Režie:
Saša GedeonScénář:
Saša GedeonKamera:
Štěpán KučeraHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Tatiana Dyková, Aňa Geislerová, Jiří Langmajer, Jiří Macháček, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná, Pavel Marek, Anna Polívková, Petra Kolářová (více)Obsahy(1)
V komorním příběhu ze současnosti, odehrávajícím se na malém městě mezi Vánocemi a Novým rokem, se mladík František po letech strávených v blázinci vrací ke svým vzdáleným příbuzným, k lidem, kteří by mu měli být blízcí. Postupně se však zaplétá do jejich složitých vztahů, ocitá se v trapných, komických i dusivých situacích, je vystaven milostným, sourozeneckým a rodičovským konfliktům. Všechno, s čím se setkává, se ho dotýká, se všemi soucítí, a tak působí trochu jako idiot. Ale právě proto, že dosud nic nepoznal a nezažil, je schopen vnímat lidské vztahy ve své čistotě a opravdovosti správně... Ve svém druhém celovečerním filmu se režisér a scenárista Saša Gedeon soustřeďuje na tragikomický labyrint citového zmatení mladých lidí. Inspiroval se titulním hrdinou knížete Myškina z románu F. M. Dostojevského "Idiot". (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (379)
Píše se rok 1999 a Saša Gedeon natočil svůj nejlepší film, načež se nad ním slehla zem. A je to obrovská škoda, protože Návrat idiota je brilantní filmařské řemeslo s vynikajícím hereckým obsazením. Kamera je opravdu pomalá nebo až statická a nechává hercům hodně času na předvedení skvělého výkonu. Pavel Liška zde v podstatě debutoval a okamžitě se zařadil mezi top české herce. Netuším, jak moc je film inspirován knihou Dostojevského, ale na takový film můžu být jako český divák patřičně hrdý. O to víc s přihlédnutím k srágorám, co se točí dnes, o 25 let později. ()
"Myslím, že je zvláštní. Protože opravdu dá na první dojem. Protože si myslí, že je všechno naopak a ona se tomu musí přizpůsobit, proto je taky celá tak...No, chci jen říct, že je zvláštní vidět člověka, ve kterém je všechno správné a krásné a on se to rozhodne všechno rozbourat a zpřeházet, protože tolik touží být šťastný." ()
Jedna z mála příležitostí, při které si lze ověřit, že při dostatečně nápaditém a na úrovni zpracovaném scénáři, který režie ještě dále rozvine a povznese, může vzniknout film, který dá vzpomenout na nejlepší chvíle formování generace tvůrců šedesátých let. Ještě větším potěšením je výběr a kvalita výkonů herců nejmladší generace. Nelítostná konfrontace relativního rozhraní mezi psychickou normalitou a nenormalitou za ne normálních poměrů znesnadňuje jejich rozlišení. Děj položený do několika dnů kolem vánočních svátků a Nového roku postihuje mělkost charakterů, nestálost a povrchnost jejich citů a naznačuje východisko z tohoto marasmu na vývoji citů a názorů těch nejméně uspořádaných. Podobenství doby, která je opravdu až nezdravě vymknuta z kloubů a v níž nejblíž k lidství mají ti, kteří mu mají být ve své nesporné zmatenosti a neurčitosti nejvíce vzdáleni, zachycuje Gedeon s až překvapivou zralostí a jistotou. Pavel Liška hned při svém debutu dosáhl na vrcholnou úroveň; od té doby čeká na příležitost, která by ho k tomuto vrcholu alespoň přiblížila. Souhlasím s těmi, kteří považují toto dílo za zvlášť vysoko položenou laťku, na kterou se v české polistopadové a poprosincové produkci hned tak nedosáhne. Výčet nečetných výjimek, které na tuto úroveň dokázaly dosáhnout, toto pravidlo jednoznačně potvrzuje. ()
Po filmařské a herecké stránce precizní, s obsahem je to horší. Jako verze Idiota proč ne, ani mi nevadí ten fakt, že je to spíš drama než komedie, ale stejně jsem z toho filmu měl pocit, že se to dalo všechno lépe vymyslet, zapracovat se dalo i na postavách a rozhodně to chtělo zkrátit, protože se to místy bezdůvodně vleče. Nebo to aspoň mohlo mít svižnější tempo. Návrat idiota rozhodně není špatný film a kladů podle mě má dost, ale stejně ho na víc jak silné 3* nevidím. Prostě mi to (kromě závěru) nepřišlo tak silné, jak bych očekával. Ale Gedeon talent rozhodně má a nechápu, proč ho tak zahodil - zvlášť, když Návrat idiota měl úspěch. Co vím, tak na FAMU dělá pedagogické vedení u studentských filmů, ale proč už nikdy nic nenatočil, to fakt nechápu. Lepší 3* ()
Ceske Beverly Hills - kazdy s kazdym... a do toho prijede idiot, ktery vsechno vi a vsemu nejlip rozumi. No huraa. Myslenka je to dobra, ale ja byla znudena tempem, otravena nedostatkem pocatecnich informaci a nelogickymi scenami a navic mi neustale brnkala na nervy priserna ustredni melodie. Tohle vazne poprve a naposledy. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (10)
- Při venkovní scéně během plesu je jasně vidět použití pěnového umělého sněhu. (Dvojirakri)
- Scéna v Trutnově, kdy František (Pavel Liška) telefonuje z budky Anně (Anna Geislerová), se natáčela na podzim. Sníh na okolních keřích je proto umělý, vytvořený z nadrceného papíru. (ledofredo)
- Při scéně v kině je promítán český film Lidé na kře (1937). (selfesteem)
Reklama