Režie:
Rian JohnsonScénář:
Rian JohnsonKamera:
Steve YedlinHudba:
Nathan JohnsonHrají:
Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Paul Dano, Jeff Daniels, Piper Perabo, Noah Segan, David Jensen, Jeff Chase, Garret Dillahunt, Marcus Hester (více)Obsahy(2)
Loopeři jsou nájemní zabijáci, kteří pracují pro zločineckou organizaci. Jejich úkol je tradiční: osoby, které jsou pro sdružení nějakým způsobem nepohodlné, zastřelí a zbaví se těla. Odměnu za vykonanou práci pak vždy najdou přímo u své oběti. A za svou krvavou práci jsou placeni opravdu velice dobře. Existuje pro ně pouze jediné pravidlo – za žádnou cenu nikdy nesmí nechat svůj cíl utéct. Joe (Joseph Gordon-Levitt) patří mezi loopery, spolehlivě vykonává svou práci a užívá si luxusního, bezstarostného života. A to platí až do chvíle, kdy dostane další zakázku. K jeho velkému překvapení se totiž před jeho připravenou zbraní objeví on sám, jen o něco starší (Bruce Willis). Tato situace se mohla přihodit jedině díky další zvláštnosti této práce – organizace looperům totiž jejich „klienty“ posílá z budoucnosti. Popravované oběti jsou transportovány zpět v čase a to přímo před hlaveň určeného loopera. A Joeovi zbývá jen zlomek vteřiny k zásadnímu rozhodnutí – má zastřelit sám sebe? (oficiální text distributora)
(více)Videa (26)
Recenze (1 502)
Rianu Johnsonovi se Looperem povedlo to, o co se loni neúspěšně snažil Duncan Jones Zdrojovým kódem nebo Andrew Niccol Vyměřeným časem. Natočil za málo peněz ambiciózní originální sci-fi, které je současně zábavné, chytré a bez větších nelogičností. Se splněním té poslední podmínky tu mnoho lidí nesouhlasí (soudě podle docela četných negativním komentů), ale já jsem prostě přesvědčený, že Looper se z těch časovo-cestovatelských nelogických paradoxů velmi hezky vylhal právě tím, že nijak přesně nepopisuje, jak to v daném filmovém vesmíru funguje. Zdrojový kód se o vysvětlení snažil, ale moc to nedávalo smysl. Looper nad něčím takovým jen mávne rukou a se slovy "Je to prostě složitej bordel" se o nějaké vysvětlování nestará. U mne tím vyhrál. (Spoiler) Ale slyším ty nářky. Pokud to, že z budoucnosti se navrátivší Willis zabil klukovi mámu, udělalo z kluka nebezpečného záporáka, kvůli kterému se vlastně Willis vracel, tak to nedává smysl, protože v realitě, ze které se Willis vrací, k ničemu takovému nedošlo. Jo jo, vidím radost těch chytráků, kteří taky konečně jednou na takovouhle nelogičnost přišli, takže se tím chtějí hned pochlubit a označí tu Loopera za hloupou blbost. No, ten film samozřejmě nepracuje s takovouto přímou kauzalitou, v závěru nastíněný průběh událostí, vedoucí k zezáporáčtění chlapce, je jen jedním z mnoha způsobů, jak k tomu mohlo dojít. Různé cesty vedou k jednomu cíli. Hodně různých cest vede k pravděpodobnému cíli, málo různých cest vede k nepravděpodobnému cíli. Ono přeci o tom, že Looperův filmový vesmír s "pravděpodobností" pracuje, pár slov přímo ve filmu padlo (rozhovor v bistru). Trochu bordel v tom je i tak, ale už tím, že se pravidla přesně neřeší, je jasné, že tvůrci chtějí stavět na něčem jiném. Na emocích. A tak to na mě fungovalo. (Konec spoileru). Takže tak. Looper prostě podle mne nemá daleko k tomu, aby se stal opravdu opěvovaným dílem. Je to do značné míry originální, suprově natočené, pěkně zahrané, chytře napsané a vůči svým postavám docela zlé a nekompromisní scífko. Kolik takových je? ()
