Režie:
Peter SolanHudba:
Wiliam BukovýHrají:
Jaroslav Mareš, Karol Machata, Viliam Záborský, Beta Poničanová, Ladislav Chudík, Mária Kráľovičová, František Dibarbora, Hilda Augustovičová (více)Obsahy(1)
Policajný nadporučík Vlado Hronec (Jaroslav Mareš) spolu so zvedavým novinárom Zvarom (Karol Machata) najprv pátrajú po zlodejovi dôležitých výrobných dokumentov, o ktoré by mohli mať záujem aj železnou oponou. Spočiatku si myslia, že ich ukradol inžinier Kovalský (Ladislav Chudík) a ušiel s nimi za hranice. Keď sa však zistí, že niekto Kovalského zabil, musia začať s vyšetrovaním odznovu... (RTVS)
(více)Recenze (27)
"U nás je dnes veselo..." Vyšetřovat vraždu o vánocích nemůže být nikdy nic moc veselého. I když vánoce v padesátých létech, kdy dárky dětem nosí Děda Mraz, jsou takové zvláštní a skoro bez jakékoliv vánoční atmosféry. Zvláštní je snaha vyšetřovatelé dořešit případ mermomocí na štědrý den. Závěrečná vyšetřovací scéna u stolu je pak jako u Poirota... ()
Kdyby vyšetřování vedl pouze redaktor, mohl z toho být i takový malý slovenský noir. Smutně se poflakuje Bratislavou, která místo vánoční zdobnosti předvádí zmar a zbořeniště. Tohle lze považovat obzvláště vzhledem k době vzniku za velmi odvážné. Solan krásně buduje atmosféru svého pomalého snímku, který nechá vyvrcholit téměř Poirotovským odhalením vraha. Jenže Mareš postrádá Suchetův šarm. Celkově je vyšetřovatel poněkud zvláštně pojat. Marešova manýra zde možná není ani tolik ke škodě, rozjásanost se k lehkovážnému nadporučíkovi, jenž s úsměvem a málem písní na rtu vede vyšetřování vraždy, celkem hodí. Kromě skvělé režie je nutné vyzdvihnout i parádní muziku Bukového, kterému evidentně temné kriminálky dělaly radost a on jim to měrou vrchovatou oplácel. ()
Nalákán na detektivku v neobvyklém prostředí rozestavěného sídliště jsem to zkusil, ale dostavilo se jen zklamání. Detektivka je to nepřehledná a nudná, ze sídliště se toho moc neukáže. Jakkoli Solan napětí / psychologii umí, tady se zrovna nevycajchnoval. Ani závěrečné odhalení to nezachránilo. Možná by to bylo napodruhé lepší, ale zjišťovat to nehodlám. ()
Chvíľami sa to tvári ako neorealizmus, chvíľami ako film noir, ale je to stále "iba" slovenská detektívka. Niekoľko záberov je skutočne žánrovo skvostných, tvorcovia sa pohrali najmä s osvetlením, ale väčšinou sa stále s nadporučíkom a novinárom pohybujeme v domoch a bytoch. Jeden z nich zazvoní, niečo sa podozrivého opýta, ten nič nevie, ale možno niečo dôležité prezradí a tak odíde. No a takto podobne stále dokola až do záveru, kde sa samozrejme zídu všetci podozriví v jednom z týchto bytov a nadporučík tak dostane vraha symbolicky ako pekne zabalený darček pod stromčekom. Doslova, ono rozuzlenie sa totiž odohráva na Štedrý deň. Ja by som mu povedal nech mi zavolá o tri dni, že cez sviatky nemienim nikam chodiť. ()
Celkom ma prekvapilo, koľko zaujímavých vecí obsahuje detektívka, ktorú natočili v 59. v Bratislave. Prekvapivo pôsobí veľmi uvoľnene, dokonca kostol tam je vnímaný ako niečo, čo je vlastne v poriadku. Síce zápletka a motivácie postáv boli nelogicky prosté, celkový dojem to na mňa urobilo dobrý. A to hádanie, na ktorých miestach v Bratislave to asi točili. Vôbec si nedokážem vybaviť, z ktorej strany brali budovu Cvernovky, že by od Jégeho? ()
Galerie (2)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (5)
- Prvá slovenská filmová detektívka. (rudeboy)
- Tvorcovia filmu boli k natočeniu žánru skeptickí a tvrdili, že na Slovensku nemožno robiť detektívky, lebo tu každý každého pozná. (Raccoon.city)
- Jaroslava Mareše (nadporučík Hronec) namluvil Marián Kleis st. (ilclassico)
Reklama