Reklama

Reklama

Cirkus Bukowsky

(seriál)
Trailer
Česko, (2013–2014), 10 h 25 min (Minutáž: 51–53 min)

Režie:

Jan Pachl

Scénář:

Jan Pachl

Kamera:

Marek Janda

Hrají:

Pavel Řezníček, Hynek Čermák, Marika Šoposká, Michal Dlouhý, Jaromír Hanzlík, Jan Vlasák, Bohumil Klepl, Predrag Bjelac, Nela Boudová, Vanda Hybnerová (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(12)

Obsahy(1)

Jakmile se sebevražda milenky začne jevit jako vražda, je tu problém. Nestor Bukowsky přišel o práci, manželku, domov, jde po něm policie. Kriminalista Kuneš, který Nestora podezírá, má také problém. Musí nastoupit protialkoholní léčbu, jinak ho vyhodí z práce. Na rozdíl od nadřízených je přesvědčen, že Edita opravdu byla zavražděna. Místo nástupu na léčení se pouští do pátrání na vlastní pěst. Přes antipatie Bukowského a Kuneše je jasné, že jen jejich spojenectví může případ objasnit. Ale kdo byla vlastně Edita Tichá? Dcera kontroverzního podnikatele, úspěšná studentka nebo labilní manipulátorka? Ukazuje se, že ji nikdo neznal. Stopy vedou hned k několika milencům, okruh podezřelých je široký. Je vrahem neznámý stalker zahlcující Editu přívaly prasáckých SMS? Editin spolužák, profesionální aktivista, který zmizel den po její vraždě? Nebo dealer Prozac? Ostatně – ani policista Kuneš, ani Nestor Bukowsky nemají ve vztahu k Editě úplně čisté svědomí. Popravdě řečeno, kdyby Edita nebyla zavražděna, život Bukowského by byl zoufale nudný...

Výbuch karavanu rozmetá vánoční idylku a Bukowského plány na klidný život s Vesnou. Vražda Edity Tiché byla jen zástěrkou skutečného cíle. Nezbývá než zjistit, kdo a proč chce zabít Nestora Bukowského.
V dalších šesti dílech oceňovaného seriálu (cena za režii pro Jana Pachla a cena za střih pro Petra Pauera na mezinárodním festivalu BAR v Černé Hoře, cena AČK pro kameramana Marka Jandu, cena Zlatý ledňáček z Finále Plzeň za nejlepší TV DRAMA) se Nestor Bukowsky v podání Pavla Řezníčka spolu s parťákem Hynkem Čermákem alias detektivem Kunešem nakonec dopátrají pravdy. Než se tak ale stane, dostanou se oba do mnoha hraničních situací. Ponurá atmosféra, množství akčních scén i napínavých zápletek si nezadá s první sérií a hrdinové se během pátrání dostanou na neobvyklé lokace. Natáčelo se mimo jiné v industriálním prostředí Mostecké hnědouhelné pánve, v Gdaňském přístavu, či na studeném poloostrovu Hel. Jak se na správnou detektivní road movie sluší, zavede pátrání Bukowského hodně daleko od domova. Klíč k případu nakonec nalezne mnohem blíž, než by čekal... (Česká televize)

(více)

Videa (9)

Trailer

Recenze (315)

