Barabáš je zločinec. Místo něj lidé ukřižovali Krista. Jeho vnitřní utrpení ho vede až do gladiátorské arény, kde se snaží vybojovat si zpátky svobodu a ztracený klid. (oficiální text distributora)

Recenze (32)

Hedka

Fiktívny príbeh Barabáša natočený v zlatej ére historických veľkofilmov ( trochu posmešne nazvaných aj "sandálové filmy"). Kvalitou celkom nedosahuje úspešné hollywoodske veľdiela tej doby napr. Ben Hur a Destoro, ale výrazne za nimi ani nezaostáva. Za zmienku stojí najmä zaujímavý scenár s hlbokou pointou a herecký výkon Anthonyho Quinna. Veľmi silné **** ()

misterz

Veľmi dobre vypracovaný scenár. Fiktívny, dobrodružný príbeh Barabáša a jeho vnútorný zápas pri hľadaní Boha má naozaj čo ponúknuť. Síce by sa tu našlo pár nereálnych historických nelogizmov, ako napr. 20 rokov práce v bani - to je samozrejme nereálne, rekordmani sa dožívali max. 2-3 roky - ale v kontexte celého príbehu sa takýto odklon od reality dá prepáčiť. Vzhľadom na dobu, v ktorej bol tento historický veľkofilm natočený, ani technická úroveň nebola najhoršia, aj keď niektoré súboje skôr pobavili ako ohromili. Kostýmy a výprava však boli veľmi slušné. Na druhú stranu je ale pravdou, že príbeh Bena Hura ma bavil viac, celkový dojem preto vyznieva do mierneho nadpriemeru. Odporúčam všetkým sandálovým nadšencom. 75/100 ()

Mariin

Recidivista Barabáš, postava z Evangelia, a jeho fiktivní příběh podle Lagerkvistova románu. Muž, který byl propuštěn na svobodu místo Krista, ale nemohl věřit. Na svou dobu velkolepě natočený film, jenž je žánrovou směsicí historického a náboženského dramatu s dobrodružnými prvky. V roli Barabáše exceluje Anthony Quinn. Celým příběhem se vine myšlenka, otázka víry a skepse, což film jednoznačně řadí ke kvalitní klasice. Fleischer se zde však dle mého názoru (je to ale názor s odstupem 50 let) nechal zbytečně svést k ukazování antické "reality", což je místy na úkor spirituálního náboje příběhu. Ale ve své době to musela být pro diváky bomba dokázat něco takového natočit (jako např. scény v aréně gladiátorů) . S možnostmi, které skýtal filmový průmysl USA v té době, by bylo vlastně chybou je nevyužít. Takže toto úplně chápu a dávám plný počet, tedy přesněji vyjádřeno 4,5, a zcela souhlasím např. s komentářem Hedky. Režisér Richard Fleischer, původem Žid, byl nejspíše konvertita ke křesťanství, ale nikde jsem o tom zmínky nenašel. ()

Karlos80

Výprava, hudba, herecké výkony, kamera, historická věrohodnost. To všecko jsou věci kterých jsem si na tomto filmu cenil asi nejvíce. V hlavní roli propuštěnec Barabáš, Kristus naopak neviditelný v pozadí celého příběhu. Snad jediný film, který se dozajista zabývá osobou Barabáše, všude jinde v podobně laděných filmech je vidět spíše v pozadí jako ten, který dostal podle tradice milost, a místo něj zabili toho druhého, pro naše dějiny a pomalu rozrůstající se křesťanství tak důležitou osobu. Film v sobě nese několik pamětihodných scén jako např. tu v sírových dolech před výbuchem i po něm (neskutečné životní podmínky) nebo později v gladiátorské aréně. Zrovna tak je nezapomenutelný souboj Barabáše a Torvalda, poté si vydobude svobodu, ale vzápětí je obviněn ze žhářství. Tady je historie a vina křesťanů na velkém požáru Říma v roce 64 n.l. tak trochu zkreslená..Ale v té panice tenkrát ty tzv. protipožáry mohl zakládat kde kdo, nejen pretoriáni, nicméně obvinili je, ale následné masivní pronásledování a druh smrti jsou v podobných filmech tak trochu přitažené za vlasy..Většinou byli ukřižováni nebo upáleni. ()

Morholt

První třetina je typická biblická sandálovka s důrazem na Barabáše. Je tu Pilát, apoštolové, farizejové, samozřejmě Ježíš a další. Nic, co by zaujmulo, ale ani nic, co by uráželo. Přesun do sirných dolů prospěl a ukázka tamních podmínek měla něco do sebe, ale pořád to nebylo ono. Ovšem jakmile se Barabáš ocitl v Římě, tak dostal film koule a úvodní sekvence v aréně mě vyloženě uchvátila. A pokračování v gladiátorské škole či souboj s nejlepším z gladiátorů, to v mých očí defenitivně převážilo misky vah do pozitivnějších čísel. Závěr s požárem Říma a konečné křesťanské vyústění pak bylo zcela v intencích tehdejších trendů, ale i tak si ho mohli filmaři odpustit. Nicméně celkově příjemná podívaná a Anthony Quinn opět nezklamal. 65% ()

• Při natáčení v Římě se Anthony Quinn (Barabáš) seznámil se svou druhou manželkou, italskou kostýmní výtvarnicí Jolandou Addolori. (jenik71)