Reklama

Reklama

Uprostřed turistické sezóny jsou na francouzské Riviéře postupně zastřeleni tři muži. Případem je pověřen inspektor Carella, který se při vyšetřování setkává se svou bývalou přítelkyní. Nic nenasvědčuje tomu, že by vraždy spojoval nějaký motiv. Ale řádění neznámého vraha pokračuje. Vyšetřování zavádí Carellu do hluboké minulosti obětí... Bez motivu je druhým filmem francouzského režiséra Philippa Labroa. Šťastně sáhl po známé předloze amerického spisovatele Ed McBaina a jeho slavném detektivovi Carellovi, jehož výraz charismatický Jean-Louis Trintignant dokonale naplnil. (Česká televize)

(více)

Recenze (96)

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Adaptace McBainova románu "Deset plus jeden", šikovně přenesená do naprosto odlišného prostředí a se zcela jinou atmosférou. Z Carelly, v knihách empatického a rozšafného sympaťáka, se tu stává mrazivě chladný neurotický mrzout, ale přesto má v Trintignantově podání něco do sebe. Některé scény jsou sice značně přitažené za vlasy, ale suma sumárum jde o zdařilý snímek, jemuž nechybí spád ani napětí. ()

sud 

všechny recenze uživatele

I přes prostředí prosluněné riviéry ponurá atmosféra vyprávění, strach z tajemného odstřelovače číhá na každém rohu, všichni obyvatelé mají černé svědomí a mezi nimi proplouvá charismatický detektiv Carella ve výtečném podání Jeana-Louise Trintignanta. Francouzské krimi ze 70. let jsou ve vetšině případů sázkou na jistotu. 85%. ()

Reklama

Zazie 

všechny recenze uživatele

Nice ve vrcholné turistické sezóně. Na hlavním náměstí každý den populární moderátor uvádí oblíbenou televizní soutěž vysílanou přímým přenosem. A v této situaci se začíná neznámý ostřelovač trefovat do lidí. Policie musí zabránit panice mezi turisty a co nejdřív najít vraha obětí, které zdánlivě nic nespojuje. I když něco přece jen: všichni kdysi společně hráli ve studentském divadle a v dochovaném programu z premiéry jsou jejich jména uvedena v pořadí, v jakém jsou zabíjeni. Dalším osobám z tohoto programu (včetně moderátorské hvězdy) nepochybně taky hrozí nebezpečí - ale proč? Komisař v podání Jeana-Louisa Trintignanta má nelehkou úlohu, úlohu o to těžší, že jedna z mrtvých byla jeho přítelkyně. Detektivka se skvěle vybudovanou atmosférou, kde hlavním překvapením závěru není odhalení vraha, jako u jiných detektivek, ale právě motivu. ()

giallo 

všechny recenze uživatele

Snímek "Bez motivu" je nekompromisní atmosferický detektivní thriller na hranicích s giallo žánrem, který zrovna v té době zažíval svůj největší boom v Itálii. Jeho vliv je na něm velmi dobře vidět (vraždy, které na první pohled nic nespojuje; maniak řádící tentokrát s puškou; silná audio-vizuální stránka; propojení detektiva s vraždami atd.), ale protože jde o film francouzský, tak obsahuje i prvky typické pro Francouze. Ve výsledku tak jde o místy až mysteriozní thriller, který navíc ozdobil italský génius Morricone. PS: Pro mě jako velkého giallo harcovníka byl onen motiv a rozuzlení příběhu po poskytnutí informací jasný třetinu před koncem filmu. Ale i přes to jsem hltal každý další záběr. 4,5* ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Určitě neuškodí si připomenout, že jde o film, který nás vrací zpátky do času zlaté francouzské filmové éry. Prostě škola amerického krimi románu od McBaina ve francouzském balení. Každým coulem devizou je brilantní profesionalita herce Jean-Louis Trintignant. Jehož řada filmů svědčí o širokém rejstříku hereckého kumštu. O specifickou atmosféru filmu se velkou měrou zasloužil i hudbou Ennio Morricone. A ještě k jedné věci. Je nutno zvlášť ocenit výborný dabing Eduarda Cupáka, který dobře sedí k inspektorovi Carella. Mimochodem český původní dabing filmového studia Barrandov byl vždycky na špičkové úrovni. Co dodat závěrem? Pro úplnost lze říci, že film je napínavou podívanou, pro ty, co mají rádi starší francouzské filmy. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (8)

  • Zbraň použitá střelcem je francouzská samonabíjecí malorážka „Unique X-51 bis“ zbrojovky MAPF. Malorážky tohoto typu byly skutečně vybaveny již v základu závitem pro tlumič. (nocturne)
  • Philippe Labro, v té době spisovatel, novinář, rozhlasový pracovník a filmař, vytvořil film, který vystihuje tehdejší dobu. Nejprve fungování médií: Sacha Distel (Julien) znavený prací moderátora, novináři přicházející v houfech do hotelu Negresco, aby požádali recepční o telefonát do svých novin v Paříži, telefonistky obsluhující ústřednu a zastavení tisku odhalující titulní stranu novin. Pak je tu svět práva: výslechová místnost na policejní stanici, nohy CRS a policie vtrhnuvší do města, pak žena, která si u soudu dělá těsnopisné poznámky. Další vizuální prvek vztahující se k danému období (vrcholící vietnamská válka): v čase 00:07:55 mladí lidé před odjezdem tajně malují na auta symboly míru. (classic)
  • V pořadu À voix nue (od r. 2013) Philippe Labro vysvětlil své blízké přátelství s Jean-Pierrem Melvillem a jejich každodenní telefonáty během natáčení, během nichž mu Melville dával dobré rady. (classic)

Reklama

Reklama