Režie:
Ben WheatleyKamera:
Laurie RoseHudba:
Jim WilliamsHrají:
Reece Shearsmith, Michael Smiley, Peter Ferdinando, Richard Glover, Ryan Pope, Julian Barratt, Sara DeeObsahy(1)
V polovině 17. století zmítá Anglií občanská válka. Malá skupinka dezertérů prchá z bitvy a jejich cesta vede přes přerostlé pole. Zde jsou zajati alchymistou, který se snaží skupinu donutit, aby mu pomohla najít zlato, o kterém je přesvědčen, že je zakopané v poli. Sestup do šílenství a chaosu začíná.
Nejzajímavější a nejpracovitější britský režisér současnosti se představuje se svým daším odvážným filmem, tentokrát natočeným černobíle, a ani tentokrát se nesnaží zavděčit všem. Field In England je navíc prvním britským filmem s revoluční distribuční strategií. Bude uveden zároveň v kinech, v televizi, jako "video on demand" a na nosičích DVD.
(Rob Roy)
Videa (3)
Recenze (115)
Stejně jako experimentální filmy, ani v Pole v Anglii (experimentální kromě formy rovněž formou uvedení – paralelně do kin, v televizi, na VoD, DVD a BD) nelze dost dobře posuzovat na základě příběhu a způsobu, jakým je vyprávěn. Nesejde na době, místě ani žánru, na tom, zda postavy bojují za parlament nebo za krále (ani za jedno). Namísto toho, oč postavám jde, má jistou váhu to, co se jim děje. Podstupují-li určité odpoutání se od sebe samých, film se společně s nimi oprošťuje nejen schémat vyprávěcích, ale vůbec od vzorců, pomocí nichž uchopujeme a do smysluplného tvaru formujeme realitu. Wheatley dělá s vizuální složkou filmu něco podobného jako Strickland se složkou zvukovou v Berberian Sound Studiu, když si pohrává s referenční hodnotou obrazů. Opět nejde o manýristickou provokaci. Hlediskové záběry, extrémní detaily a znemožnění základní časoprostorové orientace stále více matoucím střihem odpovídá proniknutí do mysli člověka prodělávajícího na základě mezní životní zkušenosti proměnu vnímání. Orientovat se od chaotické úvodní scény můžeme přednostně pomocí zvukové stopy, jejíž „sdělení“ ale vzhledem k ambivalentnímu míšení elektronické hudby, středověkých bubnů a lidových písní také nejsou jednoznačná. Pole v Anglii velmi nápaditým a sugestivním, třebaže pro mnohé nesnesitelným způsobem zpřítomňuje svět převrácený naruby. Unikátní je především tím, že nám vykloubenou realitu nejenom ukáže, ale rovnou nás nechá ono vykloubení prožít. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, ancientone ()
V ohlasoch okolo sa píše, ako strašne je tento film psycho/WTF/nepochopiteľný a tak podobne. To síce je, ale na môj vkus príliš málo (!) a príliš nevyrovnane. Asi som mal po prečítaní recenzií a komentárov privysoké očakávania, každopádne ak niekto považuje A FIELD OF ENGLAND za über neriedenú halucinogénnu šlehu, vyvoláva to vo mne mierny úsmev. Asi som už videl priveľa experimentálnych filmov, ktoré boli o dosť radikálnejšie a atmosféricky/interpretačne náročnejšie (napr. BEGGOTEN, INLAND EMPIRE, BERBERIAN SOUND STUDIO...). Ale aj tak ide o zaujímavý surrealisticky ladený film, ktorý niekoľko pôsobivých pasáží nepochybne obsahuje (hlavne posledná tretina). Miestami mi to pripomínalo český (a lepší) film VATERLAND. Vadili mi nič moc herci, nevyrovnaná atmosféra a trochu okato vztýčený Wheatleyho fakovák „bežným“ divákom – a tiež akýsi neurčitý pocit, že sa z toho celého dalo vytrieskať viac. Po všetkých stránkach... ()
-Zatímco se bojíme pekla, už v něm žijeme.- Pokud by se mělo napsat o nějakém filmu z posledních let, že je jen pro menšinové publikum, tak Pole v Anglii by bylo předním adeptem. Film mě vtáhnul postupně a nakonec mě zcela zhypnotizoval, což měla mj. na svědomí také skvělá hudba od druhé poloviny až k závěru. Občas jsem měl pocit, že sleduji československou novou vlnu 60. let. Vynikající kamera, kdy mnohé černobílé obrazy by se daly rámovat, a tak není divu, že občas došlo na obrazy živé. Alegorie. Chce se mi napsat, o čem film byl, jenže pro toho, kdo jej neviděl, by to bylo vyzrazení klíčové myšlenky. Na jedné straně je ponechán velký prostor divákově fantazii a úvahám, na druhé s blížícím se koncem je jasné, co tím chtěl Wheatley říci. Za mě velká spokojenost, v níž jsem zpočátku nedoufal. Film nedoporučuji. ()
Přiznávám, že Dwayne za to může, že jsem si pustila tenhle film. A hodně zvláštní. Co všechno se může stát na jednom poli, kus za válečnou středověkou linií. A co když je tam poklad, který vás někdo nutí vykopat, co když sníte dobře známé houbičky a nestačíte se divit, jaký výlet do vašeho vnitřního já to udělá, i za cenu prolité krve. A co když ten poklad je ve vás...černobílé, atmosférické, se sugestivní hudbou. Zvláštní. ()
Tak zaprvé, tohle není žádný nezávislý film s festivalovými ambicemi, ale film financovaný ze 100%! komerční televizí Channel 4 (z českých TV je jí formátem nejblíže Cool) a to skrze svoji sekci Film4. Určitě za to může dřívější spolupráce a důvěra ve Wheatleyho. ___ Tušil jsem, že Julian bude mít jen hostovačku a to se k mé lítosti potvrdilo. O to víc prostoru má Reece a později i Michael "Tyrus, ten kámoš Pegga a Frosta ze Spaced, kde nastartoval svou televizní kariéru" Smiley. Nedivím se, že někteří zdejší uživatelé nedokázali proniknout do druhého plánu filmu. Ten první je asi až příliš sugestivní. ()
Galerie (35)
Photo © Rook Films
Reklama