Režie:
Alice NellisScénář:
Alice NellisKamera:
Matěj CibulkaHudba:
Vašo PatejdlHrají:
Martha Issová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil ml., Sabina Remundová, Zuzana Bydžovská, Kristína Svarinská, Jana Oľhová, Marián Geišberg, Miroslav Noga (více)Obsahy(1)
Pohádkový příběh vychází z klasické pohádky Boženy Němcové "Sedmero krkavců". Mladá dívka na sebe bere těžký úkol. Musí se pokusit zachránit své bratry a zbavit je prokletí, které na ně uvrhla jejich matka. Je to příběh o odvaze, vytrvalosti, ale také síle slova, pravdy a opravdové lásky... Hlavní hrdinkou je mladá dívka Bohdanka, která se narodí do utrápené rodiny pekaře, jehož žena před lety v návalu vzteku proklela sedm svých synů a z těch se stali krkavci. Rodiče před Bohdankou toto rodinné neštěstí tají. Když se Bohdanka na prahu dospělosti dozví o prokletí své rodiny, rozhodne se, že musí bratry zachránit. Od místní čarodějky se jí dostane rady, že musí svým bratrům ušít košile. Ale ne lecjaké - sama bez pomoci musí natrhat kopřivy, zpracovat vlákna, utkat látku a ušít každý steh. Bohdanka se vydává na dlouhou cestu za záchranou svým bratrů. (Bohemia MP)
(více)Videa (1)
Recenze (595)
Takřka dvě dekády nám bylo u českých pohádek trapně. Nellis to i díky citu pro výběr herců a dravé kameře změnila. Její Sedmero krkavců se bude na špici žánru vyhřívat ještě hodně dlouho. Issová je živel, takže její obsazení do skoro němé role se přímo nabízelo. Příjemnou změnou je absence pitvořících se pablbů. ()
„LIDSKÉ PŘÁNÍ MÁ VĚTŠÍ SÍLU NEŽ VĚTŠINA KOUZEL.“ /// Československej horor o největší královský svini, si to štráduje po těch nejlepších pohádkovejch stezkách. Lidi si vyprávěj cokoliv, ale třeba tuhle si vyprávět klidně nechte! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Božku Němcovou nečtu. 2.) Chystám se rodit a tchýně shání kočku. 3.) Potřebuju, aby se z parchanta stal krkavec. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Perfektní pohádka znovuvzkřísila mistrovství starších českých filmových pohádek, které v posledních letech produkovaly (téměř výhradně) jednu slabomyslnou chcíplotinu za druhou. Tak tohle v případě Sedmera havranů nehrozí, protože jim předešlé neumětelské pokusy nesahají ani po pařátek. _____ Film je velkoryse pojatý s okouzlující kamerou, která snímá nádhernou přírodu i stavby (díky, Slovensko!), kostýmy jsou poctivě ušité a krásné, triky do děje zapadají hladce, hudba dotváří atmosféru příběhu. Precizní filmové řemeslo dýchá z každého záběru. ___ Snímek působí moderně (herecké výkony, projev, scénář) a přitom je klasickým vyprávěním o boji dobra se zlem, které se, pokud je podané takto kvalitně, nikdy neokouká. ____ Výborně zvolení jsou herci, casting se vyvedl. Martha Issová coby dívka, která musí zvládat čím dál těžší osvobozovací misi, působí přesně vyváženou silou roztomilosti i odhodlání, aby jí divák uvěřil, že opravdu dokázala holýma rukama vytrhat pole plné kopřiv. Což není práce pro nějakou křehuli. Když musí mlčet, jsou její posunky a grimasy výmluvnější, než kdyby cokoliv řekla._____ Princ Lukáše Příkazkého je zpočátku akorát tím správným koktavým ňoumou, každému leda pro smích, pak ale překvapí přerodem v rozhodného budoucího krále, který se dokáže prosadit a dokonce i okouzlit. V některých scénách působil jednoznačně sexy. Princ a Bohdanka