Režie:
Patrice ChéreauKamera:
Eric GautierHudba:
Eric NeveuxHrají:
Mark Rylance, Kerry Fox, Susannah Harker, Timothy Spall, Marianne Faithfull, Nathalie Richard, Robert Addie, Rebecca Palmer, Joe Prospero, Amy Lindsay (více)Obsahy(1)
Režisér Patrice Chéreau, který je u nás znám především díky historickému velkofilmu Královna Margot, natočil ve příběh z dnešního Londýna, který vypráví o vztahu muže a ženy založeném na sexualitě a který, jak oba doufají, zůstane jen takto vymezen. Zprvu oběma vyhovuje vztah bez otázek a odpovědí, kdy nevědí nic o minulosti ani přítomnosti toho druhého. Erotické scény jsou sice plné neovladatelné vášně, ale zároveň smutku, chladu a odcizení. Nepsaná a nikdy nevyslovená pravidla tohoto vztahu poruší muž. Chce se dozvědět víc o ženě, která ho téměř mlčky navštěvuje každou středu a jednoho dne se rozhodne ji sledovat. (Česká televize)
(více)Recenze (115)
Pornografický??? To jsem asi viděl nějakou cenzurovanou verzi..? Jay - pro mě osobně snad největší čuramedán, s jakým jsem se ve filmu setkal, s oblibou vyprávěl manželovi své milenky, že za ním jezdí na 2 hodiny. Ve skutečnosti jim na to vždycky stačily dvě minuty. Tak nevím...? Ten zásah do soukromí Claire byl pro mě nepřípustný a od té chvíle mě ten film přestal v podstatě zajímat. ()
Neobvyklý zážitek se mi místy nevstřebával úplně snadno: jakoby tu v rámci romantického dramatu scházel začátek, film totiž okamžitě vhodí do vášnivé „akce“, poté plyne hodně pomaly, vystřídavá silně pocitový styl s nezvykle explicitním pojetím sexuálních scén a posléze jde stejně hluboce na dřeň i po stránce pohnutých emocí postav... déle jsem se na něj odhodlával, ale nakonec stál za to. Z kategorie New French Extremity jsem už viděl pár vyloženě šokujících filmů a byť Intimita k tomu v pár detailech nemá daleko, přijde mi až obdivuhodné, jak podobně kontroverzní příběh jednoho prázdného, ryze sexuálního vztahu dokáže vytěsnit případný cíl šokovat diváka naprosto do úzadí a nechat v úsporně komorním podání vyznít především plnohodnotné drama. V něm sledujeme často mj. zcela všední útržky ze životů úplně obyčejných postav, řešící si vedle svých realizovaných choutek i problémy a radosti běžného dne. Nesoulad mezi zdánlivě šťastným rodinným životem a tajným vztahem bokem realizovaným z vnitřní potřeby přidává dostatečně na neklidu a napětí. Zaujme mezi tím i prvek podzemního divadla, ač u těchto scén ze zkoušek a představení jsem zpočátku myslel, že mě nadchnou víc. Těší mě ale, že z filmu, který se proslavil zejména odvážným skloubením áčkového dramatu s porno scénami, si budu v první řadě moct zapamatovat zcela jiné: třeba emotivně podmanivé noční klábosení dvou přátel u kulečníku a pár dalších podobně „obyčejně“ silných scén, stejně jako mnohhdy působivý výkon Marka Rylance se zvláštně smutným charismatem osamělého muže. [80%] ()
Vítězný snímek na berlínském festivalu. Prý byl z otevřených sexuálních scén skandál. Režisér si vzal z knižní předlohy jen základní motiv muže, který opustil rodinu a žije sám v neútulném bytě. Provozuje milostná setkání s anonymní ženou. Tento motiv byl převzat z povídky Nightlight. Vztah se postupně skrze milostné scény mění a Jay začíná pátrat po identitě ženy, a tak chce překročit vzájemné hranice vztahu. Po milostných scénách, které nám hezky ukazují psychologii odcizených postav vidíme hlavní postavu jako osamělého poustevníka v davu londýnských ulic. Hlavní atmosférou příběhu je tedy téma samoty. V druhé části se pozornost přesouvá od Claire spíše na Claire. Mužský pohled se tak vyvažuje. Vnitřní život postav nám je tak trochu nedostupný. ()
„Jmenuji se Buck a přišel jsem na šuk“ . S ženskou verzí této hlášky by mohla do dveří vcházet hlavní hrdinka (ne)romantického (skoro)porna Intimita. Erotické scény jsou syrové, nepřikrášlené, těla herců „nevyretušovaná“. Erotických scén je v první polovině hodně. Dost na to, aby zajistily, že film vzbudí na kdejakém festivalu dostatečný rozruch. Nevím, jestli byly samoúčelné, protože ani přesně nevím, o čem to celé mělo vypovídat. Všichni tady strašně lžou? Nebo, když už jsme u těch Samotářů: „Lidi tady málo hulej?“ Ne, tohle asi fakt ne, hulení tam bylo dost a ve všech možných podobách. Spíš to bude mít co dočinění s mezilidskou komunikací, s tělesnou i duševní. Nepřipadalo mi to nějak úžasně zrežírované. Hodně chladné, odtažité, nezajímavé – ano, navzdory několika zajímavým polohám nezajímavé. Herecké výkony odvážné, nikoliv strhující. Fakt nevím, snad jedině jestli máte při sledování porna výčitky svědomí, můžete zkusit tuhle umělečtější variantu. 60% Zajímavé komentáře: Radko, Martinius ()
Bonus: dva obrázky Tento film NEMUSÍ vidět, kdo žije ve šťastném a rovnocenném vztahu s jiným člověkem . NEOCENÍ, kdo umí jen brát, a NEVYDÝCHÁ ho, kdo by se chtěl jen rozdávat. Zvu všechny obyčejné nešťastně zadané lidi místo do divadla raději ke kulečníkovému stolu... dáme pivko, zašťoucháme si a důvěrně pokecáme o tom, kdo s kým, komu kterou jak, a co s tím ... Nádherný, ale velmi, velmi smutný film. ()
Galerie (22)
Photo © Studio Canal
Zajímavosti (1)
- Ve filmu se hned několikrát, konkrétně v časech 20:13, 30:35 a 31:38, objevuje české lahvové pivo Budějovický Budvar. (alambert)
Reklama