VaHo 

všechny recenze uživatele

Nepamatuji si, kdy mě český seriál tak bavil a napínal. Každý díl má vysokou kvalitu, nevšiml jsem si žádných zbytečných řeší a keců okolo. Seriál sice nemá (alespoň prvních 6 dílů) složitou nebo propracovanou zápletku, (vrahův motiv není složitý), o to víc ale zaujme samotné technické zpracování např. panoramatické letecké záběry české krajiny, neustále pochmurné podzimní počasí, prostředí přístavu v Děčíně nebo cirkusu a maringotek. Také napínavé a akční scény působí tak jak mají (tedy nevypadají směšně, a když na Bukowského někdo zamíří pistolí vyvolá to přesně ten efekt, jaký by jste u dobré detektivky čekali). Hlavní hrdinové jsou skvěle zahraní, Bukowský je obyčejný chlapík, co během pár dnů přišel o práci, milenku a manželku, a když se snaží dopátrat se vraha, tak mu někdo pořád hází klacky pod nohy. Pavel Řezníček dobře vystihl ležérní a lehkovážný výraz své postavy, která sice pořád taktak uniká smrti, ale záhada mu pořád nedá spát. Zatímco postava policisty Kuneše, zahraná Hynkem Čermákem, do příběhu vnáší přímočarý a chvílemi i brutální styl vyšetřování. U těchto dvou postav jsem si nemohl nevzpomenout na postavu detektiva Philipa Marlowa, postava Bukowského má od něj (díky tomu že jako u jediné postavy občas slyšíme jeho myšlenky) smysl pro ironické a cynické komentáře. Kuneš zase připomíná slavného detektiva tím, že má blíž k flašce alkoholu, než k úctám autorit. Abych to shrnul, Cirkus Bukowsky, je na české poměry velice zdařilou detektivkou, kterou pro mě byla radost sledovat, sice by se tady možná našlo pár chyb (doufám že v dalších dílech, budou některé nejasnosti dovysvětleny). ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

Cirkus bude !! Musím se přiznat, že ze všech projektů posledních let, které vyvíjelo už nové vedení České televize, jsem se právě na Cirkus Bukowsky těšil nejvíce, cítil jsem, že bych mohl být příjemně překvapen, přičemž nyní mohu s klidným svědomím říct, že má očekávání byla naplněna více než měrou polovičatou, protože Cirkus Bukowsky lze považovat za první skutečný krok z televizních kulis k vpravdě moderní filmařině, ke způsobu vyprávění, jehož nástup jsme kurevsky zaspali, potažmo i k žánru temného thrilleru, který momentálně prostě a jednoduše vládne trhu !! Jistě, lze namítnout, že by diváka jen stěží mohl překvapit příběh jako takový pojednávající o muži štvanci, který znenadání ve vteřině přichází o veškeré jistoty, od práce přes reputaci až po rodinu, přičemž samotný kolotoč, ano, to je to správné a velmi symbolické slovo, špatných zpráv a událostí, které splývají v jednu velkou kocovinu, odstartuje smrt jeho milenky a zároveň studentky Edity !! Zprvu navzdory buldočímu policistovi v podání skvělého Hynka Čermáka, jemuž podobné role prostě neskutečně sedí, posléze společně s ním začne hledat odpovědi !! Nicméně k základní žánrové výbavě přidal scénárista a režisér v jedné osobě Jan Pachl velmi osobitý, poeticky bizarní prvek v podobě omšelého cirkusu, který sice nejednoho diváka zřejmě spíše odradí, a který hrdina s podivným jménem Nestor Bukowsky Pavla Řezníčka zdědí, a navíc režijní jistotu a vyrovnanost, kterou by jeden od debutanta samozřejmě vůbec nečekal.. Některé aspekty této krimisérie však příliš skřípou, aby mohl být severských kriminálek (pře)sycený divák plně spokojen, je však třeba říci, že inspirace právě severskou školou je vlastně pouze zdánlivá, Pachl se zhlédl spíše v té drsné hollywoodské, momentálně velmi in linka kolem korupční mafie v pozadí jinak osobního příběhu mě osobně dost rozčiluje, bez neustálého nadbytečného, byť naštěstí vhodně sarkastického, monologu hlavního hrdiny bych se jistě také obešel, a třeba ve třetí části přicházející dočasné odloučení drsně jiskřivé dvojice, Řezníčkova psance a Čermákova úsporně ironického detektiva, který je nucen podstoupit protialkoholní léčbu, sérii vysloveně podráží nohy, protože kdykoli jsou tito dva spolu, ač na dně, bojujíc vtipem proti diktátu nočních barů a kalných rán s náladou studenější než Londýn a kocovin hlubších než dívčí klíny mě Cirkus Bukowsky nesmírně bavil !! Pachl překvapuje nejen velmi zručnou akcí, překvapivě jednotnou stylizací včetně barev, četným střídáním exteriérů s věčnými stopami deště, ale i nesmírně účinným souladem městské džungle a pouťového kouzla světských včetně maringotky s obrovitou krajtou.. Zaujala mě sociologie prostředí při výpravách po falešných stopách i vytoužená přízračnost série podpořená parádním nevtíravým hudebním motivem Tadeáše Věrčáka, ani casting není příliš za co kritizovat, většina herců byla zvolena velmi dobře, byť všudypřítomné klišé lze vycítit i dík obsazení některých jmen jako Hynek Čermák či Michal Dlouhý, která se již prostě svého charakterového zaškatulkování nezbaví, i když bych jim to opravdu velmi přál.. Sledovat zpustlost tak suše glosovanou, až okouzluje, toho bych se v rámci tuzemské tvorby nenadál, navíc to neskutečné napětí pravé detektivky volající nedočkavě po dalším dílu mluví za vše, a zdá se tak, že generace vzývající vlnu severské krimi se konečně dočkala, ačkoliv ušmudlaný nátěr Cirkusu Bukowsky se nesnaží opisovat, zůstává příjemně až oddaně český, za což patří Janu Pachlovi velká poklona.. Pokud si jeden uvědomí, jaká zvěrstva naše veřejnoprávní televize v posledních letech produkuje a zaštiťuje, zdá se být Cirkus Bukowsky něčím naprosto nečekaným, takovým maličkým zázrakem, za něhož bychom mohli být vděčni.. () (méně) (více)

