Reklama

Reklama

Muž na Měsíci

  • Velká Británie Man on the Moon (více)
Trailer
USA / Velká Británie / Německo / Japonsko, 1999, 118 min

Režie:

Miloš Forman

Hrají:

Jim Carrey, Danny DeVito, Courtney Love, Paul Giamatti, Vincent Schiavelli, Leslie Lyles, Peter Bonerz, Eva Jeníčková, Richard Belzer, Michael Kelly (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Andy Kaufman byl označován za nejnápaditějšího komika, mistra v provokování obecenstva, který dokázal vyvolat bouře smíchu, úplné ticho i skutečné slzy. Měl obrovskou popularitu a slávu. Již v mladém věku ho však postihla nevyléčitelná choroba. Ve filmu "Muž na Měsíci" spojili své síly a schopnosti tři z nejúspěšnějších osobností v oblasti současného filmu - Oscary ověnčený režisér Miloš Forman, úspěšný producent a herec Danny De Vito a komediální superhvězda Jim Carrey. Filmový příběh zachycuje divokou a zábavnou jízdu Andyho životem - od prvních důležitých chvil až po smutný konec (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (849)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Každý, kdo to myslí s profesionální komikou vážně by měl alespoň orientačně znát jméno Andy Kaufman. I přesto, že sám Kaufman se za komika nepovažoval a preferoval označení za zpěváka a tanečníka. Kaufman sázel na provokativní humor, vystřídal ve své komické kariéře několik rolí (především Tonyho Cliftona) a když oznámil, že se jeho čas na světě chýlí ke konci, mnozí to opět brali jako nevkusný vtip, přesto byla pravda tentokrát jinde. Životopisu tak významné osobnosti se přitom mohl chopit jedině osvědčený tvůrce a tak specifického komika mohl ztvárnit pouze jiný specifický komik. A výsledné kombo Miloš Forman/Jim Carrey ve výsledku společně je zodpovědné za nejlepší možný biopic, který o Andy Kaufmanovi mohl vzniknout.   Muž na měsíci je geniální v tom, že je stejně tak nevyzpytatelný jako byl samotný Andy Kaufman. To dokazuje už samotný úvod, který by absurditou, lehkou provokací a především neobvyklostí chtěl reflektovat samotného Kaufmana. Muž na měsíci už na samotném počátku dokáže vtáhnout a naznačit, že nás rozhodně nečeká klasický biopic, ale krom působivého příběhu Andyho Kaufmana též představuje pohled na showbyznys a účel umění, ukázku toho, že plnění si snů má svá ale a i to, že nesmrtelnosti jde přeci jen v jisté formě dosáhnout.   Jim Carrey sám prohlásil, že toho má se skutečným Andy Kaufmanem vlastně společného docela dost. Při natáčení Muže na měsíci se poté Carrey nesmířil s tím, že by si Kaufmana pouze zahrál. Carrey se chtěl totiž v rámci natáčení do Kaufmana kompletně převtělit. Hvězda Ace Ventury, Masky či Blbého a blbějšího se tak zcela pohltila do Stanislavského metody, při natáčení slyšel pouze na jméno Andy Kaufman, choval se přesně jako Andy Kaufman, kdy tím všechny včetně Formana doháněl k šílenství a sám Carrey měl ještě kratší dobu po natáčení problém s uvědoměním si vlastní identity. Společně s Truman Show či Věčným svitem neposkvrněné mysli je Muž na měsíci tak dodnes úkazem toho, že je hřích Carreyho škatulkovat pouze jako komediální herce a je nutné uznávat ho i jako herce charakterního. Právě v případě Muže na měsíci je ovšem záhada, jak moc skutečně Carrey Kaufmana hrál a jak moc se Kaufmanem stal. Peklo při natáčení ovšem výsledně dodalo dost možná nejsilnější výkon herecké legendy s gumovým obličejem v celé jeho kariéře.   Muž na měsíci dokáže být zábavný i smutný, kdy se Forman utvrdil jako mistr ve vyváženosti a především vyprávění. V jeho rukách se biopic Andyho Kaufmana proměnil v biopic muže, na kterého jde po vzoru Larryho Flynta z Lid versus Larry Flynt vrhnout různé pohledy od totálního obdivu přes totální nenávist. Tehdy už 66-letý Miloš Forman navíc dokázal Muže na měsíci natočil s naprostou energii, která je hodna právě biopicu někoho jako Kaufman. V rámci 2 hodin je poté odvyprávěn celistvý příběh nepochopeného génia i dost možná skutečně trochu pošuka v jedné osobě, jehož kariérní směřování nepřestává být vtahující a fascinující a je především fascinující pozorovat, jak se z Andyho Kaufmana pomalu více a více vykresluje vizionář, který nejen předběhl dobu, ale i v jistých ohledech nastavil trendy. A fascinující byl i v tom, že byl jeho život stejně nevyzpytatelný jako on sám.   Carrey v roli svého idola skutečně dokázal projevit zcela novou tvář, kdy byl navíc obklopen i bravurními posilami ve vedlejších rolí. Danny DeVito jako Kaufmanův agent George Shapiro, Paul Giamatti jako Kaufmanův přítel Bob Zmuda či Courtney Love jako Kaufmanova vyvolená Lynne. Zároveň skutečně Muž na měsíci nemá ustálenou podobu, dokáže být za pochodu stejně neodhadnutelný jako Kaufman/Carrey a člověk má v průběhu vlastně pocit, že kdyby Kaufman skutečně žil (v případě, že jeho údajná smrt přeci jen není součástí nějakého velkého vtipu), s Formanovým zpracováním jeho příběhu by byl naprosto spokojený a pochválil by přitom i Carreyho, pro kterého byl Kaufman vzorem. Muž na měsíci skutečně dokáže za pochodu klamat či překvapovat podobně jako Kaufman ve své největší formě a výsledkem je tedy biopic, který zcela ztělesňuje ikonu, o které vypráví. A jde tak vnímat nejen jako film, ale i bravurně vystavěný pomník, který patří mezi ty největší filmové klenoty, které zakončili 20. století.     Muž na měsíci tak ve finále nejen funguje jako ukázka Carreyho charakterního herectví, ale také ukázka mistrovského talentu Miloše Formana. Biopic, který má mnoho vrstev, dokáže reflektovat samotného Andyho Kaufmana a dodat jednoduše film, který by nejspíš dokázal uspokojit i samotného Kaufmana. Nebýt Goyových přízraků by v roce 1999 Miloš Forman ukončil svojí režijní kariéru na vrcholu..... () (méně) (více)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Odlehlost námětu i vzdálenost od toho typu komiky a humoru, kterou protagonista této mimořádně zdařilé filmové biografie během svého pozemského života prezentoval, jsou tím nejcennějším, co do tohoto svého skutečně amerického - a nikoliv českého - díla Forman vložil. Úspěšnost filmu určitě ovlivnila i volba hlavního představitele. Podobně jako v případě EDITH PIAF Cotillardová, tak i zde Carrey předvedl výkon, jehož výsledkem je nejen dokonalá rekonstrukce života mimořádného amerického umělce, ale současně i vytvoření jevu, který žije a existuje do značné míry nezávisle na životě a odkazu své předlohy. Myslím, že je to to nejhezčí, co se o tomto žánru, ale i filmu dá říct. Je to víc než kompliment. Je to skutečný hlubosklon. ()

