Režie:
Jurij BykovScénář:
Jurij BykovKamera:
Kirill KlepalovHudba:
Jurij BykovHrají:
Denis Švedov, Irina Nizina, Ilja Isajev, Jurij Bykov, Boris Něvzorov, Dmitrij Kurjanov, Dmitrij Kuličkov, Vladislav Toldykov, Kirill Poluchin, Pavel Basov (více)Obsahy(1)
Expresivně natočené strhující drama o tragických důsledcích mravně pochybeného a zbabělého jednání. Policista, který přejede dítě, se obrátí na své kolegy, aby zakamuflovali jeho vinu. Tento krok uvede do pohybu mašinerii temného bezpráví, jež si vyžádá nevinné oběti. (MFF Karlovy Vary)
Videa (1)
Recenze (65)
Jurij Bykov je kurňa borec!:) Tak, jak v Hlupákovi zpracovával téma rozpadající se morálky, prohnilosti a korupce na "nejvyšších místech" jednoho města, tady provádí to samé, ale na policejním okrsku. Herecky opět prvotřídní, sám Jurij si zahrál jednu z hlavních rolí. Jo, když se člověk dostane pod povrch mocenských autorit a systému, je tam tolik špíny, zkaženosti a bezpráví, že by byl radši, kdyby zůstal pěkně sedět doma v teple, u knížky a něco takového radši nepoznal na vlastní kůži. A není to jenom Rusko. Jurij má pořádnou odvahu natočit něco takového, ať je to Hlupák nebo Major. Kdo všechno vlastně chce vidět tu hnusnou, zkurvenou pravdu, o tom, jak to chodí...? Snímek odkrývá jednotlivé vrstvy a člověk se nestačí divit, že to všechno je na denním pořádku a zcela běžné. Takové příběhy jsou pak ve filmovém vyprávění ty nejdrsnější a dokážou Vás pořádně dostat. Zvláště, pokud jdou až hluboko pod kůži. A takový je i Major. ()
.......slušný ruský thriller za ktorý by sa nemusel hanbiť ani Holywood.Surové ruské počasie,dobre zvolená typologia postáv,hudba dobre doplnajúca dianie.Námet síce nie extra objavný"zrazenie nevinného človeka- v tomto prípade dieťaťa a ku všetkém ešte pred očami matky.....vykreslené v úvode mafianske praktiky policajtov a....a neviem ako by to malo ďalej inak pokračovať ,aby to nebolo klišé...dobrý koniec toto mať nemohlo......ALE: ten prerod vinníka a jeho spytovanie sa svedomia...chýbal mi ten dôvod...prečo takto sa zmenil.....a itiež ak na policajnej stanici - hocikde na svete -zastrelia policajta pred očami druhých policajtov...logicky zvykne nasledovať niečo iné a nie zatknutie....ale slušné dielo.Prekvapilo v pozitívnom smere. ()
Jen tak naokraj k uvěřitelnosti zápletky nad kterou tu mnozí polemizují - vzhledem k politickému režimu a zkostnatělosti struktury ruské byrokracie, vzhledem k příběhům co jsem slyšela od mých v Čechách žijících ruských známých, rozhodně bych Majora neřadila po bok komixových adaptací co se týče uvěřitelnosti. Pokud máš moc, projde ti všechno. To by prošlo i vedoucímu krajské policie, který spěchá za ženou, která právě rodí vymodlené dítě. Srazí ale jiné dítě a tím spouští sérii zahlazovacích stop, než si alibisticky uvědomí, že vlastně takhle to nechce a všechno ještě zkomplikuje. Být policistou ale není úplná švanda. Po tom co jste riskovali život ve válkách, chytáte agresivní opilce a zavíráte šlapky. Vytváří se svébytný kodex morálních pravidel, která pro komunitu platí (projeví se ve scéně, kdy na stanici naběhne naštvaný manžel a sbor nechce majora vydat na jistou smrt), ale kdokoliv trošičku kafkovsky odosobnělý stroj zadrhává, je bez milosti odstraněn. Je největší sviňák starý šéf dost pravděpodobně odkojený KGBáckými praktikami, co chce na svém teplém místečku v klidu dožít? Je největší sviňák podřízený, který začne hlavního hrdinu tahat z maléru a později svědomitě plní (byť krvavé, ale) rozkazy? Nebo je na tom nejhůř ten, kvůli kterému se celý kolotoč spustí a dost pravděpodobně by ani necekl, kdyby si nechtěl ulevit od svědomí? Je lépe zabít jednoho nevinného, aby se zabránilo dalším mrvým? Nejlepší film Varů o zle a o tom, jak si ho pěkně omluvit. (MFF KV 2013) ()
Od začátku film stanoví jasný pravidla, ty si divák a já si budu brát tvoje emoce a jako správný diktátor je bral všechny. Vše se však zadrhne v okamžiku kdy se dění přenese na policejní stanici a realičnost ustupuje na úkor akce, která na mně tedy příliš věrohodně nepůsobila. Pak se film uklidní a začne trocha psychologie což baví, na druhou stranu chování majora v poslední části popírá jeho předchozí myšlenkový pochody. Pravdou však taky zůstává, že každej člověk nějak reaguje na vývoj situace. ()
Skvelý začiatok, ktorý sa dal rozvinúť podľa mňa úplne iným smerom. Šedé sídlisko, špinavý sneh, ošarpané interiéry... Bezútešná realita súčasného ruského človeka. Neskôr sa to ale zvrhne a je to dovedené ad absurdum. Správanie filmových hrdinov naznačuje, že v krajine ešte stále pretrváva sovietske uvažovanie "nas mnogo". Nejaké tie straty sú proste povolené a nikto si slzičku v oku zatláčať nebude. Mnohí porovnávajú Bykova a Zvjaginceva, lenže v tomto súboji režisérov má Zvjagincev stopercentne navrch... ()
Reklama