Reklama

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Zatím mám za sebou půlku, přesto Bukowského považuji za jeden z nejlepších českých seriálů co jsem viděl zvláště v posledních letech. Výborné herecké výkony, propracovaný scénář, skvělá kamera, padnoucí hudba a profesionální režie. Pár zádrhelů by se našlo (pro mě nepřesvědčivý Dlouhý) ale dlouho už česká produkce něco tak kvalitního nevytvořila. Update: druhá série je slabší ale stále velice povedená. ()

Helmutek 

všechny recenze uživatele

Já nepřestávám čumět, co všechno se dá v dnešní tvorbě ČT najít. Jasně, neni to mainstream a neni toho úplně moc, ale existuje to - a za to, že do podobnejch projektů ČT jde, za to jednoznačně klobouk dolů (kromě Cirkusu Bukowskýho jsou to třeba Modrý stíny). Cirkus Bukowsky je taková špinavá, ušmudlaná a zakouřená detektivka bez kladnejch, ale zato se spoustou rozporuplnejch a zápornejch postav. Má to takovou syrovou atomosféru, je to osobitý, a zápletka samotná (resp. scénář) je napsaná parádně - dílčí konec v první sérii věci zdánlivě ukončí, ve skutečnosti ale smysluplný (a je vidět, že předem plánovaný) pokračování sérií druhou pak rafinovaně rozvíjí víc a víc zamotávající se situace, kde se nakonec všechno dřív (v první sérii) proběhlý krásně zpochybní tak, až se nakonec ukáže, že nic neni tak jednoduchý, jak to mohlo původně vypadat... Poodkrejvá se postupně jedna vrstva lží, manipulací a zájmů za druhou, až nakonec zůstane obdivuhodnej průřez sítí všemožnejch vztahů a vzájemně (ne)souvisejících událostí - a přitom to nepůsobí nijak lacině nebo překombinovaně. Postavy celkem odpovídaj noir atmosféře celýho seriálu - jsou špinavý, nerozhodný, podlí, bezcharakterní, alkoholici, ztroskotanci... (i když ne všichni, dobrý úmysly se taky najdou a třeba na Šoposkou se samozřejmě kouká hezky). Výrazně skvělej je ale podle mě Kuneš (Čermák), a jinak výbornej casting trochu kazej jenom holky z hnutí Potopa. Našly se tam vysloveně hezký a zajímavý scény - za všechny třeba ta, kdy se na konci druhý série spolu baví Nestor s Andreou, a ona se mu vlastně přiznává, ale celou dobu je na ně záběr zezadu, tekže jim neni vidět do obličeje. Jedinej výraznej problém jsem měl s občasnejma nelogičnostma ve scénáři nebo neuhlídanejma prostřihama (had v maringotce - jednou leze jak o život, pak je zase nehybnej, a tak furt dokola...), jinak je to ale parádní a originální záležitost, kde mi neseděl snad jenom ten sladkej konec (velikej hepáč s Vesnou v nemocnici). WTF moments: Brzdit se dá i motorem nebo ruční brzdou, neni nutný jenom čekat, až to člověk někam narve a zabije se. Když odstavili na kolejích auto a sledovali, jak ho smete vlak, to si jako nevšimli, že z něho před srážkou někdo zvládnul utýct? Taky mám nějak problém uvěřit takovýmu tomu filmovýmu pronásledování jednoho auta autem jinym s rozestupama tak 20-50 metrů, kdy si toho ten pronásledovanej samozřejmě nikdy nevšimne. A počítačovej program, a to i pokoutnej ruskej warez, logicky těžko dopočítá pixely tam, kde nic neni, a co původní kamera prostě nezaznamená - totiž aby z neexistující obrazový informace vytáh rozpoznatelnej obličej. A taky - Kuneš chce, aby si vrah myslel, že je Nestor mrtvej a tak ho chce vzít k sobě domů, aby ho nikdo neviděl, ale přitom spolu jako první věc jdou do hospody na panáka? A nevěřim, že si někdo nechává klíče v zapalování odemčenýho auta, aby mu pak s nim pak moh kdokoli kdykoli odjet (viz Kuneše a pronásledovanýho padoucha). ()

