Nepřítel

Tertulianu Afonsovi změní život videokazeta s filmem, ve kterém hraje muž vypadající přesně jako on před pěti lety. Z obyčejného středoškolského učitele dějepisu se tak rázem stává muž posedlý touhou najít svého dvojníka. (Pria)

Recenze (545)

eLeR

Nebyť toho konca a Denis by mi to pekne vysvetlil, tak dám určite 5 hviezd. On vie skrátka vytvoriť neskutočnú atmosféru vo filme, vždy má výbornú muziku a Jakeovi by som dala kľudne desať hviezd. Výborná vec, celý čas som čakala čo sa z toho vykľuje, ale toto som nečakala ... v každom prípade jeho Požáry a Zmizení boli predsa len stráviteľnejšie, určite si to pozriem ešte raz a čakám na ďalší jeho film. ()

Flego

Od úvodných sekvencií filmu, kde sa so železnou pravidelnosťou opakujú nudné scény z Adamovho života je zrejmé, že príde k zásadnému obratu v jeho živote. Vyložiť si ďalší dej vyžaduje divákovú pozornosť a poskytuje viacero možností. Nie je to film jednoduchý, v každom prípade je zaujímavé sledovať ako sa hlavná postava zaplieta do vlastných pavúčich sietí... Jake Gyllenhaal nezlezie z plátna a nielen kvoli dvojúlohe a vcelku uveriteľným sposobom vytvoril postavu muža s chaosom v duši. ()

Malarkey

Po shlédnutí Sicaria jsem usoudil, že Denis Villeneuve je současný režisérský génius. Když tedy v televizi následoval jeho Nepřítel s rozporuplným hodnocením, vůbec jsem neváhal. Průser je, že na první dobrou jsem po ani ne půl hodině u filmu dost brutálním způsobem vytuhnul a zbytek jsem musel dohnat až další den. Nepřítel není vůbec jednoduchej film. A první půl hodina už vůbec ne. Nic se v ní neděje, na první pohled. Po shlédnutí poslední scény ale budete mít pocit, jak kdyby se v ní stalo úplně všechno, protože ve filmu vůbec nic nepochopíte. Čistě vzato si ale myslím, že tohle je asi nejhorší film s postavou, která je narušená a ještě k tomu s rozdvojenou osobností. Málokdy takové příběhy zklamou a tenhle mě docela zklamal. ()

Kothy

Přesto, že mám Denise Villeneuvea velmi rád, tohle se mu podle mě moc nepovedlo. Většinu filmu jsem se nudil. Pochopil jsem ho až po přečtení návodu, ale stejně to má díry. Každopádně bych chtěl aspoň vyzdvihnout skvělou dvojroli Jakea Gyllenhaala. Škoda, že Mélanie Laurent nedostala víc prostoru. Tak snad příště, Denisi... "Ojel jsi moji ženu?!" ()

Shakers

Po tomto filme mi teda ostal pekný bordel v hlave. Slušné herecké obsadenie a tajomná atmosféra ťahá film dopredu, ale nudný a zároveň zaujímavý príbeh ho ťahá zas ku dnu. Že nudný a zaujímavý nejde do kopy som si myslel aj ja, ale film ma tak pomalé tempo, že v tom plochom príbehu nudí, no časom zas niečim prekvapí. Keď film skončil som sa nad tým zamyslel a musím povedať, že myšlienka nieje zlá a každá obyčajná nudne vyzerajúca scéna ma svoj význam, ale doteraz sa v tom strácam. 50% - 2* ()

Zajímavosti (13)

• Režisér Denis Villeneuve v rozhovoru pro Huffington Post řekl: "Pokud se na tento film podíváte znovu, uvidíte, že všechno v něm má svou odpověď a význam." (Zdroj: slate.com) (maseer2)
  • Keď si Adam Bell (Jake Gyllenhaal) príde do videopožičovne po film, je jasne v popredí viditeľný plagát filmu Vertigo (1958). Má to byť odkazom na duplicitu osôb, o ktorej tiež pojednáva Hitchcockov film. (Biopler)
  • Javier Bardem odmítl hlavní roli, protože se pro ni prý nehodil. Christian Bale by tuto roli naopak rád přijal, ale termín natáčení kolidoval s jeho dalšími projekty. (Coleator)