Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Velšská vesnice Cum Rhonda leží v malebném údolí, které se na přelomu 19. a 20. století pomalu mění k nepoznání. Většina zdejších mužů pracuje v uhelných dolech, které přetvářejí jak krajinu, tak i duši jejích obyvatel. V dolech pracuje i Gwilym Morgan se svými syny. Jen nejmladší Huw je zatím ještě dítě. Jako jediný má však naději na lepší život. Rodina Morganových musí přestát řadu těžkých chvil: když majitelé dolu sníží horníkům výdělky, přijde čas bránit svá práva. Jenže Gwilym Morgan má na zakládání odborů úplně jiný názor než jeho synové. Malý Huw spadne i s matkou do ledového potoka a na nějakou dobu zůstane upoutaný na lůžko. Najít chuť do života mu pomáhá sympatický reverend Gruffydd, zamilovaný do Huwovy sestry Angharad.

Nezapomenutelný film režiséra Johna Forda vznikl podle románu Richarda Llewellyna. Získal pět Oscarů: jako nejlepší film, dále za nejlepší režii, za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Donald Crisp), za černobílou kameru a za výpravu v černobílém filmu. V dalších pěti kategoriích byl na tuto cenu nominován. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (50)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Velmi jímavá hollywoodská klasika z tvůrčí dílny velikána americké režie Johna Forda. Typický obraz malebného koutu welšské přírody s potomky nepůvodních evropských přistěhovalců, kteří pozvolna svou (protestantsky) obětavou dřinou a životní vitalitou přeměňují ráz krajiny i tamního světa (a vytlačili původní předindoevropské obyvatelstvo). John Ford pracuje se silnou sociální kritikou spojenou s drsným životem horníků, proti tomuto sociálně negativnímu vlivu staví soudržnost rodiny (rodina je v jeho chápání mnohem širší pojem než dnes) a harmonii jejího vnitřního světa. Dalším pomocníkem ve snaze unést břemeno života je pro welšské venkovany pilíř křesťanské víry, která je však vystavována těžkým zkouškám spojeným s pokrytectvím křesťanské obce. Ford do filmu zanáší i typická dobová morální dilemata (zapovězený vztah duchovního a Morganovic dcery Angharad) a dobově hodně používané dějové zkratky (např. hodně naivistickou proměnu malého školáka Huwa v obratného boxera). Důraz na víru a slovo Bible, který je z amerického hlediska typický jak pro první pionýry, tak i pozdější přistěhovalce a jejich potomky (většinou šlo o protestantské uprchlíky z Evropy, dodnes jsou Spojené státy silně věřící zemí, kde převahu mají právě protestantské církve), stejně jako důraz na rodinné hodnoty a pospolitost obce (která je tu vystavena těžké zkoušce a celí ji paradoxně hlavně důlní neštěstí) či na tvrdou fyzickou práci (malý Huw si dobrovolně vybírá raději dřinu v dole než další studium...) koreluje s dobově reflektovanými hodnotami obecně. To všechno, spolu s opravdu silným příběhem, dělají z Fordova černobílého snímku opravdu dobrý, byť značně sentimentální film... (To, že je dnes polozapomenut, ovšem jasně ukazuje na tendenčnost při udělování Oscarů, při němž tenhle film porazil nadčasového Občana Kanea) ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Môže tento film zato, že vyznieva socialisticky a sentimentálne? Môže za dobové prirovnávania k Občanovi Kaneovi či Maltézskemu Sokolovi? Môže zato, že láska, dobročinnosť a krása súdržnosti pôsobia dnes zašlo a nemoderne?! Áno, niektoré naivnejšie pasáže v 21. storočí možno neobstoja, ale stále pôsobí zelené údolie ako balzam na dušu. Kompozične prenádherné spracovanie, kde sa Alfred Newman aj Arthur C. Miller opäť raz vytiahli. Takéto filmy sa už dneska ani v náznaku netočia. Také, kde vaša myseľ lieta utopickými ideálmi a narážate opačnému extrému a to bojom o sociálnu dôstojnosť. Nefalšované a silné ľudské príbehy dotiahnuté výraznou emocionálnou vyzretosťou. http://www.9em.sk/film-bolo-raz-zelene-udolie/ ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Začíná to jako nechutná moralitka a stejně tak to i končí. Ovšem největší neřestí tohoto snímku je naprostá sterilita, strnulost a umělost všech postav, prostředí a vůbec všeho. Ani na chvíli se filmu nedaří vytvořit náznak nějaké atmosféry natož, že by vyvolával nějaké emoce. Což je tristní, když na tom celý film stojí. Prostě a jednoduše nevtáhne, nezaujme a rychle znudí. Nemluvně o tom neustálém, a po chvíli zcela nesnesitelném, hornickém popěvování. ()

Bigrambo 

všechny recenze uživatele

Od režiséra Fordova kalibru bych očekával něco lepšího, než pouhé sociální, místy až socialistické, drama plné klasických filmových klišé. Je mi jasné, že doba tomu nahrávala (možná si to i žádala) a že kluci horničtí to neměli nikdy moc lehké, ale toto téma šlo zcela určitě zpracovat mnohem zajímavěji. Za největší úskalí považuji to, že jsem se za celé dvě hodiny nedokázal ztotožnit se žádnou z postav a jejich osudy mě nijak nezasáhly. Také proto pro mě navždy zůstanou záhadou oskarové žně tohoto snímku, přestože v tomto roce vznikla celá řada mnohem zajímavějších filmů (Občan Kane, Maltezský sokol...). ()

Mulosz 

všechny recenze uživatele

Mám problém nejen s tímto filmem, ale i s celou filmografií Johna Forda. Tento autor dokáže na jedné straně natočit vynikající filmy (Přepadení, Hrozny hněvu, Stopaři) a na druhou straně snímky velmi průměrné (Bubny víří, Bylo jednou zelené údolí, Kavaléristé). V tomto filmu jako by tuto nejednoznačnost skloubil dohromady na jednou poli, kdy se silné scény střídají naprosto příšerné, které připomínají výjevy z Rudé záře nad Kladnem nebo Výstrahy. To vše zakrývá Fordovy vyprávěčské schopnosti, sentimentalitu a poselství celého filmu. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (6)

  • Film byl natočen na motivy stejnojmenného románu velšského spisovatele Richarda Llewellyna. (ČSFD)
  • Rozpočet filmu činil približne 800 tisíc amerických dolárov a natáčalo sa prevažne v kalifornských štúdiách, keďže vzhľadom k situácii počas druhej svetovej vojny sa inak nedalo. (MikO_NR_1909)

Reklama

Reklama