spolu tvoří dynamický pohádkový pár, který se perfektně doplňuje a prožívá svoji milostnou romanci se stejnými rozpaky, blbnutím i vážnějšími momenty jako skoro každá jiná soudobá dvojice, která se poprvé zamilovala. ___ Z výraznějších postav ještě zaujme čarodějnice, která nikdy nepředkládá jasná řešení, královna, která má velice promyšlený důvod pro své chování a princ krasavec bez mozku, který není ani tak zlý, jako spíš opravdu hloupý. ____ Dialogy konečně nejsou obtěžkány nějakou pseudohistorizující mluvou, mluví se běžnou češtinou a navíc často velice trefně a opravdu vtipně – a to, aniž by se ve filmu vyskytovala jediná parazitující komická postavička (supr, někdo konečně dokázal, že to jde natočit i bez blekotajících čertů a popletených rádců!). _____ Velkou výhrou filmu je scénář, který z pohádky o ušití sedmi biokošil dokázal vytáhnout překvapivě dramatický příběh. Někteří si stěžují, že prý málo akční. Já si to nemyslím, jen se nedají čekat boje s trolly. Ale způsob, jak Nellis zobrazila Bohdančino krvavé rvaní a zpracovávání kopřiv, útěk pod palbou kukuřičným polem, kde se schovává divoké prase nebo prostá cesta potemnělým lesem za čarodějnicí, ukazuje, že strašidelně se dají zobrazit i věci, které jsou na dosah naší ruky. Autorka scénáře dokázala pohádkové předloze dodat věrohodnost, přehledně vysvětlit motivy, které jsou v původní pohádce jen naznačené (proč ty košile, proč to mlčení, proč výměna dětí v kolébce) a doplnila to o zajímavou hru na pravdu, která se snad ve skutečnosti nikdy nedá vyjádřit slovy – proto musí Bohdanka při osvobozování bratrů mlčet a princ zase koktá – oběma to způsobily dávné události, o kterých už nikdo nechtěl mluvit, což je vždy marný pokus o zapomnění – traumatické události z minula se dřív nebo později znovu připomenou. A čím víc se o nich mlčí, tím hlasitěji. Viny rodičů se přenášejí na potomky.___ Tohle je ale spíš pro větší děti, ty menší to nepoberou. Stejně jako konec, kdy jde obraz do příkrého rozporu s komentářem, takže vidíme, co se skutečně stalo (dost reálné zakončení) a přitom v komentáři slyšíme, co si o tom později lidé vyprávěli (heroizující legendu).____ Možná v závěru se nakupí až příliš mnoho vysvětlení naráz, ale to je jediná drobnost, kterou bych filmu vytkla. ____ Na Sedmero krkavců se nevyplatí čekat do Vánoc a sledovat je na umrněné obrazovce. Snímek si zaslouží velké plátno. A to říkám já, která jsem si myslela, že tahle pohádka je nezfilmovatelná (předchozí pokusy na tenhle motiv mi to jen potvrzovaly) a navíc trpím ornitofobií! _____________P. S. Je skutečně nechutné, že se skupina mulťáků (či snad jeden hodně aktivní a nenávistný?) schválně snaží film hned zkraje potopit dáváním odpadů, aby uměle snížili jeho hodnocení. Profily založené před pár dny s jen dvěma stovkami ohodnocených filmů a všichni najednou dávají téhle pohádce nejnižší možné ohodnocení? A navíc hned po sobě? To je vážně hnusná manipulace na stránkách, které by měly sloužit fanouškům a ne k vyřizování osobních účtů a hlavně asi i k ubohému pokusu o likvidaci mnohem kvalitnější filmařské konkurence. () (méně) (více)
