, ale než mu ji krásná Solara donese, začnou se tam s ním prát místní. Eli všechny zabije, což udělá dojem na místního „starostu“. Carnegie mu nabízí práci, ale Eli ji odmítá s tím, že musí jít dál na západ. Carnegie ho přesvědčí, aby zůstal alespoň jednu noc. Eli dostane najíst a napít a Carnegie mu dokonce pošle Solaru, aby se s ním vyspala. Eli ale Solaru odmítne, jenže ona zase odmítne odejít, protože její matka žije s Carnegiem a on by jí ublížil, pokud by úkol nesplnila. Solara bude klidně spát na zemi, jak sama nabízí. Eli se s ní podělí o jídlo, ale před jídlem se společně pomodlí. Solara si všimne i toho, že má Eli u sebe knihu. Následujícího dne se Solara vrací k matce a před snídaní se s ní pomodlí. V tu chvíli Carnegiemu dojde, že Eli má u sebe Bibli, což je kniha, po které už velmi dlouho pátrá a za kterou mnoho lidí zaplatilo svým životem. Carnegie okamžitě běží k Elimu, ale ten je už pryč. Carnegieho muži zastihnou Eliho ještě ve městě, ale on je skoro všechny zabije a Carnegie je navíc postřelen. Eli míří z města a přidá se k němu Solara, ale on ji odstrčí. Solara ale pokračuje sama a málem ji zabijí kanibalové. Eli ji zachrání a přibere ji k sobě. Dvojice se na noc utáboří v bývalé chladicí věži jedné elektrárny a Solara konečně vidí Bibli. Chce ji vzít do ruky, ale Eli jí to nedovolí. Dalšího dne pokračují v cestě, ale Carnegie a jeho lidé jsou jim v patách... (TV Prima)
(více)Videa (7)
Recenze (1 125)
Původně mě ta křesťanská propaganda hrozně srala. Denzel s ní chodil od ruiny k ruině a každýmu cpal knihu, která dokáže odpovědět na všecky otázky. Jenže celá tahle reklama na církev, Ježíše a jeho spasení se odehrávala v tak luxusním prostředí, že špatně hodnotit prostě nemůžu. Akce byla totiž špičková. Denzel ze sebe vysoukal to nejlepší, co dokázal a mělo to energii, jako dlouho žádný takový film. Nedávno jsem například viděl Cestu, a ta, i když se odehrávala v podobném světě, nudila jako blázen. Nevím proč, nedokážu to pochopit. Sám rád čtu knihy z takového světa a vidět filmy také není na škodu. Pár takových už je. Ten pocit, že jste na světě sám nebo že je pár lidí a zbytek jsou mutanti, nebo sráči je zajímavý. Dá se z toho hodně vytěžit. Už jenom proto bych tu křesťanskou myšlenku v tomhle filmu nezahazoval. Ono to vlastně mělo důvod. Kniha přežití je tak hodně zajímavý film, který dokázal to, že se o něm mluví. A to je dobře. Když se o filmu mluví je lepší, než aby zapadl do šedivého průměru. Což zdejší uživatelé s přehledem dokázali. Většinou v tom ale hledali něco více, protože ten film k tomu nabízí. Ona myšlenka celého příběhu totiž nutí zdejší všeznalce nad filmem přemýšlet a stejně nakonec vysledují, že to je velká zhovadilost. To já nad filmem nepřemýšlel, prostě jsem si užíval vizuální orgasmus, a taky to nakonec tak vypadá. ()
Neskrývaná celovečerní reklama na křesťanství, která - možná zázrakem, ale spíš omylem - docela obstojně baví. Paralely k westernům (bitka s cizincem v baru, duel na ulici, střelba z gatlingu) tedy nevidíme v post-apokalyptickém subžánru poprvé, ale spolu s WTFózními vtípky a (bůhví jestli záměrně) legrační postavou Eliho, který v sobě kombinuje apoštola Pavla s terminátorem, nám neustále připomínají, že tady o víc jak zábavu pro teenagery nešlo. Jen doufám, že do San Francisca doběhl ještě někdo, kdo zachránil Bhagavadgítu. Jen s jedním náboženstvím by v znovuzrozeném světě byla asi dost nuda. ()