JFL 

všechny recenze uživatele

V souvislosti s "Cirkusem Bukowsky" se hodně mluví o severské škole televizních kriminálek, ale inspirace v tomto směru je pouze vizuální. Skandinávské, především dánské televizní produkce se vyznačují v prvé řadě komplexně rozvedenými a postupně rozkrývanými vztahy mezi postavami a mnohoznačností jednotlivých figur. Počínaje "Zločinem", jenž svým úspěchem posloužil jako inspirace i šablona pro další tituly jako "Most" či "Ti, co vraždí", můžeme vytyčit několik opakujících se postupů. V prvé řadě je to situování větší části vyprávění do nočních hodin, což seriálu dává onu temnější atmosféru, ale především vyvíjející se vztah dvojice vyšetřovatelů, ženy a muže, přičemž obě postavy dostávají osobní motivace, které je pozvedají nad standardní klišé. V případě "Cirkusu Bukowski" ale ono vztahování se k současným severským kriminálkám vyznívá spíše jako propagační snaha svézt se na mezinárodním trendu. Když ponecháme stranou zdařilé využívání atmosféry nočního velkoměsta, tak se severskými krimi tu jinak žádné souvislosti nenajdeme. Naopak tu příznačně najdeme zcela zjevné stopy naprosto odlišné tradice, a sice drsné školy, nicméně nikoli té klasické americké ze čtyřicátých let, ale naopak ve stylu ikonického "Posledního skauta". Když pomineme zcela přímé citace (probuzení v autě v prvním díle, obliba ve zraňěních nosní přepážky), snahu o stylizaci postav (umolousaný Kuneš svým věčným kouřením a chlastáním i osudovou sveřepostí vyznívá až jako cosplay za Joa Hallenbecka) a samotný koncept (dva různorodí chlapíci ze zcela odlišného prostředí, které spojuje vražda ženy, kterou oba nějakým způsobem znali, jež je vede do vyšších sfér společnosti a navzdory policii) se dědictví Shanea Blacka nese v prvé řadě ve zdejší podobě mužství. Podobně jako "Poslední skaut" také "Cirkus Bukowsky" se tváří hrozně osudově a nihilisticky, ale v jeho základu je naopak ryze optimistická oslava tradičního hrdinství a chlapáctví. Seriál je stejně jako film ódou na machismus v post-feministickém, či v případě českého prostředí (post)chcípáckém světě, který pro dobu, kdy už zdánlivě mají tradiční akční hrdinové odzvoněno a můžou se jen upíjet, ukazuje, že když dojde na lámání chleba, tak "this is a man's world". Čemuž ostatně odpovídá i situování děje do světa mimo tradiční společenské struktury jednak v rovině policisty vyloučeného ze sboru, ale především pak v prostředí světských a cirkusáků, které ještě dýchá příslibem dobrodružství a nevázanosti. V souladu s tím pak v seriálu (stejně jako v Posledním skautovi) jsou všechny ženské postavy zredukované jen na sexuální objekty s různým stupněm dostupnosti či schematické megery (vrcholem schematizace je příznačně zcela nepřítomná a ani nepojmenovaná manželka