Sedmero způsobů, jak si v kině vyhonit péro. Bohužel ani jeden nefunguje. Důvod? Martha Issová. Má nesplněná touha probudit se jednoho kalného rána s nějakou z nejošklivějších žen světa utrpěla zásadní trhlinu. Roky sním o Martině Navrátilové, Donatelle Versace, Nore Mojsejové a přitom ty největší hezule mám v podstatě na dosah a můžu mít sendvič s Issovou a Bydžovskou. Dělí nás jen plátno. Já píča tupá, celou dobu se poohlížím po šeredkách v cizině, a u nás jsou největší poklady. Jen vykopat, a pak hodně rychle zakopat. Fuj, já jsem se té Issové lekl. Dostane k dispozici vizážisty od filmu a nic s ní neudělají. Ano, to ona mně pokazila zážitek z celé pohádky, která sice staví na klasickém motivu kletby, kterou na svých sedm synů uvrhla nešťastným způsobem jejich matka, ale režijně je dost odlišná od běžného standardu. Je to tím, že nerežíruje podbízivý Troška a Zelenka, ale poměrně poetická Alice Nellis. Ta v zásadě přistupuje k pohádkovému schématu nově a dospěleji, až na nesmělého prince Lukáše Příkazkého, který mně do zvoleného stylu nezapadal. Úplně třeba vymizely šaškoidní postavy. V současných pohádkách je vždy alespoň jedna taková přítomna, ale zde není po žádné takové ani památky. Pozor, pohádka je to nudná. Hezký vizuál má na české poměry slušnou fazonu, kostyméři odvedli kvalitní práci a exteriéry i interiéry jsou maximálně realistické, ale ten příběh neměl příliš mnoho strhujících a silných momentů. Přemíra poetických obrazů, méně dialogů, žádný akční náboj. Kamera nabízí celé spektrum úchvatně nasnímaných scenérií, kterým nechybí poetika, ale co naplat, když film vůbec neodsýpal. Připadalo mně, že trval déle, než měl vytyčenou stopáž. Na tenhle počin jsem byl hodně zvědavý. Nellis do té doby s pohádkovým žánrem měla prakticky nulové zkušenosti. Absolvovala osobitý experiment, kdy sázela na atraktivitu známé povídky Božky Němcové. O atraktivitě hereckého obsazení nemůže být řeč. Sedmero sáhnutí na péro nehrozí, neboť bych se hanbou musel propadnout, že jsem byl vzrušen herečkou, vizáží připomínající mix všech možných etnik. Do sluchátek jsem si tedy krátce po filmu pustil hudbu. Šok nastal v okamžiku, kdy se mně omylem do sluchátek místo obvyklého Petra Sepéšiho a Pavla Horňáka, dostal Sámer Issa. To nemůže být náhoda. Všude samý Issa! No, pak mám být s tou pohádkou spokojený. Ale jo, ušlo to. Nellis si vedle nemožného castingu neuhlídala zásadní věc - Bavit a Nenudit. Nudil jsem se. Před kinem mě přepadl Moris Issa. Následně mě odvezli do Počátků, kde mě ošetřila Klára Issová a Lenka Termerová. 60% ()
Kto to tu hodnotí? Vám sa tá rozprávka páčila? Dá sa to porovnať so starou premakanou klasikou s hercami svetového formátu? Už len obsadenie hlavnej herečky je výsmechom do tváre Boženy Němcovej. Nehovorí sa náhodou v príbehu o mladom dievčati? Martha Issová vo veku 34 rokov a nie veľmi pohľadnou tvárou, nehovoriac už o hereckých schopnostiach, je obsadením snáď len z poslednej núdze. Preafektovaná Sabina Rumendová je ďalší klinec do rakvy tradičného poňatia rozprávky. Scenár pôsobí absolútne "nepohádkovo", ani neviem prečo som dal aspoň jednu hviezdu. ()
Galerie (58)
Photo © Bohemia MP
Zajímavosti (12)
- Scény z dediny boli natáčané v Múzeu oravskej dediny, v obci Zuberec. (ti88na)
- Hned první natáčecí den se hladový krkavec místo na štábem nabízené kuřátko vrhl na herečku Sabinu Remundovou (Alexandra) a klovl ji mezi oči. (raininface)
- Pro roli prince Bartoloměje zprvu zvažovali Jiřího Mádla, ale nakonec ji získal Lukáš Příkazký. (hansel97)
Reklama