Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Skupina Elán už dlhé roky zotrváva na výslní domácej hudobnej scény, čo koniec-koncov permanentne potvrdzujú aj výsledky ankety Slávik. Podľa námetu Borisa Filana nakrútil režisér Dušan Rapoš v roku 1989 film, ktorý čerpá motívy práve z hudobného zákulisia hudobnej skupiny. Hrdinov filmu hudobníkov skupiny predstavujú Elánisti Jozef Ráž a Jano Baláž. Hudobný film zobrazuje príbeh o skupine Rabaka, ktorá sa po svojom rozpade rozhodne, že sa opäť vráti na koncertné pódiá. S mladým textárom a scenáristom Petrom (Attila Berencsi) sa pokúšajú získať nielen technické vybavenie kapely, ale najmä zostaviť nový koncertný program pod názvom Návrat malého princa. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (77)

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Nikdy som moc nemusel hudbu slovenskej socialistickej pop rockovej formácie Elán a nikdy som neprišiel na chuť filmom režiséra Dušana Rapoša. V roku 1989 sa tieto dva elementy spojili a vznikol hudobný snímok s hlúpym názvom "Rabaka". Je to neuveriteľne fušerský brak. Elánisti Jožo Ráž a Jano Baláž sú v hereckej póze úplne mimo, pôsobia totálne primitívnym, strnulým dojmom. Lenže primitívny je aj scénar a tiež i réžia babráka Rapoša. "Rabaka" od babráka. * ()

BlueNeon81 

všechny recenze uživatele

Rabaka, alebo slovenská odpoveď na Perný den. Popravde po zhliadnutí mám veľmi zmiešané pocity, jednak v tej dobe bol Elán na vrchole a ich tvorba bola viac o niečom, ale natesnať ich do celovečerného filmu o kapele, ktorá sa snaží dať tímovo dohromady a vyštartovať na turné, to moc nezafungovalo. Jednak Rapošové režijné lapsusy sa nedali prehliadnúť a jednak aj herecké výkony samotných členov Elánu boli veľmi diskutabilné - veď prečo boli všetci okrem Ráža predabovaní? Takisto nechápem aj zloženie ústrednej dvojice, teda nie žeby to už bolo ako päsť na oko, ale prečo obsadili práve maďarských hercov? Ako chalan s hlasom Maroša Kramára ešte budiž, ale to fúzaté dievča? Každopádne životné eskapády protagonistov boli veľmi nereálne, to som fakt krútil hlavou. Takisto mi bolo divné to samoúčelné používanie sprostých slov, ten film bol predsa od 12 rokov a občasne sa objaví v televízii v dopoludňajších, alebo popoludňajších hodinách, žeby sa pomaly Rapoš pripravoval na slobodu? Nebyť dobrého soundtracku, tak moje hodnotenie by išlo až do odpadu, ale menej ako dve hviezdičky nemôžem dať. P.S.: samotné "elpíčko" som dostal na vianoce roku 1989. ()

Reklama

djmango 

všechny recenze uživatele

Veľmi ťažko hodnotiteľné. Hudba jasných 5, dej, a ak trošku preženiem, "herecké výkony" sa rovnajú čistej nule. Najlepšie kúsky : Mucha I -nezamieňať s touto :-) Moucha (1986), Van Gogh a Labute. Aj napriek tomu si filmík vždy veľmi rád pozriem, dnes už s určitou dávkou nostalgie. Suma sumárum za 3, čiže ani ryba ani rak... ()

sator 

všechny recenze uživatele

Boris Filan by opakovaně žádán svým velkým kamarádem Jožo Rážem o scénář k filmu o kapele Elán. Ten to ale odmítal, a argumentoval slovy " Co by za ně co stálo tam být nemůže". Později při jednom zápasu ve stolním tenisu se vsadil s Martinem Karvašem, že když prohraje, scénář napíše, stalo sem tak a tak musel psát scénář. Věděl že to bude těžké, protože manželky muzikantů kapely Elán měly poslední slovo a tak prošla až jedenáctá verze scénáře. ()