policejního majora, která mu jen volá s otravnými domácími nesmysly). Ženskou postavu v ranku Sarah Lund či Sagy Norén, ale ani alespoň zdánlivě se schématům vyhýbající Katrine Reis Jensen z "Ti, co vraždí" bychom v této chlapácké extravaganci hledali opravdu stěží. A stejně tak bychom tu nenašli komplexní vztahy postav ani profilaci nad rámec schémat. Byť nutno přinejmenším pochválit žánrový nápad na dramatický oblouk titulního hrdiny, který začíná jako chcípácký intouš, jak vystřižený z "Nestydy" či jiného českého filmu posledního desetiletí, ale díky cirkusu a krimi příběhu v sobě znovu objevuje opravdového chlapa. Navzdory veškeré povrchní umolousanosti, ponurosti a vyhrocenosti v nitru seriálu prostě tepe snaha dát české televizní produkci drsňácké kriminalisty-chlapáky, již mají být protipólem plakátových figurek ala "Major Zeman", ačkoli samy o sobě jsou jen dalším naivním ideálem. Po druhém díle by se sice mohlo vyprávění "Cirkusu Bukowsky" ještě pořád stočit ledasjakým směrem, ale něco mi říká, že i když si možná Bukowského žena nekoupí psa a Kuneš nezatančí jigu, pořád tu bude v jádru skautovské finále, kde naši hrdinové starými dobrými způsoby mimo všechna ta slabošská okleštění byrokratických postupů dají všem povýšeným šupákům nafrak a v cirkusáckém karavanu odjedou do západu slunce. ______ PS: Co do řemeslné stránky formálního zpracování je "Cirkus Bukowsky" projekt na úrovni světového standardu, ale spíše než ho jen díky tomu vyzdvihovat, měl by se opakovaně zdůrazňovat tristní stav větší části domácí tvorby. ______ Update po konci první série: Tuze smutný doklad úrovně nejen české seriálové produkce, ale především zdejší společnosti - v době, kdy špičkami quality TV jsou veskrze feministické seriály jako "Orange Is the New Black" či "Scandal" i dlouho běžící série rozkrývající a podrývající niternou zvrácenost genderových stereotypů či predispozicí jako "Breaking Bad" a "Mad Men", se jako vrchol české seriálové tvorby, který má "směle konkurovat" zahraničí, vydává tato odporně šovinistická óda na machismus. Nejen v tomto ohledu, ale také z hlediska kvalit, či spíše směšné absurdity scénáře vyznívá srovnávání "Cirkusu Bukowsky" se současnou britskou a skandinávskou tvorbou v detektivním žánru (bez rozmyslu přejímaná z PR materiálů seriálu) buďto jako smutná nesoudnost nebo prostě jen nehorázná drzost.  - více v recenzi pro Cinepur () (méně) (více)

Galerie (374)

Zajímavosti (63)

  • Kuneš má na sobě bundu US parka – polní bunda SURPLUS® M65. (Winster)
  • Služební zbraň, kterou používá Kuneš (Hynek Čermák), je rekvizitní samonabíjecí pistole CZ75. Tento typ zbraně však u PČR není ve výzbroji, neboť od roku 2001 používají CZ75 D Compact. Před touto se používala CZ82. (H4dos)

Reklama

Reklama