S časem je vždycky zábava, řekl si Johnson a servíruje nám něco na způsob jižanských, méně divných 12 opic. A i když jsem měl s pochopením některých časových kejklí trochu problémy a nejsem si jistý, jestli neměl stejné problémy i Rian, zbytek klapal jak měl. Johnson totiž jinak podává krásně vidlácké sci-fi s malinkatým přesahem do našeho světa (děti, ach ty děti) s několika vytříbenými dialogy, Brucem Willisem v nejlepší formě a nebýt toho závěru a zmalovaného Levitta (nemůžu si pomoct :) šel bych i na pět. Závěr mi ovšem nedopřál takové zadostiučinění jaké měl, ať už po stránce emocionální nebo dramatické či dokonce vyprávěcí - u filmu tohoto typu čekám nějakou lepší pointu - tu si ovšem tvůrci asi vyčerpali v průběhu, kdy s dějem dělali různé zatáčky a odbočky. Ale to jen takové malé povzdechnutí od odchovance Butterfly Effect apod. Emily Blunt je čím dál sympatičtější, postavy většinou měli životnost a uběhlo to jako voda. Johnson se neztratil ani po traileru jasně viditelné řemeslné stránce a audiovizuál je tak syrový, jak jen může být. Celkově tedy 4 a určitě jsem zvědavý na další projekty ()
Parádní retro sci-fi s jedním z nejinteligentnějších scénářů, co se v Hollywoodu za poslední dobu urodil, jehož největším kladem je přitom fakt, že otázka cestování časem je zde vlastně podružná a skutečnými hybateli jsou spíše morální postoje a paranormální motivy. Atmosféra je místy unikátní (kombinace sci-fi, noiru a paranormal hororu) a malý Pierce Gagnon je asi nejlepší dětský herec, kterého jsem kdy viděl... ()
Má to pár skvelých nápadov, Gordon-Levitt je samozrejme ohromný sympaťák, Jeff Daniels podáva ďalší zo svojich kvalitných "vážnych" výkonov, Emily Blunt je sexy cica s brokovnicou a tentoraz ma dokonca pozitívne potešil aj obvykle nechutne sebavedomý, ale o to nesympatickejší Willis. Scenár sám osebe je značne originálny a akčné scény sú intenzívne, ale niečo výrazné tomu chýbalo. Niečo, čo by ma prinútilo vstať zo stoličky alebo v nemom úžase otvárať ústa. Prišlo, pozrel som, chvíľku som nad tým porozmýšľal a potom to odišlo a nebolo mi za tým ľúto. Takže asi tak. ()
Brutální ukázka, že život je otázkou priorit, láska je věčná a kožená bunda je nadčasový hit:). Co na tom, že film je v podstatě zkřížením několika filmů, jejichž názvy by vám zkazily všechna překvapení. Tohle je perfektně odvedená práce za pár dolarů, která v sobě spojuje vizi špinavé budoucnosti se zajímavými aspekty a náznaky. Krom toho si ani nevzpomínám na jiný film, v kterém by hlavní motivace postav byla tak protichůdná, současně u všech logická a bylo jen otázkou úhlu pohledu, kdo je dobrý a zlý (jako ve skutečném životě...). Navíc je film odvážný v některých postupech ("restart - year 1") a sázce na hlavní aspekt - (osudovou/mateřskou/morální) lásku. Událost, minimálně, tohoto měsíce. PS: pro mě nastal zásadní zlom v životě, mou milovanou Piper Perabo na vrcholu mého soukromého žebříčku "love you, baby" nahradila Emily Blunt. ()
Galerie (148)
Zajímavosti (34)
- Pro čínské publikum bylo do filmu zařazeno několik scén, které se natáčely v Šanghaji, ale byly z důvodu ztráty vypravěčského tempa z filmu vystřiženy. Vyžádala si to čínská produkční společnost DMG s ohledem na místní diváky. (movieband)
- Joseph Gordon-Levitt trávil v maskérně každý den 3 hodiny, aby se "stal Brucem Willisem". Pro lepší shodu vizáže obou herců musely být upraveny rty, nos i barva očí. Tím ale připrava na roli pro Joea neskončila. Willise se pokoušel napodobit i hlasově, a tak v rámci přípravy na svou úlohu poslouchal audionahrávky ze starší kolegových filmů, zejména pak ze Sin City - Města hříchu (2005). (oje)
- Joseph Gordon-Levitt (mladý Joe) a Bruce Willis (starý Joe) si pravděpodobně neurčili, zda bude jejich postava levák či pravák, takže Willis střílí levou rukou a Gordon-Levitt naopak pravou. (Kroeger055)
Reklama