Iroquaise 

všechny recenze uživatele

Řekněme, že je to lepší než Fontána pre Zuzanu 2, ale ta mě zase baví a fascinuje jako jev svojí dobovostí a přetláskaností...Rabaka je prostě a jednoduše břečka...sice se nerozbíhá do tak velkých žánrových šířek ( jestli ve Fontáně nejsou zastoupeny všechny existující žánr, tak alespoň jejich velká část..), ale dramaturgicky je i tak dost neucelená...působí jako slepenec scén bez systematičtějšího ukotvení a dramatické a narativní výstavby...potenciálně zajímavý vhled do zákulisí dobového hudebního průmyslu se nepovedlo nějak důsledněji vytěžit...co jakž takž funguje, je sledování skupinového hrdiny ( kapely) a jeho osudů........muzikanti v čele s Rážem hrají překvapivě obstojně a přirozeně...celé to asi mělo nebo mohlo být civilnější, dokumentárnější...nebo měl Rapoš zvolit jinou stylizaci, poetiku.........pohádkovost, naivita a důraz na tzv. sociální cítění...Rapoš se opájí hrdiny - snílky, kteří dělají svět lepším, krásnými blázny, kteří jsou nuceni bojovat se společenskou lúzou a odtažitou každodenností...jeho kýčovité, levičácky romantické výjevy typu "mladí milenci krmí kozičku rohlíkem" jsou fakt na přeshubu........vtipné je, že film pojednává o rockové kapele, o rockovém způsobu života a přitom tu není přítomná jediná erotická scéna...fajn, na konci při koncertu v Lucerně si dvě holky sundají podprdy, ale to je všechno...klíčová je scéna, kde se Gabo ( do něhož se scénárista a textař Boris Filan tak umě projektuje) chce pomilovat se svojí přítelkyní, na což ona reaguje lakonickým "nie, spinkať nie..."......oddělení sexu - fyzické lásky a lásky pravé, hodnotné - té, v srdci......film není špatně natočený...jsou tu některé výborné scény...viz. klipovka l písničce "Superuvolněný", kde se - v kontextu dost nesmyslně - hromadí vojenské publikum...nebo scéna přípravy pódia v Lucerně, při níž se zřítí plátno a světelná aparatura...tyhle dvě scény jsou dost esenciální...samy o sobě jsou dobře uchopené a provedené, ale jsou špatně zasazené do celku...jak z hlediska motiviky, tak nějaké dramatické gradace........v určitých aspektech se to podobá Playgirls....prostota a lyrika v kontrapunktu k uspěchané, studené a odcizené době...všichni myslí jenom na prachy a láska se vytrácí...( Páralův ironický osten se přitom v Playgirls zcela vytrácí).....a do toho debilně nasazená hudba...takový ty sladký kulatý klávesky...nebo písničky o labutích, který krásně plujou na rybníčku...to je v píči......o důvod víc, proč si vážit Smyczkových "Pražáků"... ()

Galerie (3)

Zajímavosti (11)

  • Boris Filan by opakovaně žádán svým velkým kamarádem Jožo Rážem o scénář k filmu o kapele Elán. Ten to ale odmítal a argumentoval slovy: „Co by za něco stálo, tam být nemůže.“ Později při jednom zápase ve stolním tenisu se vsadil s Martinem Karvašem, že když prohraje, scénář napíše. Stalo se tak, a tudíž musel psát scénář. Věděl, že to bude těžké, protože manželky muzikantů kapely Elán měly poslední slovo, a tak prošla až jedenáctá verze scénáře. (sator)
  • Jožo Ráž vedie svoju Škodu 110 R Coupé okolo Strečna trochu nelogicky. Cestou na Martin najskôr obchádzajú Strečno ponad dedinu až k Domašínskemu meanderu. Následne ich cesta na Martin "pokračuje" jazdou cez dedinu Strečno, ktorú pár sekúnd predtým obišli. (AAsniper)

Reklama

Reklama