Reklama

juta 

všechny recenze uživatele

Začátek s titulky mě příjemně naladil. Začátek byl ještě v pohodě, ale pak když si dělal srandu z takových věcí, které nemají nic společného se zábavou, tak se mi to přestávalo líbit. Ta druhá půlka byla slabší a bohužel mě zkazila dojem z celého filmu. Tady člověk nikdy neví, jestli si v tu chvíli dělá Andy srandu, nebo je to vážně. Když u mě nějaký film vyvolá i na malou chvíli nechutenství, tak je to špatně... I tak je to opravdu skvělý film a Jim Carrey se tady zase vyřádil. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Andy Kaufman chtěl už od útlého dětství být někým. Ne komikem, ale někým, kdo vyvolá v lidech emoce. A bylo mu jedno, jestli ta emoce znamenala odchod ze sálu, salvu smíchu, nebo slz. Takhle nějak by mohl znít hodně zestručněný obsah tohoto filmu. Filmu, který je stejný, jako byl Andy. Rozporuplný, zajímavý, někdy vtipný, někdy méně. Ale ukazující nám pravou tvář šoubyznysu. Tenhle film mi ještě dlouho zůstane v hlavě, hlavně kvůli poslední scéně… A je to mimochodem další z důkazů o tom, že Jim Carrey není jen "stupidní herec v blbých komediích". Myslím, že Forman z něj dostal maximum. ()

MISSha 

všechny recenze uživatele

Filmová pocta pro jednoho komika, který byl do téhle doby pro mě prakticky neznámý. Andy Kaufman mistr v manipulování obecenstva dokázal vyvolat smích, radost a v zápětí smutek či šílenou nenávist. Jen mě mrzí, že snímek nemohl být delší, protože se nám ukáže krátký úryvek z dětství a další scéna je, že už vystupuje před lidmi a to mezi tím nebylo vysvětleno jako důvod jeho změny hlasu či jeho rozdvojená osobnost. Jo a k Jimovi Carreymu,kdybych měla čím,tak před ním smekám... ()

Galerie (48)

Zajímavosti (36)

  • Natáčení filmu o nevypočitatelném komikovi Andym Kaufmanovi se moc nelišilo od natáčení se samotným Kaufmanem. Jeho představitel Jim Carrey si vyžádal dva přívěsy, jeden pro Kaufmana a druhý pro jeho alter ego, nesnesitelného barového zpěváka Tonyho Cliftona, do nichž se během natáčení střídavě převtěloval. Což mělo za následek, že terorizoval štáb hlasitou hudbou, boural do cizích aut v areálu studia a odmítal z postavy vystoupit, i když hrozila reálná bitka. (MFJD)

Reklama

Reklama