Režie:
Sherry HormannKamera:
Michael BallhausHudba:
Martin TodsharowHrají:
Antonia Campbell-Hughes, Thure Lindhardt, Amelia Pidgeon, Trine Dyrholm, Dearbhla Molloy, Roeland Wiesnekker, Ellen Schwiers, Erni Mangold, Jaymes Butler (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Uloupil jí celé dětství... Příběh Nataschi Kampuschové netřeba blíže představovat, svého času obletěl doslova celý svět. Desetiletá Natascha odešla ráno 2. března 1998 po hádce s matkou sama do školy ve vídeňské čtvrti Donaustadt. Krátce nato ji unesl pětatřicetiletý elektrotechnik Wolfgang Priklopil, který ji více než osm let věznil v maličké místnosti pod garáží, kterou sám vybudoval. Filmovou verzi tohoto příběhu natočila v roce 2013 v německé produkci americká režisérka Sherry Hormannová a do hlavních rolí obsadila irskou herečku Antonii Campbell-Hughesovou a dánského herce Thure Lindhardta. (Česká televize)
(více)Recenze (173)
Tento příběh nemohl nechat nikoho chladným. Sic mají i Němci ve filmografii nějaký ten klenot, tady by asi i stálo za to, točit třeba v Británii... Ale nejde říct, že bych necítil atmosféru. A. Campbell-Hughes vynikající! Na ní to celé stálo a ona to celé táhla. T. Lindhardt šikovný, ale tam mi asi chybělo víc charisma. Přesto asi pro mě zatím teda nejlepší zpracování tohoto příběhu. A kdo fakt neví, jak se to vyvíjelo, může si to prožít. ()
Opět silný téma a opět stejný problém jako u posledně viděného Cleveland Abduction. Ani tento film u mě nedokázal vyvolat ty potřebný emoce. Antonia Campbell-Hughes nastupuje na scénu až v 37 minutě. Poté co vystřídá svou mladší kolegyni kterou si zahrála Amelia Pidgeon. Antonia Campbell-Hughes zahrála svou roli celkem dobře. Snímek mě začal bavit mnohem víc s jejím příchodem na scénu. Ikdyž si paradoxně myslím, že podobnost se skutečnou Nataschou Kampusch byla trefa víc u mladší herečky. Stejně jako u výše zmíněného Cleveland Abduction i tomuhle kousku na téma únos (podle skutečné události) dávám 3 hvězdy. ()
Dlhodobo sa vo voľnom čase zaujímam o dopad dlhodobého nedobrovoľného neštátneho pobytu na zdravie jedinca. Teda únosy, uviaznutia v divočine, poblúdenia v horách i poblúdenia mysle. Prípad dievčaťa, ktoré bolo akýmsi Priklopilom (nomen-omen) väznené v tajne vybudovanej izbe v podzemí súkromného domu vyše osem rokov, je v tomto zmysle zaručeným ťahúňom pre ľudí s podobným koníčkom. Od filmu som nečakal nič (uviaznutý kdesi v modrých číslach priemeru), dostal som skvelý kúsok. V duchu nových a dobre robených nemeckých filmov. To nie je výnimočná záležitosť, lež pravidlo. No a k obsahu? Mužov, ako Priklopil sú podľa mňa mraky. Najradšej by objekt svojho srdca vlastnili ako vec a tak s ňou aj zaobchádzali. Podľa zvrátenej vôle samca. Žiadna úcta, len ščekavé rozkazy, bitky a sex. To majú kompenzovať luxusnejšie vybavené sviatky s darčekmi. Takže, ak by aj chuderka Nataša nemusela znášať hrôzu nemožnosti stretávania s inými ľuďmi (okrem psychopatického únoscu s kinderstube - čo naznačuje správanie k matke i babke), tak mnohým iným ženám sa také ponižovanie, ako je ukázané vo filme, deje dnes a denne. A to legálne, bez akéhokoľvek únosu. ()
Podobné veci som už videl viackrát a nedalo mi to nič nové. Možno som čakal nejaké emócie a strhujúce okamihy, kde si budem musieť pauznúť film - nestalo sa tak. Prečo? Jednak sa to tu dá vyčítať z komentárov, apropo film dostal lacnú TV kompozíciu, možno by si zaslúžil profesionálne spracovanie a hlbší výpich do detajlov, kdežto nebolo dosť vecí ukázaných. Ďalej to mohli dať skôr Francúzom, alebo Poliakom (keď už musíme zostať v Európe), tipujem, že by to dali lepšie. Nemci točia lepšie do porna a imitácií pornozvukov v štúdiu. Strašne mi to pripomínalo Komisára Rexa a tie ulice, kde sa to všetko natáčalo, už mi tam chýbali len dôchodcovia. Ďaľšia vec: film natáčali poloamatéri? Mne to tak pripadá a myslím, že niesom ďaleko od pravdy - podľa mňa bol nejaký casting, kde si vyberali najmrzkejších Nemcov, aby to ladilo s filmom, ktorý má Krimi-Drama námet. Nataša si taký lacný "brak" nezaslúžila, ale tak dajme tomu, že film bol pozerateľný, no ale neopakovane a bez popcornu. ()
Od začátku mi na filmu děsně vadilo, že ač je natočený Němci (mmch. Rakušani jsou jak známo jen nedokvašení Němci), hrají v něm anglofonní herci a mluví se v něm anglicky. Probůh proč?? Je to od jeho tvůrců hnusná prasárna kterou nechápu, jako kdyby třeba Češi natočili film z českého prostředí s cizími herci v angličtině. Pokud byla 'Natascha' určena pro zámoří, tak snaha zavděčit se anglinou myslím vyšla naprázdno, příběh je zpracovaný poměrně střízlivě a faktograficky, což průměrné Amíky těžko zaujme. A to je zase na druhou stranu jeho plus, tahle hollywoodismů prostá faktografická střízlivost. Ale narovinu - příliš mě to nebavilo, víc si užívám třeba úchylárny o různých sériových vrazích než o zakomplexovaných slabošských mamáncích tyranizujících malé holky. Škoda, že se ten bastard Přiklopil nedostal do lapáku, dostal by tam od muklů jistě pořádný záhul. ()
Galerie (36)
Photo © Future Film Kinoscreen
Zajímavosti (10)
- V roce 2008 Natascha budovu koupila. „Je to groteskní. V domě, kde jsem nikdy nechtěla žít, musím nyní platit elektřinu, vodu a daň," řekla tehdy novinářům. (nicolcat)
- Filmový projekt inicioval německý producent Bernd Eichinger. Po jeho smrti v roce 2011 se produkce stala mezinárodní a film byl natočen v angličtině. Se zfilmováním příběhu dnes 25letá Kampuschová souhlasila právě díky své důvěře v Eichingera a jeho produkční společnost Constantin Film. Prvním filmem, který viděla na svobodě, byl totiž právě snímek z jeho dílny Parfém: Příběh vraha (2006). Kampuschová si smluvně vyhradila právo na drobné zásahy do scénáře. (Dragoni)
- Natascha (Antonia Campbell-Hughes) měla ve skutečnosti ve své" místnosti" televizi, ve filmu však není. (M.B)
Reklama