No nastastie to nebolo az take zle, ako som mal obavy, ale trosku zvlastne mi pripadali kamerove zabery, akoby zamerne mierene do svetla, aby som zle videl do tvare hercov, co mi trosku vadilo. Niekedy som mal obavy, ci ten film nie je ciernobiely. Taktiez bol nudny zaciatkok filmu, kedze tam len Denzel niekam prechadzal a bezala akasi nudna hudba, ktora trvala na moj vkus prilis dlho. Avsak od chvile, ked pride na scenu "demonicky" Gary Oldman a Mila Kunis ma to zacalo bavit, ci uz tam bola nejaka akcia alebo dialogy, ale nestacilo to na 4*. Bratia Hughesovci natocili aj mysteriozny thriller s Johnnym Deppom Z PEKLA (2001) o vrazdach prostitutok koncom 18. storocia tzv. Jackom Rozparovacom, ktory sa mi pacil omnoho viac, ako tento film. _______ Denzel Washington - (Eli) +++ Gary Oldman - (Carnegie) +++ Mila Kunis - (Solara) +++ Ray Stevenson - (Redridge) +++ Jennifer Beals - (Claudia) +++ Evan Jones - (Martz) +++ Michael Gambon - (George) +++ Produkcia: Joel Silver, Denzel Washington, Richard D. Zanuck +++ Hudba: Atticus Ross, Leopold Ross, Claudia Sarne +++ ()
Béčková parafráze na "Cestu" Cormaca McCarthyho (tedy knihu, ne její filmovou adaptaci). Vše, co McCarthy vyjadřoval mezi řádky, je zde konstatováno s doslovnou jalovostí (od žánrové paralely s westernovými příběhy přes vytržení z letargie konzumní společnosti po motiv víry). Zatímco "Cesta" je ve svém přesahu obecná a nadčasová, zde se veškeré významy zplošťují na jednu konkrétní a především tradicionalistickou rovinu. Ačkoli se jedná o původní scénář, byl film příznačně propagován na Comic-Conu v San Diegu. Svým pojetím odpovídá americkým mainstreamovým komiksům, které také své publikum lákají na vycizelované obrázky a snaží se působit oduševněle skrze prvoplánové spoje s uznávanými díly západní kultury. Postapokalyptický svět je v "Knize života" jen kauzálně nepropojené leporelo, kde s každou stránkou scénáře vyskočí nějaký výjev a s další se zase ztrácí (stejně jako v "Terminator: Salvation"). Ale co na tom; ženy jsou tu krásné a nablýskaný styl pomáhá zakrýt fakt, že akční scény jsou koncipované s mizernou choreografií a za málo peněz. Škoda, že film není upřímný a sanží se působit jako něco víc; mohl to být dobrý přímočarý brak. Více v recenzi na Aktuálně.cz. ()
Kdyby kolem 15. minuty zaklepal u Garyho dveří podomní prodejce biblí, spoustě lidí by to evidentně ušetřilo čas i ateistické nervy, ale já to zase tak jednoznačně neviděl. Hughes Brothers mi nabídly mimořádně kvalitní řemeslnou práci (zobrazení světa "poté", audio stránka, kamerová exhibice při přestřelce u domu v poušti), takže na poslání Denzela, jakožto pastýře, co vyvede slabé brokovnicí a mačetou z údolí temnot a v báglu má místo zboží Marselluse Wallace Knihu knih, jsem nemusel pohlížet jen jako typický český agnostik, nýbrž jako milovník dobře udělaného filmu, který se navíc pokouší o nějakou myšlenku. Sice ne všem uším a očím lahodící, ale člověk si z ní může vždycky vzít jen to, co potřebuje. Ámen.. Podotýkám, že na objednávku psaný bestseller zvaný Písmo svaté v oblibě nemám, protože se v něm objevuje na můj vkus (i Sklepáků) příliš mnoho postav, a hlavně, existují jiné snímky s náboženským podtextem, u kterých se mi otvírá Satanská bible v kapse.. ()
Galerie (90)
Zajímavosti (20)
- Jedna ze knih, které motorkáři přivezou Carnegiemu (Gary Oldman), je "Šifra mistra Leonarda" od Dana Browna. (DaUr)
- Natáčelo se převážně v Novém Mexiku. (Chatterer)
- Redridge (Ray Stevenson) si vo filme píska melódiu Ennia Morriconeho z filmu Vtedy v Amerike (1984). (MontyBrogan)
Reklama