Režie:
Radu JudeKamera:
Marius PanduruHudba:
Trei ParaleHrají:
Teodor Corban, Mihai Comanoiu, Toma Cuzin, Victor Rebengiuc, Alexandru Bindea, Mihaela Sirbu, Adina Cristescu, Șerban Pavlu, Gabriel Spahiu, Alberto Dinache (více)Obsahy(1)
Východní Evropa, rok 1835. Dva jezdci projíždějí pustou krajinou v srdci Valašska. Jsou to četník Costandin a jeho syn. Společně hledají „cikánského otroka", který utekl svému vznešenému pánovi a který je podezřelý z toho, že měl románek s jeho ženou. Zatímco Costandina nevyvede nic z míry a v každé situaci má po ruce veselou průpovídku, jeho syn nahlíží na svět hloubavěji. Na své pouti potkávají lidi různých národností a náboženství: Turky a Rusy, křesťany a židy, Rumuny a Maďary. Každý z nich chová vůči těm ostatním předsudky, které se předávají z generace na generaci. A ani poté, co najdou „otroka" Carfina, není dobrodružstvím zdaleka konec... (Artcam Films)
(více)Videa (2)
Recenze (87)
Nemohu si pomoci, film mi připadá jako rumunská odpověď na Nespoutaného Djanga. Odpověď svým způsobem ironická a v každém pádě realističtější, kde násilí není jen pseudointelektuálská hra. Věru, Valašsko r. 1835 si po několikasetleté civilizační misi Turecka nezadalo v drsnosti s otrokářským americkým Jihem kol. r. 1860. Četné záběry dvojice jezdců jedoucích prérií k vzdáleným a k nebi se pnoucím horám vypadají naprosto vzorově westernově. ()
Radu Jude se svým filmovým týmem vytvořil rumunský černobílý klenot, při jehož tvorbě se on a jeho filmový tým věnoval historickým faktům. Atmosféra je díky tomu autentická a velmi věrohodná. Středověk v některých zemích neskončil ve středověku. Po pravdě viděno naším pohledem středověk někde ještě trvá. Nevýhodou promítaní v Evropském domě byly bílé titulky, které občas zanikaly na platně. ()
Zajímavý vhled do života v první polovině 19.století v Rumunsku, který je perfektně natočený, je v něm pár zábavných dialogů a pár chytrých dialogů a se zajímavým závěrem. Bohužel mě to přestalo bavit po zhruba 25 minutách a pak mě Aferim! poměrně nudil, takže z něj prostě nemůžu být nadšený. A vlastně ani o žádný silnější zážitek se nekoná. Navíc jsem stejně měl pocit, že ta hodina čtyřicet je zbytečně moc a kdyby ten film byl kratší, asi by se nic nestalo. I tak ten film má něco do sebe. 3* ()
Čo už, zase až tak mi to nesadlo, i keď oceňujem zvolený štýl rozprávania a také to poctivé precítenie vidieckych pomerov. Lenže kameraman tohto filmu nespolupracoval s Robertom Bressonom, takže tie scenérie a chatrče pôsobili umeleckejšie a s hlbším previazaním až na dedinských akciách v noci, než v staticky menej zaujímavých dlhých záberoch. Epizodická schéma nie je súvzťažná k celku, čiže vyjadruje skôr mentalitu jej obyvateľov a v takom tom historickom a svižnom prednese pôsobí celkom originálne. Ešte si tento "eastern" nechám lepšie premyslieť. ()
Myslím že to není kritika ničeho. Je to důsledně realistický historický film. --- Poznámka vzhledem k některým komentářům: Rumunská zaostalost a barbarství NENÍ výsledkem turecké nadvlády. Valašsko platilo do Istanbulu tribut, jinak si žilo po svém. Historická smůla Balkánu a Ruska pramení z toho, že tyto národy volily a podržely pravoslavnou, byzantskou verzi křesťanské kultury. Hlupáci dnes očerňují církev a nechápou, že unikátní západní hodnoty mají své kořeny právě v působení katolické církve. Příklad? Katolická církev se vypořádala s otroctvím v 10. století. Zatímco ta pravoslavná... ()
Galerie (18)
Zajímavosti (5)
- „Aferim“ je turecké slovo a překládá se jako „bravo“ či „výborně“. (Rollo_Tomasi)
- Producent snímku Ada Solomon souhlasil s tím, že film bude natočen černobíle až po rozsáhlých kamerových zkouškách. Kromě uměleckého prostředku to měl také být hold tvůrců režiséru Johnu Fordovi. (PhillM.)
- Příběh samotný je fiktivní, ale režisér snímku prozradil v rozhovoru pro New York Times (8. září 2015), že vycházel z historických reálií a než začalo natáčení, scénář si přečetlo na dvacet historiků, podle jejichž připomínek připravil závěrečnou verzi. (PhillM.)
Reklama